Gå til innhold

[Løst] Bytte hele PCen - unntatt diskene - uten reinstallasjon

PelleP

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny PC, men den har en vanlig harddisk og den gamle PCen har en SSD-disk. Jeg har to spørsmål:

1. Kan jeg putte C-disken fra den gamle PCen rett inn i den nye uten å reinstallere Windows?

2. Er du mulig å putte inn de andre diskene også og slippe å reinstallere spill og andre programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr 1:Windows 10 har jeg fått det å fungere på, er du heldig eller har gammelt hovedkort kan det gå på windows 8.1 men eldre en dette må du nok fjerne driverne også installere nye for det nye hovedkortet er du heldig da kan det gå bra.

Husk bare på OEM lisens lar deg ikke bytte hovedkort for du trenger ny lisensnøkkel.

Untaket må være nytt defekt hovedkort på garanti, men da bør det helst være ganske lik som det du har fra før.

Nr 2: Husk å velge riktig port (sata som før) og sjekk harddisk partisjonene har fått samme stasjonbokstav ellers burde det gå ja.

Med mindre spillene har DRM aktivering da kan det gi noen problemer. Går vel ut i fra du ikke har raid oppsett.

Edit glemte å nevne noen bugs, selv om det går greit å bytte hovedkort, er det ikke slik windows rydder opp automatisk på driveroppdateringene slik hender windows tror fremdeles den gamle maskinen er i bruk, vet i windows update så lastes fremdeles gamle skjermkort drivere fra det forrige skjermkort oppsettet.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk bare på OEM lisens lar deg ikke bytte hovedkort for du trenger ny lisensnøkkel.

Funker fint å hive en gammel disk (/SSD) med WIndows 8.1 OEM i en ny PC, men det må reaktiveres via telefon.

Har brukt OEM lisenser på mange PCer, eneste er at du må aktivere via telefon første gangen etter maskinvare endring.

(Brukt OEM lisens fra laptop, på stasjonærpc f.eks)

Eksempel på hvordan det ser ut:

activate-phone-2.jpg

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Funker fint å hive en gammel disk (/SSD) med WIndows 8.1 OEM i en ny PC, men det må reaktiveres via telefon.

Har brukt OEM lisenser på mange PCer, eneste er at du må aktivere via telefon første gangen etter maskinvare endring.

En ting er om det FUNKER, en annen ting er om det er TILLATT.

I praksis sitter du da med en piratkopi...

Lenke til kommentar

Han eier jo windows versjonen ifra før og det er jo ikke slik at han kan bruke samme lisensen samtidig på flere maskiner, kan neppe kalles piratkopi når den er kjøpt å betalt og når MS har det alternativet så kan det ikke være annet enn tillat, de hadde neppe gjort slikt ellers.

Men jeg vil tro at man møter på blåskjermer som ikke kan fikses uten reinstall, jeg har alltid møtt på blå skjermer når ting er installert på en anna disk jeg har prøvd å satt rett inn i en anna maskin uten videre, altså disk med OS på.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er om det FUNKER, en annen ting er om det er TILLATT.

I praksis sitter du da med en piratkopi...

Er ikke snakk om å bruke samme lisens på flere maskiner.

Når en (win 7) laptop skrotes så tar jeg vare på lisensnøkkelen som står på undersiden. I dag er det vel ikke like lett siden lisensene ikke står skrevet på maskinene lengre.

Om dette er lovlig ifølge Microsoft gir jeg en smule beng i. Har allerede betalt for PCen inkludert windows.

Å kalle det piratkopiering vil jeg i hvertfall ikke.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Er ikke snakk om å bruke samme lisens på flere maskiner.

Når en (win 7) laptop skrotes så tar jeg vare på lisensnøkkelen som står på undersiden. I dag er det vel ikke like lett siden lisensene ikke står skrevet på maskinene lengre.

Om dette er lovlig ifølge Microsoft gir jeg en smule beng i. Har allerede betalt for PCen inkludert windows.

Å kalle det piratkopiering vil jeg i hvertfall ikke.

Jo, det er akkurat det det er.

Når du kjøper en PC med Windows, kjøper du retten til å bruke den lisensen på akkurat den maskinen.  Dette kalles en OEM lisens.

Hvis du flytter denne lisensen til en annen PC, bryter du lisensreglene og er like ulovlig å bruke som om du hadde lastet den ned fra thepiratebay.

Du kan kjøpe en såkalt "retail" versjon av Windows som du kan flytte til så mange PCer så mange ganger du vil, men denne koster en god del mer enn en OEM lisens.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvorfor MS kan tillate folk å ringe inn for å aktivere lisensen på nytt, blir for dumt å kalle det piratkopiering når selv MS tillater det igjennom sine egne offisielle kanaler.

De veit nok at dette gjøres mange ganger om dagen, men alikevel så stenger de ikke tjenesten, wonder why.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er akkurat det det er.

Når du kjøper en PC med Windows, kjøper du retten til å bruke den lisensen på akkurat den maskinen.  Dette kalles en OEM lisens.

Hvis du flytter denne lisensen til en annen PC, bryter du lisensreglene og er like ulovlig å bruke som om du hadde lastet den ned fra thepiratebay.

Du kan kjøpe en såkalt "retail" versjon av Windows som du kan flytte til så mange PCer så mange ganger du vil, men denne koster en god del mer enn en OEM lisens.

Hvor mange bryr seg? Tror 70% av windows brukerne ikke gidder å lese EULA og andre brukerbetingelser.

Ville selv gjort det samme hvis ingenting hindrer meg ulovelig eller ikke. Tror det er fin protest mot microsoft det. Er lenge siden jeg hadde technet og betaler ikke for windows 10 har vært beta tester siden sommeren og er det fremdeles så sant microsoft kommer med brukerlisens slik at lisensen følger meg istedenfor pcen.

Ser også den hvorfor skal programvare være ulovlig å selge brukt når Pcdeler er lovlig å selge brukt?

Hvorfor skal microsoft\Apple ha rett og kreve brukerne å kjøpe ny lisens for hver gang man bytter hovedkort i pcen. Det er lite miljøvenlig med tanke på man sitter med brukte OEM nøkler som må kastes. Apple velger annen stategi man må kjøpe Apple merke fra apple butikk for ha lov å bruke OSX lovlig. Det er jeg også i mot.

Tror grunnen til piratkopiering er ikke spare penger, er vel heller måten ting gjøres på.

Det er forbudt å selge glødelyspærer fordi de er lite miljøvenlig på grunn av EU lovgivningen.

Så da burde det være forbudt med OEM lisens av samme grunn.

Husk det blir ikke samme som stjeling da man får dårligere produkt (Oftere advarsel om ugyldig windows nøkkel).

Men tror fleste parten av diskusjon brukere her kan si windows 10 eller eldre ikke er verdt prisene det koster.

Hvem ville kjøpt windows 7 til 1200 kr for OEM versjon i dag? Da er det bedre å være beta tester og slippe unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har opprinnelig en W 8.1 fullversjon så hvorvidt det er lov å gjenbruke en OEM-versjon på en ny PC er egentlig irrelevant. Jeg har heller ikke tenkte å bruke min versjon på to PC-er, men kommer til å installere Ubuntu på den gamle maskinen. Sannsynligvis vil den bli brukt som stue-PC/server. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal microsoft\Apple ha rett og kreve brukerne å kjøpe ny lisens for hver gang man bytter hovedkort i pcen. Det er lite miljøvenlig med tanke på man sitter med brukte OEM nøkler som må kastes. 

Ja, OEM nøkler er vel noe av det som forurenser mest her i verden ;)

Hvorfor tror dere det heter programvare lisens?  Jo, man kjøper en lisens til å bruke programmet.  Man EIER ikke programmet. Lisensen man kjøper setter begrensninger på hvordan man kan bruke den.  Er lisensen knyttet til en PC, kan du bruke den på denne PCen. Flytter du lisensen til en annen PC, bryter du lisensen.  

Lenke til kommentar

Igjen, lisensen til Windows 8, 8.1 og Windows 10 er ikke knyttet til maskinvaren. Det som er mer interessant, er at man fra Windows 8.1 ikke kan bruke OEM til personlig bruk, kun som OEM System Builder, altså i PC'er ment for videresalg. Bygger man en PC for personlig bruk, skal man altså kjøpe en Retail lisens.

Siden jeg kjøpte alle mine 3 Windows OEM-lisenser som Windows 8, og senere oppgraderte dem til Windows 8.1, er det en interessant problemstilling om jeg dermed bryter lisensbestemmelsene, og videre om komplett.no gjør det ved å selge OEM-lisenser til sluttbrukere. Kanskje jeg skulle spørre MS?

Lenke til kommentar

I stedet for å diskutere frem og tilbake om hva som er lovlig eller ikke, så er svaret meget enkelt:

LES EULA'en i stedet for bare å "okke" seg veg gjennom alle spørsmålene under installasjon av Windows... At man IKKE gidder å lese, er ingen unskyldning for uvitenhet, eller en god grunn til å synse sine ugrunnede meninger rundt brukervilkår i et forum. Det står nemlig akkurat DER, i EULA'en, hvordan din windows versjon kan brukes eller ikke.

Så enkelt er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...