rofl2 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Jeg har forgjeves forsøkt å spille inn fra en LP-platespiller både via mic og line inngang, både front på kabinett og bak på hovdkort. Problemet ser ut til å ha noe med lydvolum/følsomhet å gjøre. Når jeg koblet fra lyd utgangen på en radio og kunne skru opp styrken funket det. Men selv en Behringer MicroMon Ma 400 forsterker http://origin.behringer.com/EN/Products/MA400.aspx ga nok volum. Jeg koblet spiller til Monitor inngang, og tok lyd ut fra Phones. Mon Level stod på topp, Utgang stereo. Mic level sto på null men det betyr vel ikke noe. Hadde ikke mikrofon for hånden så det ble ikke prøvd. Heller ikke kabel-overgang fra mini stereoplugg til diger 3-polet mic inngang. Micen gir god lyd til hodetlf. utgang uten å trenge topp volum. Samme resultat på en annen maskin med et annet ASUS kort men samme Realtek lyd-driver. Prøvde alle mulige tenkbare innstillinger der, men helt håpløst. Jeg har en siste mulighet: Dra med meg pc og spiller inn på et annet rom med stereoanlegg og hente lyden fra utgangen der, da klarer jeg sikkert å sprenge inngangen på pc Endret 19. desember 2015 av rofl2 Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hvilken platespiller er det? Platespillere trenger en dedikert platespillerforsterker. Enten den er innebyggd i platespilleren (de fleste platespillere er uten), innebyggd i en integrert stereoforsterker eller reciever, eller som en selvstendig enhet. Signalet fra pickupen er veldig svakt, i tillegg er bassen kuttet og diskanten øket (RIAA kurve). Oppgaven til platespillerforsterkeren (RIAA-trinn) er å forsterke opp signalet til "vanlig" nivå, og å rette opp frekvenskurven til den blir linjær. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) Takk for det, det forklarer mye. Skulle kanskje ha tenkt på det, en pickup kan ikke hente mye energi fra et LP-spor Det er forresten en Technics SL-B202 Endret 20. desember 2015 av rofl2 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Jeg prøver igjen. Nå har jeg i det minste fått en forsterkjer som jeg håper kan heve nivået tilstrekkelig. Om det ikke er RIAA gjør det ikke så mye, jeg har ikke så god hørsel lenger men jeg kan ihvertfall fremdeles nyte musikk. Men jeg sliter med og få tatt opptak. Forsterkeren: Gain: 12dB(High):6dB(Low) Max Output Power: Voltage=High 300mW(16Ω) 200mW(32Ω);35mW(200Ω) Voltage=Low 120mW(16Ω) 88mW(32Ω);13mW(200Ω) Input Impedance:>5kΩ Burde ikke det være tilstrekkelig? Med MusicMatch kan jeg ikke se tegn til at det kommer noen lyd. Med Audacity ser det heller ikke bra ut. Finnes det noe annet og mere brukervennlig, jeg skal bare overføre musikk fra Mic eller Line inngang til en musikkfil, forhåpentligvis MP3? Audacity er håpløs å orientere seg i. Jeg la om til Engelsk versjon så det skulle stemme med manualen som finnes bare på Engelsk tror jeg, men det hjalp meg ikke til å finne "Device Toolbar". Så flyktig noe som pekte dit, men kunne ikke finne det igjen. Endret 16. mars 2016 av rofl2 Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hvis du ikke har en forsterker med phono inngang, eller en platespiller med linjeutgang, så vil du i de fleste tilfeller trenge en forforsterker med RIAA trinn (phono preamp). De fleste forsterkere laget etter begynnelsen på 90 tallet mangler phono inngang. Hvis du har en gammel slitt platespiller, kan det lønne seg å kjøpe en ny platespiller med linjeutgang og USB, istedet for å bruke penger på en egen forforsterker, f.eks denne fra Audio Technica. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1858240 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Hvis du ikke har en forsterker med phono inngang, eller en platespiller med linjeutgang, så vil du i de fleste tilfeller trenge en forforsterker med RIAA trinn (phono preamp). De fleste forsterkere laget etter begynnelsen på 90 tallet mangler phono inngang. Hvis du har en gammel slitt platespiller, kan det lønne seg å kjøpe en ny platespiller med linjeutgang og USB, istedet for å bruke penger på en egen forforsterker, f.eks denne fra Audio Technica. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1858240 Akkja, det betyr vel at jeg da får signalet slik det skal være via USB. Bare så dumt egentlig, skulle bare spille platene en gang og så selge dem (ca. 50 stk.). Men jeg får vel solgt spilleren igjen, må vel få igjen noe av det jeg gir for den;) Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Her er en billig forforsterker med phono og aux inngang til 249,-, som du kan bruke til andre ting senere, som f.eks mikrofon https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/hifi/forsterker/hq-stereopre-ampwswitchauxin/103171.11393/ Hvor bra den er vet jeg ikke Edit: Platespillleren din har antagelig en jordingsklemme bak som du kan koble til jordingsklemmen på forforsterkeren, hvis ikke kan du få vel mye "knitring" i lyden. Endret 16. mars 2016 av FBEN Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Takk for den! Jeg har jo vært litt dum sm bare har sett på hva jeg finner hos DX - de har alt mulig og litt til, og billig, men den forsterkern jeg kjøpte er bare for hodetelefon og er ikke sterk nok. Så jeg skal prøve ditt tips, den ser jo absoutt brukbar ut, ellers må man jo bare returnere den. Må bare å finne en annen leverandør enn netonnet. Og jordledningen? Jotakk, den er livsviktig. Er kanskje ikke helt oppdatert når det gjelder dagens teknologi men hi-fi var jo blitt et begrep på 50-tallet, hvor jeg bygde forsterkere, "Williamson amplifier" (er bare å google) var en slager som jeg brukte i mange år. Viklet spoler og fikk tak på kondensatorer for høyttaler delefilter (for 12" + liten diskant-enhet) Jeg husker en omtale hvor det het at "nøkkelklirr lød helt naturlig". Tenk det... Datidens utstyr hadde som regel primitiv filtrering av strømmforyningen men jeg la til så mye at den vanlige 100Hz brummen ikke ble merkbar. Fikk tak i en Connoiseur pickup, måtte kjøpe stifter fra England. Noen ganger slipte jeg brukte stifter, det var neppe helt optimalt for shellacken. ETA: Har nå bestilt en Plexgear spiller til 499. God nok. Har dimmitert alle mine RCA og 3.5mm plugg/kabler. Godt å bli kvitt dem. Både Garrard og Technics går på fyllingen. Endret 17. mars 2016 av rofl2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå