Gå til innhold

Vikingene er vår nasjonale skam

Mr.M

Anbefalte innlegg

Det er en idé om at man skal være bevisst sin fortid. På godt og vondt. Det er ikke snakk om "å gjøre opp for sin grusomme fortid" - for guess what; Det er ikke mulig. Gjort er gjort. Det man derimot kan gjøre er å lære av historien, og sikre at slikt ikke skjer igjen. Det gjør man gjennom bevissthet. Nasjonalromantikere har i lang tid bedrevet historieforfalskning og ja, romantisering, av vikingtiden. Igjen, det er positivt hvis man får et mer nøytralt syn på saken.

Du har garantert hørt følgende utsagn av Santayana: "De som ikke kan huske historien, er dømt til å gjenta den". Selv om det virker som en klisjé, ligger det mye i det.

På hvilken måte er det snakk om å straffe nordmenn for det vikinger/forfedrene gjorde?

Fremdeles artig at du kaller det for propaganda uten å ha lest artiklene. :)

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte vil hevde at vikingane var meir eit handelsfolk enn eit plyndrarfolk.

Det tråden baserer seg på er en person som mener at de som ikke drev med plyndring per definisjon ikke var vikinger. Altså at for å kalle noen vikinger så måtte de drive med plyndring o.l. Han prøver altså å omdefinere begrepet for å kunne si at vikingene bare var fæle folk vi ikke kan være stolte av.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det tråden baserer seg på er en person som mener at de som ikke drev med plyndring per definisjon ikke var vikinger. Altså at for å kalle noen vikinger så måtte de drive med plyndring o.l. Han prøver altså å omdefinere begrepet for å kunne si at vikingene bare var fæle folk vi ikke kan være stolte av.

Det er ikke å omdefinere begrepet, det er å bruke en av flere etablerte definisjoner.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikkje snakk om at ein ynskjer at ein skal gå i skammekroken "som nasjon". Slik eg ser det, så syner artiklane i hovudsak til at ein ynskjer å gå vekk i frå det nasjonalromantiske synet mange har på vikingar. Det eksisterer tydelegvis fleire definisjonar på vikingar. Eg går ut i frå Store Norske Leksikon sin definisjon (dei nemner den sekundære definisjonen med å samanlikne viking med plyndrar).

2ebaiw4.jpg

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke å omdefinere begrepet, det er å bruke en av flere etablerte definisjoner.

Jeg har aldri hørt det bli brukt på denne måten før. Kan du vise til et sted der det vises som en etablert definisjon?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt det bli brukt på denne måten før. Kan du vise til et sted der det vises som en etablert definisjon?

Store Norske Leksion, som Quote refererer til noen innlegg over. I Heimskringla og den yngre Edda mener jeg å huske at ordet utelukkende blir brukt slik, da i form av å dra i viking.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en teori om at befolkningen i verden blir forsøkt homogenisert, målet er å gjøre alle nasjoners befolkninger så lik hverandre som mulig slik at alle kan slåes sammen til en stor nasjon.

Det ville forklart mye dersom det fantes krefter som forsøkte å jobbe mot dette målet.

Jobber aktivt, eller jobber passivt mot Enverden?

At det er aktivt har jeg ingen tro på. At det er passivt har jeg tro på, med Pionerer som Coca Cola som kun bygde ut for å tjene penger(altså uintensjonelt mot Ennasjon)

Lenke til kommentar

Store Norske Leksion, som Quote refererer til noen innlegg over. I Heimskringla og den yngre Edda mener jeg å huske at ordet utelukkende blir brukt slik, da i form av å dra i viking.

Det som er relevant er hvordan ordet brukes i dag. SNL snakker bare en en sekundær bruk. Altså er det tydelig at definisjonen av viking som plyndrer slett ikke har stor faglig utbredelse.

Lenke til kommentar

Hvis man begrenser definisjon av "viking" til å omhandle kun de som dro på røvertokt, så kan man jo si at viking-museet hyller nettopp den delen av historien. Det er forsåvidt den delen som er kjent utenlands også, og blir "promotert".

Og i motsatt fall, hvis man i stedet mener at viking-museet er minnesmerke over de "grå kjedelige bøndene og fiskerne" som tuslet rundt, -hvorfor skulle de vies særskilt oppmerksomhet? Er de noe mer spesielle enn andre mennesker i Norge som f.eks. levde hundreåret før/etter epoken fra år 800 til år 1100 ?

Lenke til kommentar

Ja, hvis man sitter med en tinnfoliehatt på hodet, vel og merke.

Hovedmålet i sosialismen og kommunismen er å gjøre alle i verden like og avskaffe landegrenser. Det finnes tusenvis av organisasjoner i verden i dag som jobber mot det målet.

Jeg for min del er enig i at det ser ut til å gå den veien, men uenig i å vinkle spesielt til "sosialisme og kommunisme". Det er mye bredere felt av aktører (og enkeltpersoner) som pusher frem en agenda av politisk korrekte holdninger og "ønskelig" samfunnsstruktur.

Lenke til kommentar
Og i motsatt fall, hvis man i stedet mener at viking-museet er minnesmerke over de "grå kjedelige bøndene og fiskerne" som tuslet rundt, -hvorfor skulle de vies særskilt oppmerksomhet? Er de noe mer spesielle enn andre mennesker i Norge som f.eks. levde hundreåret før/etter epoken fra år 800 til år 1100 ?

Det er en grov forenkling å påstå at vikingene var blodtørstige kun utenlands, mens de her til lands var kjedelige bønder og fiskere. Så var ikke tilfelle.... Datidas folk hadde en utstrakt blodtørst også hjemme. De drev med blodhevn, og de ofret dyr og mennesker når det passet seg. Det ble funnet en del hester i Osebergskipet, som var ofret. Husker ikke antallet, men tror det var mer enn fem.

En reiseskildring fra det gamle Uppsala forteller om en lund der det var hengt opp en mengde menneske- og dyrelik som var ofret til gudene. Jeg mener at vikingene var en form for djevledyrkere, som ikke stod mye tilbake for aztekerne.

Lenke til kommentar

Vikingene var ikke noe "verre" enn andre folk i sin samtid, moralsk og etisk - og ingen nordmenn er spesielt stolte over at de tok treller eller drepte uskyldige. Vikingene var fryktede krigere, kløktige handelsfolk, fantastiske sjømenn, skriftlærde, gode bønder, ingeniører og mye annet rart. Det var kristendommen som ødela Norge og overbeviste folk om at de må tekkes seg religioner og kulturer ifra midtøsten og at det var galt å angripe kirken. I århundrene som fulgte kriget og herjet og terroriserte kirken Europa. Vi skulle ha knust den når vi hadde sjansen.

Profeten Mohammed var en pedofil krigsforbryter, selv i sin samtid, og hylles verden over at 1.7 milliarder muslimer.

Christopher Columbus var voldtektsforbryter og massedrapsmann, og har sin egen dag i USA hvor han feires.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...