Gjest Bruker-239845 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Heisann, Jeg vurderte å poste dette i studieteknikk-tråden, men tenkte jeg like gjerne kunne lage en egen tråd. Uansett hva man holder på med, så er ideelt sett forståelse av hva man driver med å foretrekke fremfor å pugge en teknikk, kokebokoppskrift eller algoritme, sant? Da vil man i større grad kunne løse andre problemstillinger som avviker fra de typiske problemene man er vant med å løse uten å helt vite hva man gjør. Men, i det virkelige liv med stor arbeidsmengde og knapt med tid, så lurer jeg på om man av og til bare må akseptere at "slik er ting" og lære seg teknikkene som trengs for å løse oppgavene det er forventet at man skal kunne løse? For eksempel i et fag jeg tok i år, så brukte jeg utrolig mye tid på å forstå formlene jeg brukte og hva som lå bak. En annen studiekamerat av meg gjorde det samme og utviklet egne og mer kompliserte måter å løse ting på fordi han ønsket å forstå hva han gjorde. Når det nærmet seg eksamen innså jeg imidlertid at jeg ikke hadde tid til dette og måtte bare lære meg kokebokoppskriften. Plutselig innså jeg hvorfor andre hadde synes dette var et lett fag. Ting gikk jo som smurt. Og samtidig kom faktisk litt mer forståelse på kjøpet (ved løsning av oppgaver). I andre fag har jeg også brukt mye tid på å forstå utledninger og logikken bak, uten å ha fått betalt for det. Så, for min del tenker jeg kanskje at jeg bør heller tenke at litt forståelse er nok til å begynne med, så løser man masse oppgaver og satser på at mer av forståelsen kommer underveis. Synspunkt? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Innen for min profesjonsstudium - Byggingeniør med spesialisering konstruksjonsteknikk - Så følger vi mange eurokoder for hvordan vi regner ut påført kraft mot kapasitet i alt mulig rart fra staver, sveis, bolter og spiker. Vi benytter kun disse som oppslagsverk da 100 vis av sider med formler aldri skal memoreres. Det vi derimot bruker er forståelse innenfor disiplinen mekanikk og statikk for å finne kraftstørrelsen vi skal benytte i disse formelverkene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Det kommer an på om du må bygge videre på det. Da bør du prøve å forstå det. Å regne endel oppgaver først anbefales så man lærer godt hva man skal forstå før man prøver å forstå det. Det kan også være enklere å forstå ting etter at man har gått videre. Når man bygger ny kunnskap oppå så man skjønner hva det skal brukes til er det enklere å forstå. Noen steder må man selvsagt sette en grense. Man har ikke tid til å lære alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå