Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har en ufør kompis som vi flytte til en annen by. Hvordan får han til det via nav?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sannheten ligger vel et sted mellom det TS sier og kritikerne her inne. Fyren har sikkert problemer, om de er så store at han ikke kan jobbe? Tja hva vet vi? Men jeg tror jeg knapt har møtt en person som ikke klarer å jobbe i en eller annen form. Dataspill kan jo også regnes som jobb nå for tiden har jeg hørt. Folk får betalt for det. Eller for å svare på dumme internett undersøkelser. 

Poenget mitt er at vi må fire litt på kravene til hva en jobb er. Er det så nøye hva folk går kledd i på jobb? At de må møte presis? At de er sosiale og omgjengelige? Nei. I veldig mange jobber burde ikke dette være viktig. 

Løsningen er jo å innføre borgerlønn. Eller å sukre NAV pillen litt mindre (altså kutte generelt i ytelser) og samtidig gjøre det mer attraktivt å jobbe (6 timers dag).

Men det enkleste og letteste motstandsvei er å gjøre ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vil kutte til dem som har minst. Og siden jeg ikke er robert eriksson kan jeg si det uten å pakke det inn i en politisk formulering. 
God jul.
De som har minst er de forresten de resterende 85% av verden som ikke får lønn eller trygd på norsk nivå. Jeg syns ikke det minste synd på navere i norge. Når det lønner seg å gå på nav istedetfor å jobbe i dette landet så må trygdeutbetalingene reduseres. 
Ved å innføre 6 timersdag vil dessuten flere få muligheten til å delta i arbeidslivet. Og å senke kravene i arbeidslivet generelt vil hjelpe navere i å komme tilbake til samfunnet.

Lenke til kommentar

Det lønner seg ALDRI å gå på NAV i forhold til å jobbe, med mindre du får maks trygd og likevel av en eller annen grunn ikke er kvalifisert til annet enn å jobbe som vaskehjelp.

Når det lønner seg å gå på nav istedetfor å jobbe i dette landet så må trygdeutbetalingene reduseres.

Vis meg det regnestykket. :)

Uff vet dere ikke dette da?

http://www.aftenposten.no/jobb/Barnefamilier-taper-pa-a-jobbe-6748013.html

Eller denne som var nylig på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1695500

Et annet eksempel er sykepenger som utgjør 100% av lønnen, men du har ikke utgifter til å komme til jobben. Kanskje du har 50kr i bompenge en vei + kjøring i en halvtime en vei = 300kr dagen. Da "tjener" du 300kr hver dag du er sykmeldt. 

Kan finne flere eksempler også, men gidder ikke styre på med det nå i disse juletider, men dere tar vel poenget? Systemet er meget sjenerøst.

Lenke til kommentar

Det lønner seg ALDRI å gå på NAV i forhold til å jobbe, med mindre du får maks trygd og likevel av en eller annen grunn ikke er kvalifisert til annet enn å jobbe som vaskehjelp.

Når det lønner seg å gå på nav istedetfor å jobbe i dette landet så må trygdeutbetalingene reduseres.

Vis meg det regnestykket. :)

Uff vet dere ikke dette da?

http://www.aftenposten.no/jobb/Barnefamilier-taper-pa-a-jobbe-6748013.html

Eller denne som var nylig på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1695500

Et annet eksempel er sykepenger som utgjør 100% av lønnen, men du har ikke utgifter til å komme til jobben. Kanskje du har 50kr i bompenge en vei + kjøring i en halvtime en vei = 300kr dagen. Da "tjener" du 300kr hver dag du er sykmeldt. 

Kan finne flere eksempler også, men gidder ikke styre på med det nå i disse juletider, men dere tar vel poenget? Systemet er meget sjenerøst.

For det første er du ikke trygdet hvis du har sykepenger. Du er SYK hvis du har sykepenger. 

For det andre kan du søke om å få tilbakebetalt reiseutgifter i en overgangsperiode, noe jeg har gjort god bruk av selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mmm. Ja, disse fembarnsfamiliene, ja. Hvor mange er det av dem, siden du beskriver denne konstellasjonen som et så stort problem?

Etter en slik "problemutregning" for 1-2 år siden (jeg husker ikke om det var denne) kom det frem at det var 14 slike i hele landet... Hvis jeg husker rett.

Hmmm... På tide å selge Nord-Norge så vi får råd til dette, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...