Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ubrukelig skjerm/pc etter sletting av grafikkdriver.

Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Håper nokon kan hjelpe å få pc-en i gang igjen. 13-åringen prøvde i går å oppdatere driveren til grafikkortet (amd 270X). Etterpå fikk han problem med bildet på skjerm nummer 2 og han ville derfor avinstallere driveren og prøve på nytt. Han seier han avinstallerte driver i Crimson. Etter dette vart begge skjermane fulle av farger/pixler og han får ikkje gjort nokon ting. Har prøvd å slå av/på, men skjermane blir fortsatt slik. Pc-en har fungert fint fram til dette så problemet er mest sansynlig problem med driver, eller mangel på driver? Men no får vi ikkje gjort nokon ting med dette fordi det ikkje kjem opp bilde på skjermen. Har windows 10.

Tips til korleis vi kan få fiksa dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags CPU har du? Har du mulighet til å koble skjermkabelen på HK?

I så fall tenker jeg:

1. Flytt skjermkabelen til hovedkort for å få bilde. Muligens BIOS må resettes avhengig av hva settings dere har tukla med der.

2. Forsøk DDU for å fjerne gamle drivere skikkelig. Denne tar alt fra safe mode.

3. Flytt skjermkabelen tilbake for å se om du får bilde nå (Man skal få bilde via et skjermkort selv om driveren ikke er installert)

4. Last ned nye drivere og forsøk en re-install

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Korleis får eg starta opp i safe mode i win 10?

Har FX6300, kan vel ikkje koble skjer til HK då? Trur ikkje han har gjort noko i BIOS.

Slik det er no får vi ikkje gjort nokon ting fordi skjermen ikkje har bilde, berre masse rosa, blå, grønne pikslar.

Eg er ikkje særleg god på pc, spør derfor kanskje om ting som er heilt opplagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk. Må på jobb nokre timar, får prøve oss litt fram etterpå. Kan vi lage usb boot device på ein annan pc og bruke den? Vil dette slette det han har på harddisken? Har lagra ein del på ekstern disk, men ikkje alt. Skjermene er berre grøt ja,:-( 

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å lage en slik safe-mode usb device selv, men jeg kan ikke skjønne annet enn at du fint kan lage denne på en annen maskin ja. 

Du skal ikke miste noe. Da må du i så fall selv velge "system restore" eller noe slik. Du skal bare komme deg til safe mode for å se om det fungerer da.

PS: Syntes det er litt rart at alt bare er helt grøt. Har du sjekket kabelen? Har du sjekket monitoren på en anna maskin?

Og er du sikker på at guttungen kun lekte med drivere? Han har ikke forsøkt å flashe skjermkortet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk for hjelp. Problemet er fixa, det var sjølvsagt ein fillefeil. Han hadde ein av skjermane kobla til med hdmi via eit elgato capture card, når vi kobla vekk elgatoen kom skjermbildet tilbake og han får installere driver på nytt. Og helga var redda:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Det var ikkje så enkelt likevel. Etter omstart var problemet tilbake. Men no klarte eg å starte opp i safe mode ved å trykke shift + F8 når maskina starta, der var skjermen tilbake som normalt. No er pc-en i gang med å tilbakestille seg til fabrikkinstilling og så får guten bruke søndagen til å installere program og spel, heldigvis hadde han film og bilder på ekstern disk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...