Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Hei, Er det noen som vet hvordan man kan få ut litt penger fra eget A/S uten å betale nesten 50% i skatt tilsammen?? Endret 19. desember 2015 av Pålern79 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Med 50 prosent mener du at det kommer som sekundærinntekt eller at det er en skatt på utbytte? Jeg kan i hvert fall gi deg et råd som ofte er brukt: nemlig det å gi et selv-lån til selskapet. Slik kan selskapet betale lånet til personen og derav omgå skatt på utbytte. For å gjenta meg selv: du gir et lån til selskapet (enten ut i fra dine egne penger eller med et lån fra banken [veldig lav rente for tiden]), så betaler selskapet deg pengene tilbake. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Disse lånene skal man være litt forsiktig med, ulovlige hvis de blir ansett som en måte å få ut penger på. Med 50% så antar jeg du mener at første betaler ASet selskapsskatt også betaler du utbytte når du får ut pengene. Lite å gjøre med dette, det er nedsiden med et AS. Enklere hvis du har ENK, da slipper du ett ledd (men andre negative sider med det igjen da). Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Det er dette jeg mener stadskle. Bare syns det er rart at det ikke er noen små smutthull her? Det med å låne penger til firmaet har jeg faktisk tenkt på, men skal vel ha en god grunn der. Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Hvordan er det egentlig med å kjøpe ting på firmaet? Hva skjer med dette når evt A/S avvikles? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Kort fortalt: Ikke gjør dette. Det finnes ingen lovlige måter å få ut midler fra selskapet på uten å betale skatt. Å låne penger til firmaet for så å ta de ut gir deg jo nøyaktig null kroner i gevinst, så jeg ser ikke helt poenget med det. 5 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Hehe, jeg beklager her. Jeg blandet litt sammen begrepene (spiller sikkert for mye data for tiden eller noe sånt). Det man gjør for å omgå utbytteskatt er å ta såkalte aksjonærlån. Altså at man låner penger fra A/S, ikke omvendt som jeg skrev ovenfor. Fint at du følger med Herr Brun. Endret 19. desember 2015 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Men disse pengene må man betale tilbake, og man må avtale (og faktisk betale) markedsrente for å unngå beskatning. Det har også vært et forslag om at aksjonærlån skal beskattes som utbytte i framtiden, men jeg er ikke sikker på hvordan status er der. Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Får vel bare skatte bort halve inntekten å føle at jeg ikke sitter igjen med det jeg fortjener da? Lenke til kommentar
differensialsperre Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Det er bare en del av gamet det. Skattegraden blir så og si lik hva en du gjør, om du så tar ut utbytte, lønn eller bare driver et ENK. En slipper ikke unna skatt bare fordi en driver eget firma, og det er vel bare på sin rett? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Får vel bare skatte bort halve inntekten å føle at jeg ikke sitter igjen med det jeg fortjener daOm du utfører arbeid for firmaet kan du jo gi deg selv lønn. Om du tjener lite er det lavere skatt da. Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg har ikke problemer med å betale skatt og avgifter, syns bare det blir litt vel mye når det skattes både fra firmaet mitt og meg selv... Blir vel ikke like mye skatt med et ENK? Der har du vel ikke selskapsskatt... Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Hvis jeg gir meg selv lønn fra firmaet så må jeg jo uansett skatte av dette pluss arbeidsgiveravgift vel? Lenke til kommentar
differensialsperre Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg har ikke problemer med å betale skatt og avgifter, syns bare det blir litt vel mye når det skattes både fra firmaet mitt og meg selv... Blir vel ikke like mye skatt med et ENK? Der har du vel ikke selskapsskatt... Blir nødvendigvis ikke noe særlig forskjell. Systemet er laget så ingen kan lure seg unna. Ta en titt rundt på Internett for å se forskjellene. Hvis jeg gir meg selv lønn fra firmaet så må jeg jo uansett skatte av dette pluss arbeidsgiveravgift vel? Du må selvsagt skatte og betale aga, men dette vil bli et noe lavere beløp en utbytte dersom vi snakker om beløp under toppskatt. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hvordan kan det ha seg at det ikke blir noe særlig forskjell? Dette har jeg også lurt på. Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Ja, det blir vel noe sånt som ca 43% tilsammen for lønn og 47% tilsammen for utbytte... Men på lønn så får man jo litt andre goder som feriepenger osv... Stemmer dette? Lenke til kommentar
Pålern79 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 I ENK så trudde jeg du bare skattet etter hva du tjente jeg? Lenke til kommentar
differensialsperre Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Her er et veldig forenklet eksempel. Der vil nok være noen fradrag som kan gjøre at dette regnestykket går enda mer til fordel for enkeltpersonforetak, men ikke nok til at en sparer seg rik. Et unntak vil være om en driver med underskudd, og jobber i et annet firma ved siden av, da kan enk utgjør en del positivt rent økonomisk. Og en får en del fordeler med å være ansatt i et AS, som kan tale til fordel for noen tusenlapper spart i skatt. Du har et overskudd på 500.000,-, men med fordring på 40.000 fra en kunde. (Taler noen hundrelapper i fordel for enk) Enkeltpersonforetak: Beregnet personinntekt: 499.520,- (dvs. overskudd minus skjermingsrente fra fordring) Beregnet skatt på overskudd: 121.392,- Beregnet trygdeavgift på personinntekt: 54.945,- Sum avgift: 176.337,- Sitter da igjen med: 323.663,- Aksjeselskap: Tar ut lønn på 438.000,- (Aga: 61758,-) Beregnet skatt på lønn: 80.609,- Beregnet trygdeavgift: 35.916,- Totalt avgift: 178.283,- Sitter da igjen med: 321.475,- Igjen, dette er et veldig enkelt eksempel, men viser bare poenget mitt om at en ikke tjener seg rik samme hvilken selskapsform en velger. Det er bygget opp så det skal være mest mulig likt. Noen må gjerne rette meg, om jeg har bommet totalt på noe av dette. (Kilde for beregnet skatt og trygdeavgift) Ja, det blir vel noe sånt som ca 43% tilsammen for lønn og 47% tilsammen for utbytte... Men på lønn så får man jo litt andre goder som feriepenger osv... Stemmer dette? Feriepenger er noe firmaet betaler, så noe gode er det vel direkte ikke. Må betales skatt på det også. En får jo dog oppspart noe pensjon. Og høyere dagpenger om en blir arbeidsledig/ufør(?) Endret 19. desember 2015 av differensialsperre 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Ok, jeg tror jeg forsto hva jeg har misforstått. I AS skattes overskuddet som er igjen etter at lønn er utbetalt? Det er ikke "overskuddet" før lønn? Endret 19. desember 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 I ENK så trudde jeg du bare skattet etter hva du tjente jeg? Det er totalt feil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå