Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ei søt jente med spesiell fortid og en god eller ond venninne

Anbefalte innlegg

Lang tekst – verdt å lese :)

Jeg traff en søt og vakker jente (jeg kaller henne Sara) i forbindelse med en jobbreise i Skandinavia i høst, og siden september har hun drevet å sendt meg meldinger på Facebook og delt av livet sitt, vært interessert i hva jeg gjør og gitt meg fine komplimenter.  Jeg vil si at hun og jeg har kontakt oftere enn det jeg har med andre venner, og at det er en slags kjemi og romantisk spenning mellom oss.  Etter hvert har Facebook-meldinger gått over til lengre telefonsamtaler og jeg har blitt invitert med på en utenlandstur hun skal på sammen med en venninne.  Vi har løst avtalt at jeg skal stikke innom og bo hos henne noen dager i forbindelse med en arbeidsreise i januar/februar.  Og hun har delt hvilke planer hun har; vi skal (gjøre typiske paraktiviteter som) f.eks. lage mat sammen og gå ut danse.

Jeg syntes Sara var vakker første gangen jeg traff henne.  Det som har gjort at jeg har begynt å få sansen for og bli interessert i henne nå, er at jeg har begynt å bli kjent med henne og sett det som jeg opplever som en person med en interessant personlighet og fine verdier.  Jeg kan tenke meg å ta henne med ut på en date og se hvordan ting utvikler seg.

Så for noen dager siden fikk jeg en melding på Facebook fra en av hennes venninner (jeg kaller henne Emilie) som skriver at hun vet at jeg er på vei inn i et forhold med Sara og hun advarer meg mot henne.  Jeg har aldri truffet eller snakket med Emilie før, og vi er heller ikke venner på Facebook.  Emilie og jeg snakker sammen på telefonen og jeg får vite at Sara har planer om en romantisk date med meg når jeg kommer på besøk (noe jeg ikke har noe i mot), men at hun ikke er seriøs og interessert i noe forhold.  Hun har sagt at hun er interessert i meg og vil se hvordan det går, men at hun ikke ser på det vi har sammen som noe seriøst.  Emilie forteller at Sara har andre planer og at Sara ikke ønsker å dele de med meg.  Hun er visstnok flau over en rekke ting med meg, inkludert navnet mitt (hva slags nivå er dette?!), og kan aldri tenke seg å flytte til Norge (hun har en drøm om å flytte til et annet land i løpet av 2016).  Emilie forteller meg at Sara bare har noen få kortvarige forhold bak seg, og at de aldri har vært noe seriøse.  Hun forteller videre at Sara hadde et kortvarig fohrold med en rusmisbruker for noen år siden og at "bruddet" ikke var særlig fint.  Emilie forteller meg at hun og Sara har vært uenige om noe for noen dager siden og avsluttet et 20 års langt vennskap.  Årsaken til at Emilie tok kontakt med meg var i følge henne at jeg virket som en bra person og fordi hun ikke likte måten jeg ble behandlet på av Sara.

Det er noe som ikke stemmer her, og hvem skal jeg stole på.   Ut i fra meldinger og samtaler med Sara sitter jeg ikke igjen med det inntrykket som Emilie presenterte.  Mitt inntrykk er at Sara er en jente som er interessert i meg, men som ønsker å bygge noe over tid.  Hun er en romantiker og har brukt mye av tiden på å bli kjent med meg, mine interesser og liv, samtidig som hun har delt av sitt liv og sine innerste og personlige tanker.  Sara har flere ganger gitt uttrykk over at hun er stolt over ting jeg har oppnådd.  Jeg vet at hun har delt ting med meg som hun ikke deler med andre.  Hun har sagt at hun er en utadvendt jente, men at hun er sjenert når det kommer til å ta kontakt med menn hun er interessert i.  Hun har fortalt meg at første gangen vi møttes, så tok hun kontakt med en av mine kolleger (som jeg har kjent en god stund) for å finne ut mer om meg og hvordan jeg er, osv.  Kollegaen min hadde gitt meg de beste skussmål, og Sara hadde spurt han om jeg var singel.  Etter at hun fant ut at jeg var singel, så var hun ikke langt unna der jeg oppholdt meg under besøket mitt.  Jeg skal innrømme at jeg ønsker å stole på det bildet jeg har fått av Sara, og ikke bry meg om hva Emilie har sagt.  Jeg har snakket med noen av de som jobber med Sara til daglig, og jeg vet at det er forskjell på jobb og privatliv, men de gir meg positive tilbakemeldinger om henne.

Jeg vet at Sara ikke har mange langvarige forhold bak seg.  Jeg vet at hun har vært på barnehjem en stund på grunn av forholdene hjemme.  Begge disse tingene har hun vært åpen med meg om og hun har fortalt meg at hun har bearbeidet dette med en psykolog.  Jeg er (og ønsker å være) en person med et åpent sinn.  Jeg vet at personer kan ha erfaringer som er utenfor det «besteborgerlige» og likevel være vidunderlige personer.  Hun har videre vært åpen om at hun opplever en enorm tillit til meg og at hun ønsker å bli bedre kjent med meg.  Jeg synes hun har en vakker personlighet.  Hun har vært den som har kontaktet meg for å bli bedre kjent med meg, og brukt flere måneder på å dele av hverdagen sin, sine innerste tanker og drømmer.  Det er mulig jeg er blendet av henne, men jeg kan ikke forstå om en person skulle gjøre alt dette uten å være seriøs.   Jeg hadde i hvert fall ikke kastet bort tid på noe slikt.

Jeg ønsker jo ikke at den informasjonen jeg har fått i fra Emilie skal være riktig, samtidig har hun lyktes med å så en tvil hos meg.  Jeg sitter igjen med noen spørsmål i hodet; er jeg dum/naiv og har jeg blitt lurt?  Finnes det personer som kan bruke så mye tid på å bygge relasjoner med falske hensikter?  Finnes det ikke jenter som en kan utvikle noe med over tid (og som varer)?  Er Emilie en venninne som har de beste hensikter for meg, eller forsøker hun å ødelegge for venninnen sin?

Sara og jeg skal snakke sammen i morgen, og jeg kommer til å fortelle henne om det jeg har hørt.  Jeg har lyst til å høre hva hun har å si til det.  Jeg tenker at det vil være fair å høre hva hun har å si før jeg gjør noe, og jeg føler at jeg skylder henne det.  Det verste som kan skje er at kontakten blir brutt.  Det beste som kan skje er at vi blir bedre kjent og enda mer åpen mot hverandre, og at dette kan bidra til å utvikle relasjonen vår.  Jeg håper på det beste, men frykter det verste.

Er det noen av dere, som står utenfor og leser dette, som har noen tanker å bidra med i denne situasjonen?  Hva tenker dere?  Har dere erfart noe lignende?  Er Emilie bare en sjalu venninne?  Hva vil det være lurt å gjøre og hvem skal jeg stole på?  Uansett om det kommer noen tilbakemeldinger eller ikke, så kjenner jeg at det har vært godt bare det å skrive ned mine tanker rundt dette.

Endret av ProGo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..] Emilie forteller meg at hun og Sara har vært uenige om noe for noen dager siden og avsluttet et 20 års langt vennskap. [..]

Kvinnemennesker som tidligere har vært venner + Blir uvenner = Drama ut av en annen verden.

Alt Emilie har sagt kan du derfor ta med en bilhenger av salt.

Og om du nevner noe til Sara gjør du bare Emilie en tjeneste.

EDIT: Hold deg utenfor konflikten de har, du kan ikke hjelpe.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

[..] Emilie forteller meg at hun og Sara har vært uenige om noe for noen dager siden og avsluttet et 20 års langt vennskap. [..]

Kvinnemennesker som tidligere har vært venner + Blir uvenner = Drama ut av en annen verden.

Alt Emilie har sagt kan du derfor ta med en bilhenger av salt.

Og om du nevner noe til Sara gjør du bare Emilie en tjeneste.

EDIT: Hold deg utenfor konflikten de har, du kan ikke hjelpe.

Takk for input, nightowl.

Jeg tenker egentlig det samme som deg, om at dette er drama fra Emilie som har blitt uvenner med Sara.  Jeg opplever likevel at Emilie har klart å så en tvil i meg.  Selv om jeg hadde blitt forbanna på en kompis, så hadde jeg ikke gjort noe slikt. 

I følge Emilie så har Sara og hun hatt et venninneforhold som har vært litt spesielt, men likevel så skal hun være Saras nærmeste venninne (igjen; hennes egne ord).  Årsaken til bruddet på vennskapet skal handle om tillit.  I tillegg skal Sara skal være bekymret for at Emilie forteller meg om det hun har delt med henne, samtidig så er Emilie lei av måten Sara behandler meg på.

Lenke til kommentar

Denne Emilie er forbanna på den gamle venninna si, og prøver å ødelegge for henne.

Du bør ikkje tro på ett ord hun sier til deg. Som Nightowl (The Watchmen er en knallgod film :) ) sier, drama ut av en annen verden.

Du bør være ytterst forsiktig med kva du sier til Sara.

Lenke til kommentar

Emilie høres ut som en typisk misunnelig eks-venninne som gjør og sier alt hun kan for å ødelegge!

Det er nok hun du/dere skal passe dere for.

Men jeg synes du skal fortelle Sara alt hun sa!

For det første får Sara vite hvordan 'venninnen' er bak hennes rygg (hvis det er slik det er),

og du får se Sara's reaksjon på dette.

Hvis Emilie prøver å slå en kile mellom dere, så der det nettopp tvil og skjuling av informasjon som hjelper Emilie!

Lenke til kommentar

Denne Emilie er forbanna på den gamle venninna si, og prøver å ødelegge for henne.

Du bør ikkje tro på ett ord hun sier til deg. Som Nightowl (The Watchmen er en knallgod film :) ) sier, drama ut av en annen verden.

Takk for input, Dragavon!

Jeg har ikke tenkt å anklage Sara for noe, men hva ville du sagt til henne?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Egentlig ingenting.  Ikke nå. Det kan ikke komme noe godt utav det. Konsentrer deg om Sara og ignorer Emilie. Du kan ta det opp om noen år når dere er solid blitt et par og rå og ekte ærlighet og kjærlighet er det dere deler. Hvis du overhode husker denne episoden da.

Lenke til kommentar

Siden alle andre sier det om at venniner som er uvenner skal ødelegge for hverandre så får jeg ta en annen vinkling;

Det kan hende at de to har funnet ut at de skal teste deg ;) De har lagt en plan der Emilie sår litt tvil i hodet ditt for å se hvor mye du egentlig bryr deg og hvor mye du stoler på Sara. De vil kanskje at du skal være en fyr som er i stand til å høre på dama di istedenfor rykter og drittslenging. Er dette tilfelle så er det også grunnlag for å tvile litt da en slik plan kan bety at det har vært litt (mye) drama i livet hennes og dette er en måte å forsikre seg om at det ikke vil være noe problem.

Men et bilde sier mer enn 1000 ord har jeg hørt så;

how-to-understand-women-by-kevin_o_22420

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

På siden av debatten, men et greit tips å gi, er at om det er motsatt. Om venninnen til hun du ønker å bli sammen med er superskeptisk til deg før de blir kjent med deg. Da er dama veldig mulig veldig verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar

Emilie høres ut som en typisk misunnelig eks-venninne som gjør og sier alt hun kan for å ødelegge!

For det første får Sara vite hvordan 'venninnen' er bak hennes rygg (hvis det er slik det er),

Hvis Emilie prøver å slå en kile mellom dere, så der det nettopp tvil og skjuling av informasjon som hjelper Emilie!

Takk for input, ozone!

Hvorfor må folk oppføre seg slik?  Ikke rart det er krig i verden.  Jeg har jo aldri truffet Emilie en gang. 

Det er jo det jeg har lyst til å tro, for som jeg skrev så har jeg begynt å få sansen for Sara, og har lyst til å se om det kan bli til noe.

Jeg tenker at hvis vi må kunne ha en åpen og ærlig samtale, hvor jeg forteller henne om hva jeg har hørt.  Jeg håper hun har forståelse for at jeg vil snakke om det, men er forberedt på at det kan bli tatt ille opp.  Jeg vil selvfølgelig ikke anklage henne for noe, og tenker at hennes reaksjon vil si meg noe om dette er sant eller ikke.

Jeg håper rådet ditt er godt, og at jeg kan gi tilbakemelding om at det har gått bra med samtalen vi skal ha i morgen.

Lenke til kommentar

Egentlig ingenting.  Ikke nå. Det kan ikke komme noe godt utav det. Konsentrer deg om Sara og ignorer Emilie. Du kan ta det opp om noen år når dere er solid blitt et par og rå og ekte ærlighet og kjærlighet er det dere deler. Hvis du overhode husker denne episoden da.

Takk for input, CrvenaZvezda!

Jeg tror at det som hindrer meg i å nyte det som er, er en tanke om at jeg lenger frem i løypa kan oppleve at jeg hadde rett i tvilen min.  Og at jeg da vil føle meg som en komplett idiot, som har blitt lekt med.

Lenke til kommentar

Eg ville gitt Emiie beskjed om å ryke og reise, og blokkert henne / aldri svart på noen henvendelser.

Eg ville ventet med å si noe til Sara til eg var 100% sikker på kva eg skulle si og kordan hennes forhold til Emilie var/er.

Lenke til kommentar

Siden alle andre sier det om at venniner som er uvenner skal ødelegge for hverandre så får jeg ta en annen vinkling;

Det kan hende at de to har funnet ut at de skal teste deg ;) De har lagt en plan der Emilie sår litt tvil i hodet ditt for å se hvor mye du egentlig bryr deg og hvor mye du stoler på Sara. De vil kanskje at du skal være en fyr som er i stand til å høre på dama di istedenfor rykter og drittslenging. Er dette tilfelle så er det også grunnlag for å tvile litt da en slik plan kan bety at det har vært litt (mye) drama i livet hennes og dette er en måte å forsikre seg om at det ikke vil være noe problem.

Men et bilde sier mer enn 1000 ord har jeg hørt så;

how-to-understand-women-by-kevin_o_22420

Takk for input, Belphegor!

Djevelens advokat er alltid nyttig å høre på.  Og det er Ikke en umulig tanke dette (selv om den har snev av konspirasjonsteori i seg).

(Nå skal det legges til at Sara tidligere har fortalt meg om en historie med Emilie noen år tilbake i tid, som jeg synes var ganske spesiell). 

Jeg har aldri (så vidt jeg vet) dømt henne for noe hun har gjort.  Jeg har vært åpen, ærlig og nysgjerrig om det vi har snakket sammen om, og bakket henne der hun har vært usikker eller i tvil om noe.

Naive meg vil gjerne tro at når jeg ønsker å snakke med og høre på henne om dette, så bør det kunne oppfattes som å være noe positivt.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe lignende.

Den aller enkleste løsningen : Ikke tenk på det , fortsett som før og ikke fortell om hva du har blitt fortalt.

Den noe mer kompliserte løsningen : : Ikke tenk på det , fortsett som før og ikke fortell om hva du har blitt fortalt.

Bygg heller på hva du får ut av forholdet og blir det bedre så supert , er det ingenting å bygge videre på så finner jo det ut over tid og da har man heller ikke noe å tape.

Lenke til kommentar

Takk for input, ozone!

Hvorfor må folk oppføre seg slik?  Ikke rart det er krig i verden.  Jeg har jo aldri truffet Emilie en gang. 

Det er jo det jeg har lyst til å tro, for som jeg skrev så har jeg begynt å få sansen for Sara, og har lyst til å se om det kan bli til noe.

Jeg tenker at hvis vi må kunne ha en åpen og ærlig samtale, hvor jeg forteller henne om hva jeg har hørt.  Jeg håper hun har forståelse for at jeg vil snakke om det, men er forberedt på at det kan bli tatt ille opp.  Jeg vil selvfølgelig ikke anklage henne for noe, og tenker at hennes reaksjon vil si meg noe om dette er sant eller ikke.

Jeg håper rådet ditt er godt, og at jeg kan gi tilbakemelding om at det har gått bra med samtalen vi skal ha i morgen.

Husk at du og Sara har ingenting å tape, og alt å vinne, på at du forteller alt denne Emilie påstår!

Slik jeg ser det finnes det ingen grunn til å holde det skjult hvis det er en bløff fra Emilie! Og iallfall ingen grunn hvis det er sant!!

Du må gå ut i fra at det ikke er sant, og da vil dere få renset luften, og begge blir nok mye klokere på alle sider i saken.

Hvis det skulle være sant dette Emile sier, så vil du som en oppegående menneskekjenner ha null problem med å tolke tegnene.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteori ja, bra sagt :lol: Jeg er helt enig! Jeg skrev det første jeg tenkte på som ikke var standardsvaret; "Det er bare en krangel og X vil ødelegge for Y". Er begrenset hvor mange ganger du trenger å få det svaret :p

:lol: Takk!

Lenke til kommentar

Takk for input, ozone!

Husk at du og Sara har ingenting å tape, og alt å vinne, på at du forteller alt denne Emilie påstår!

Slik jeg ser det finnes det ingen grunn til å holde det skjult hvis det er en bløff fra Emilie! Og iallfall ingen grunn hvis det er sant!!

Du må gå ut i fra at det ikke er sant, og da vil dere få renset luften, og begge blir nok mye klokere på alle sider i saken.

Hvis det skulle være sant dette Emile sier, så vil du som en oppegående menneskekjenner ha null problem med å tolke tegnene.

Lykke til!

Jeg er så "biased" rundt svaret ditt, ozon.  For det er jo egentlig dette jeg ønsker å høre.  Noen ganger er det en forbannelse å være både en romantiker, men også svært analytisk av personlighet og yrke.

Jeg vet det kan oppfattes som naivt, men jeg liker å tro at man kommer lengst med å opptre ærlig og med integritet

Takk!  Jeg skal la deg få vite hvordan det går.

Lenke til kommentar

Det er snakk om en språkbarriere her, kanskje er den også kulturell. Trådstarter kjenner dessuten ikke Sara godt, og vet ikke hvordan hun vil reagere. Så hvorfor si noe? Vil man vise åpenhet får man gjøre det en annen gang uten å skyte seg selv i foten og gamble bort en nyferskt forhold og en mulig lys fremtid.

For med en gang han åpner på kjeften og forteller hva Emilie har sagt gir han disse påstandene en viss legitimitet. Hvorfor ellers gidde å ta det opp, hvis man ikke tror på det? I verste tilfelle kan Sara tolke det som at det er trådstarter som konfronterer og anklager henne, og vips så er forholdet over.

Hadde jeg vært Sara, og jeg hadde fått vite at min kjære og min tidligere bestevenninne har hatt hemmelig kontakt sammen, ville jeg dessuten kanskje ment at det var utroskap, eller i det minste et svik.

---

Og selv om det skulle gå greit å fortelle Sara hva Emilie har sagt så forplikter man seg til å ikke like Emilie i fremtiden, bare fordi Sara og Emilie er uvenner.. Hva skjer så senere hvis Sara og Emilie blir venner igjen? Jo, da må trådstarter og Emilie også bli gode venner selvsagt, bare fordi Sara antagelig ikke vil ha en kjæreste som ikke liker hennes bestevennine...

---

Summa summarum: Hvorfor gjøre det vanskelig for seg selv? Hvorfor blande seg inn i konflikten som Sara og Emilie har? Er det ikke bare mye bedre (+ smartere) å holde kjeft? Jeg vil tro det.

EDIT: Dette var ment som et stikk til alle som blindt anbefaler trådstarter å fortelle Sara hva Emilie har sagt. Dere aner ikke hva konsekvensene blir, så tenk før Dere svarer! Antagelser er tross alt roten til alt ondt.
Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...