Yessmann Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Tenkte jeg vil fortelle om hvordan jeg ble totalt «ripped off» av en taxi i New York forrige søndag. Jeg ankom JFK-flyplassen med Norwegian og skulle overnatte på et hotell i Queens (skulle reise videre neste dag). Jeg var trøtt og ville komme meg til hotellet raskest mulig. Gikk mot utgangen som viste Taxi. Akkurat i utgangen ble jeg kontaktet av en mann som spurte om jeg trengte taxi. Dum som jeg var, svarte jeg ja og ble med ham. Enkelt og greit, tenkte jeg, selv om jeg hadde en viss følelse av at det var ugler i mosen – men tross alt var dette New York og ikke Budapest eller Praha. Han bad meg vente slik at han kunne hente bilen. Så kom han med bilen. Den hadde et Taxi-skilt, men muligens «hjemmelaget»…. Jeg satte meg inn. Straks i det han begynte å kjøre, gav han meg et hefte og han bad meg sjekke ut det jeg syntes han sa var «the number for Queens». Jeg så da en liste der det ved Queens stod $190. Jeg forstod ingenting og spurte, «is that the price»? «No, you will have a fixed price». Jeg fikk da oppgitt at min pris var $95 + tax and tip!! Jeg satt da allerede i bilen med all bagasjen, han hadde allerede kjørt et lite stykke og jeg orket rett og slett ikke å be ham sette meg av. Jeg spurte hvorfor det var så dyrt og han svarte bare at det er en egen takst for kveldskjøring (kl. var 21). Kjøreturen tok max 20 minutter. Da vi kom frem, skrev han ut på en lapp at det jeg skulle betale inkludert tax var $119 !! I tillegg bad han meg om tips, «the normal is 20%, but it’s up to you». Jeg sa så til ham at denne taxituren koster det samme som hotellet, noe han ikke kommenterte. Dum som jeg var gav jeg $6 i tips slik at totalen ble $125 – selvsagt en total rip off i seg selv. Men det stoppet ikke der. Jeg hadde fire $50-sedler i lommen. Jeg gav ham så tre av disse og skulle altså ha igjen $25. Så sier han at «no it was $125» og viser meg at jeg angivelig har gitt ham to $50-sedler og en $1-seddel. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvor den $1-seddelen kom fra, men sløv som jeg var sa jeg «sorry» og byttet 1$-seddelen med min siste $50-seddel. Det tok meg en stund før jeg skjønte hva som skjedde der…. (først trodde jeg at minibanken på Gardermoen feilaktig hadde gitt meg en $1-seddel i stedet for en $50 – noe som selvsagt aldri skjer). Så da endte jeg med å betale $174 for en taxitur på 15-20 minutter. Tror jeg har lært. New York er tydeligvis like ille som Øst-Europa. Men hvorfor han i utgangspunktet viste meg en liste med $190 forstår jeg ikke. Han klarte jo bare nesten å lure av meg SÅ mye…. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Det er lurt å være litt "street smart" som de kaller det, spesielt i NYC. De fleste jeg har snakket med sier at Uber nå er det beste valget når man ankommer flyplassen. Grunnen er at man med Uber kan lese kommentarer fra andre passasjerer som har reist med sjåføren. Om sjåføren har over hundre toppkarakterer og gjennomsnittet er bra, så er det lite å frykte. Med apper som Uber eller Lyft kan man også snakke med sjåføren via appen og avklare kostnader FØR man setter seg inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå