AnonymDiskusjon Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget men jeg trenger bare å lufte tankene. Jeg har ikke lyst å dra hjem til familien som bor på andre siden av landet i julen. Litt bakgrunnsinfo; jeg er i slutten av 20-årene, har samboer men ikke barn. Begge er studenter (evige sådan, virker det som), og hun har allerede dratt hjem til sin familie. Vi har bare vært sammen litt over ett år, så det var ikke naturlig for oss å feire jul sammen helt enda, selv om jeg egentlig ønsker å feire sammen med hennes familie. Hjemme sitter mor, far og bestemor og venter på at jeg skal komme hjem. Jeg har sagt at jeg skal komme hjem nå til helgen, men holder på å manne meg opp til å si at jeg ikke kommer før lillejulaften. Det har vært et par vanskelige år der det har skjedd mye i livet mitt, og jeg har distansert meg fra familien, mest på grunn av at de ikke er i stand til å vise emosjonell støtte. De to siste årene har inneholdt samlivsbrudd, omskolering og mye sykdom, og oppi alt dette har jeg savnet støtte fra familien. Hverken mor eller far har ringt meg, ikke storesøster eller storebror heller. I stedet er det små SMS'er, med kanskje en måneds mellomrom, der de ikke lurer på hvordan det går, men meldinger type: Det går vel bedre med deg nå? Uansett, nok om det. Søsknene mine skal feire jul hos seg selv med egne barn, og jeg som minstemann har liksom ikke noe alternativ til å dra hjem. Men jeg frykter at det enten blir konfrontasjoner og krangling, eller at jeg sitter og egentlig er sykt deppa fordi jeg ikke får sagt det jeg vil si. I fjor var jeg hjemme i underkant av tre døgn i julen, før jeg dro til nye kjæresten som jeg hadde møtt en måned før og var med henne og familien over dobbelt så lenge som jeg var med min egen. Jeg fikk bedre kontakt med hennes familie under middagen første kvelden enn det jeg har hatt med min egen familie på mange år, og det føles ganske sykt.Tingen er at jeg får så dårlig samvittighet, spesielt ovenfor bestemoren min. Hun bor like ved oss og har passet meg siden jeg var liten, og gleder seg veldig til at jeg skal komme hjem. Men en del av meg har lyst å bare gi blanke og heller sitte alene i leiligheten og spille Playstation og spise Fjordland julemiddag. Jeg har også vurdert å melde meg opp til alternativ jul med suppekjøkkenet eller noe lignende her i byen, men har ikke gjort noe enda. Burde jeg som en mann i slutten av tyveårene sitte her og føle en plikt til å dra hjem i julen? Eller kan jeg bare gi blaffen og spise Grandiosa for meg selv på julaften slik som visstnok 200 000 andre nordmenn gjør? Anonymous poster hash: 576bb...6e8 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Helt greit å droppe jul, men hvis du allerede har lovet å komme hjem bør du kanskje spare det til neste. Kjenner flere på din alder som har sluttet å dra hjem til jul hvert år. Endret 18. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Gjør det for bestemoren din så slipper du dårlig samvittighet som gnager på deg. Er hun i tillegg gammel vet du ikke hvor lenge du har henne, samme gjelder forøvrig foreldrene dine: Du vet ikke hvor lenge du kommer til å ha de. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 "Eller kan jeg bare gi blaffen og spise Grandiosa for meg selv på julaften slik som visstnok 200 000 andre nordmenn gjør?" Å være alene i jula kan lett bli en kraftig smell. Det er det for blant annet aleneforeldre, som plutselig må være mutters aleine i jula. En del som er alene, drikker seg gjennom jula for å komme seg gjennom den på et vis. En del av disse igjen, kaster seg over tilfeldige mennesker for å fortelle hvor ille livet er for dem. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Litt *snip* Tingen er at jeg får så dårlig samvittighet, spesielt ovenfor bestemoren min. Hun bor like ved oss og har passet meg siden jeg var liten, og gleder seg veldig til at jeg skal komme hjem. Jeg har også vurdert å melde meg opp til alternativ jul med suppekjøkkenet eller noe lignende her i byen, men har ikke gjort noe enda. Burde jeg som en mann i slutten av tyveårene sitte her og føle en plikt til å dra hjem i julen? Meld deg opp til alternativ jul og si det til bestemoren din, vil tro hun blir stolt av deg da. Si at du tar henne med på en julemiddag en annen dag eller eventuellt en liten restemiddag sammen med familien på 1. juledag. Jeg synes ikke du burde føle at du er pliktig til å dra hjem, men du burde finne et bra alternativ pga bestemoren din. 1 Lenke til kommentar
Barn av regnbuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Spill plejsteischen og spise Fjordland julemiddag. Høres mer givende ut. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Tror ikke det er uvanlig å føle det slik. Føler litt på det selv at jeg ikke ønsker å tilbringe mer tid enn "nødvendig" hjemme i julen, uten at det betyr at jeg ikke setter pris på å treffe familie. Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Tror ikke det er uvanlig å føle det slik. Føler litt på det selv at jeg ikke ønsker å tilbringe mer tid enn "nødvendig" hjemme i julen, uten at det betyr at jeg ikke setter pris på å treffe familie. Du er nødt til å konfrontere din familie om problemet. Synes svaret ditt er litt pysete.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå