AnonymDiskusjon Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Hei! Jeg lurer på en ting. For tiden ikke skjedd enda, men kjekt å vite i tilfelle. Utfører tjeneste som vanligvis koster kr4-6000 hos de store firmaene, vi gjør jobben for kr2500 inkl mva. Soter blant annet vinduer på biler, men hender en sjelden gang i blant at kunden er misfornøyd med 1 vindu eller vi bare ikke får til et vindu 100%, og resultatet på det vinduet blir kun 99%. Har aldri opplevd noe trøbbel med dette da både vi og kunden er enige at man får det man betaler for. Uansett, si en kunde er misfornøyd med en liten prikk på et vindu som vi rett og slett ikke får fikset. Hvilken lover og regler gjelder da? Kan kunden kreve tilbake det fulle beløpet for hele jobben + at vi fjernen filmen for eksempel? Eller kan vi si at vi refunderer XX kr i rabatt for dårlig jobb, eller kan vi betale tilbake for kun vinduet det gjelder, mtp at de andre vinduene er helt perfekte? Hittil er det bare hypotetisk, men det blir jo kjipt for 2 kompiser å betale tilbake et fullt beløp og miste penger på det, brukt tid og materialer. Jeg skjønner jo selvfølgelig også at det er kjipt for kunden å ha en bitteliten kosmetisk feil hvis man ser på vinduet med forstørrelsesglass, selv om det er helt usynlig 1m fra bilen, men jeg tenker samtidig også at en får det en betaler for. Anonymous poster hash: 2a912...01d Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Dere har gjort en dårlig jobb, kunden betaler for å få det gjort uansett hvor "billig" det er ift andre. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Hei! Jeg lurer på en ting. For tiden ikke skjedd enda, men kjekt å vite i tilfelle. Utfører tjeneste som vanligvis koster kr4-6000 hos de store firmaene, vi gjør jobben for kr2500 inkl mva. Soter blant annet vinduer på biler, men hender en sjelden gang i blant at kunden er misfornøyd med 1 vindu eller vi bare ikke får til et vindu 100%, og resultatet på det vinduet blir kun 99%. Har aldri opplevd noe trøbbel med dette da både vi og kunden er enige at man får det man betaler for. Uansett, si en kunde er misfornøyd med en liten prikk på et vindu som vi rett og slett ikke får fikset. Hvilken lover og regler gjelder da? Kan kunden kreve tilbake det fulle beløpet for hele jobben + at vi fjernen filmen for eksempel? Eller kan vi si at vi refunderer XX kr i rabatt for dårlig jobb, eller kan vi betale tilbake for kun vinduet det gjelder, mtp at de andre vinduene er helt perfekte? Hittil er det bare hypotetisk, men det blir jo kjipt for 2 kompiser å betale tilbake et fullt beløp og miste penger på det, brukt tid og materialer. Jeg skjønner jo selvfølgelig også at det er kjipt for kunden å ha en bitteliten kosmetisk feil hvis man ser på vinduet med forstørrelsesglass, selv om det er helt usynlig 1m fra bilen, men jeg tenker samtidig også at en får det en betaler for. Anonymous poster hash: 2a912...01d Hvordan vil et "stort" firma håndtere problemet med en liten prikk? Hvor stor del av omsetning setter dere av til reklamasjon? Løsningen på ditt problem er enkelt. Kontrakt! Detaljert beskrivelse av hva du leverer til hvilken kvalitet. Å tenke at "en får det en betaler for" er livsfarlig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Kunden betaler for å få gjort jobben skikkelig uansett hvor lite dere tar. Du kan ikke si "du får det du betaler for". 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Makan til antall misfornøyde kunder dere har da? Er ikke dette femte eller sjette tråden du har laget nå om omtrent samme problemstilling? 6 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 To paragrafer i håndverkertjenesteloven virker spesielt relevante. § 5.Utføring og materialer. (1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren. (2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale. (3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4). http://lovdata.no/lov/1989-06-16-63/§5 Tjenesten skal altså utføres "fagmessig". Dette kravet kan man ikke avtale seg bort fra, jf. § 3. Men, det betyr ikke at det ikke er noe slingringsmonn på resultatet. § 17.Når foreligger mangel. (1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side. (2) Mangel foreligger selv om tjenesteyteren bare har påtatt seg å utføre tjenesten provisorisk, så bra som mulig eller med liknende forbehold, og resultatet er vesentlig dårligere enn forbrukeren etter prisen og forholdene ellers måtte vente. http://lovdata.no/lov/1989-06-16-63/§17 Man kan avtale at resultatet ikke nødvendigvis vil være 100%, så lenge resultatet ikke er "vesentlig dårligere" enn forbrukeren måtte vente "etter prisen". Loven åpner med andre ord for en viss "du får det du betaler for" vurdering. Når det gjelder mangler er det verd å lese resten av kapittel IV i loven, spesielt §§ 24, 25 og 26. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Makan til antall misfornøyde kunder dere har da? Er ikke dette femte eller sjette tråden du har laget nå om omtrent samme problemstilling? Ja jeg mente det var noe kjent med denne problemstillingen. Samme karen posta vel for en stund siden også om misfornøyd soting? 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Makan til antall misfornøyde kunder dere har da? Er ikke dette femte eller sjette tråden du har laget nå om omtrent samme problemstilling? Ja jeg mente det var noe kjent med denne problemstillingen. Samme karen posta vel for en stund siden også om misfornøyd soting? Da tar dere nok feil, glemte å huke bort anonym. Har hatt lignende problemstilling en gang før, og den har jeg samtidig postet om 2 ganger i "kundehistorie" tråden. Det var første og siste gang vi har hatt problemstillingen. Her er det snakk om et hypotetisk spørsmål, om kunden i et slikt tilfelle har krav på det fulle beløpet dersom han evt er misfornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå