Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førstebil 40k

jonny67

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du bor en plass hvor du har et stykke å kjøre til skole/jobb etc så kjøper du diesel.

Dersom du kjører mye korte avstander og bykjøring så kjøper du bensin.

Dieselen liker ikke bykjøring som fører til at bl.a turboene ryker og dpf kan tette seg.

Begge er svært dyre reperasjoner

Mens ting som dobbeltmassesvinghjul, dyser og dieselpumpe er samme greia uavhengig av kjøremønster.

At de høres forferdelige ut og rister som et uvær er også grunner til å styre unna.

Valget bør være enkelt, altså å holde seg unna dieselbil.

ja får vel gjøre det da :D bensin here i come!

Lenke til kommentar

Selv har jeg 2 dieselbiler og ville per nå ikke hatt bensin, men på begge mine (2011 audi a4 og 2012 polo cross) så brukes de mest til langkjøring da både meg og kjerringa har ca 40 km tur/retur jobb og da blir drivstoff forbruket en hel del mindre enn på bensin

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg 2 dieselbiler og ville per nå ikke hatt bensin, men på begge mine (2011 audi a4 og 2012 polo cross) så brukes de mest til langkjøring da både meg og kjerringa har ca 40 km tur/retur jobb og da blir drivstoff forbruket en hel del mindre enn på bensin

bor i kongsberg, også har jeg 5minutter (gåvei) til jobben. så blir vel mye småkjøring. å når jeg hørte at dieselbiler fort kan gå istykker av mye bykjøring (som jeg mest sannsynligvis kommer til å gjøre) ble jeg veldig skeptisk til dette... men utenom det fikk jeg tilbud på 33k på en vw passat 2003 1.9tdi 101hk  1,9 tdi Hatt storservice i sommer med bytte av regreim, olje og alle filtere. Fylt ac gass 18" bbs rs kopi ( med skrudd senter) meget pene! Desverre utslitte dekk grunnet strekk fordi den var såpass lav Bygd anlegg i gulv baki og ett helt nytt frontsett foran som spiller reint og pent. Godkjent med coilovers i vognkort Proffsota ruter Ny frontrute og bakrute i sommer. (Bakrute bytta jeg for å få org sota rute og fjerne ripene etter viskeren bak) Forstilling er bra, ingen knakling eller knuter som er dårlig. Jevnlig vasket og polert. kjørt 320k https://gyazo.com/9c...bf23c3ff461937e er dette bra deal? utenom det hva syntes du om de andre bilene jeg nevnte? mitsubishi galant, volvo v40, ford mondeo og audi a6?

Lenke til kommentar

Forstillingsdeler bytter du enkelt selv om du er litt handy...

Jeg er vw/audi selv så noe inhabil der :)

Nå har vel du et helt annet budsjett enn jeg normalt ser på men selv skal jeg kjøpe en land rover range rover evoque neste mnd.

Se på galant f.eks

Japsebiler holder litt bedre, men kjørekomforten og kvalitetsfølelsen på tysk bil er bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en Saab? Der er det stort sett veldig mye bil for pengene, uansett hva du kjøper.

aldri sett på saab, da jeg bare har sett på biler folk anbefaler meg(vet lite om bil, leser meg opp daglig da.) hva slags saab kunne du anbefalt? som du ser liker jeg litt "tøffe" biler.

Lenke til kommentar

Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad?

I Norge er det generelt sett ikke lov å kjøre offroad.

Det er enkelte steder som er særskilt regulert, og der det arrangeres slik kjøring men det er svært få steder.

Det kunne jo tenkes at han mener veier av heller dårlig kvalitet. Det eksiterer en og annen grus- og jordvei der ikke hvilken som helst bil kommer fram.

Som eg skulle ha sagt det sjølv. Takk! Eg kunne godt ha presisert det betre. Tenkte då på dårligare veg og til hytta når eg skreiv offroad.

Lenke til kommentar

Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad?

I Norge er det generelt sett ikke lov å kjøre offroad.

Det er enkelte steder som er særskilt regulert, og der det arrangeres slik kjøring men det er svært få steder.

Det kunne jo tenkes at han mener veier av heller dårlig kvalitet. Det eksiterer en og annen grus- og jordvei der ikke hvilken som helst bil kommer fram.

Som eg skulle ha sagt det sjølv. Takk! Eg kunne godt ha presisert det betre. Tenkte då på dårligare veg og til hytta når eg skreiv offroad.

noe du kan anbefale til meg? fant vel ut at jeg vil ha bensin med manuel. forhjulsdrift eller awd.

Lenke til kommentar

Liker du å skru bør du kjøpe VAG.

Ellers vil jeg anbefale å se på Toyota. Kjedelig som fy, men aldri noen problemer.

Honda er også gode biler. Ford kan du få rimelig og være heldig med.

Velg også bensinmotor. Diesel er det langt mer problemer med.

Endret av jakja83
Lenke til kommentar

Gratulere med lappen!

Vel, abs er standar utstyr på dei aller fleste bila. For 40k kan du finne ein godt brukbarbil.

Ting eg ville ha tenkt på før eg bestemte meg:

-Manuell eller automat. Kva foretrekke du?

-Fwd, rwd eller awd. Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad?

-Motor. Kor stor treng du at motoren skal ver? Arbeidshest eller jaguar?

-Sedan, stasjonsvogn, pickup. Vil du ha praktisk bil? Cab for sommaren?

Etter du har funne nokre alternativ så må du sjekke tilstand på bilen, altså feil og manglar. Sjekk historikken. God historikk er ofte eit godt tegn. Kor mange eigarar har bilen hatt. Mange eigarar er ikkje eit godt tegn, så finn ut kvifor bilen skifta eigar så ofte. Har du eit familiemedlem eller kompis som er god på bil så spør om han/ho vil vere med. Bedre med 4 auge enn 2! Finn ut så mykje du kan om bilen før du besteme deg.

Når det gjeld forsikring så lønne det seg å sjekke fleire forsikringsselskap. Du kan spare tusenvis på forsikringa.

Lykke til med leitinga! Hugs, forsvinne favoritten så er ein ny like rundt hjørne. Ha litt is i magen, det lønne seg :-)

Tenkte fwd eller awd. Vil ha sedan eller stasjonsvogn. Vil også helst ha manuelt(men automat funker fint det også) å en bil som kan kjøre litt. Blir vel å kjøre venner litt å da er det fordel med ikke kassebil feks. Bor i kongsberg så blir ikke mye offroad

Eg svara deg her i staden, rekna med det går bra. Då har du mykje å velge mellom. Noko merke du foretrekker foran andre? Tyske eller asiatiske merke? Sjølv likar eg Ford, Volvo, Jaguar, Alfa Romeo osv... Lag deg eit innsnevra søk på finn.no og sjå gjennom litt forskjellig.

Lenke til kommentar

Ellers vil jeg anbefale å se på Toyota. Kjedelig som fy, men aldri noen problemer.

vil ikke ha en kjempekjedelig bil, vil jo imponere "gutta" litt. noen ford/honda du anbefaler?

Lenke til kommentar

Gratulere med lappen!

Vel, abs er standar utstyr på dei aller fleste bila. For 40k kan du finne ein godt brukbarbil.

Ting eg ville ha tenkt på før eg bestemte meg:

-Manuell eller automat. Kva foretrekke du?

-Fwd, rwd eller awd. Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad?

-Motor. Kor stor treng du at motoren skal ver? Arbeidshest eller jaguar?

-Sedan, stasjonsvogn, pickup. Vil du ha praktisk bil? Cab for sommaren?

Etter du har funne nokre alternativ så må du sjekke tilstand på bilen, altså feil og manglar. Sjekk historikken. God historikk er ofte eit godt tegn. Kor mange eigarar har bilen hatt. Mange eigarar er ikkje eit godt tegn, så finn ut kvifor bilen skifta eigar så ofte. Har du eit familiemedlem eller kompis som er god på bil så spør om han/ho vil vere med. Bedre med 4 auge enn 2! Finn ut så mykje du kan om bilen før du besteme deg.

Når det gjeld forsikring så lønne det seg å sjekke fleire forsikringsselskap. Du kan spare tusenvis på forsikringa.

Lykke til med leitinga! Hugs, forsvinne favoritten så er ein ny like rundt hjørne. Ha litt is i magen, det lønne seg :-)

Tenkte fwd eller awd. Vil ha sedan eller stasjonsvogn. Vil også helst ha manuelt(men automat funker fint det også) å en bil som kan kjøre litt. Blir vel å kjøre venner litt å da er det fordel med ikke kassebil feks. Bor i kongsberg så blir ikke mye offroad

Eg svara deg her i staden, rekna med det går bra. Då har du mykje å velge mellom. Noko merke du foretrekker foran andre? Tyske eller asiatiske merke? Sjølv likar eg Ford, Volvo, Jaguar, Alfa Romeo osv... Lag deg eit innsnevra søk på finn.no og sjå gjennom litt forskjellig.

altså, personlig synes jeg mange audi ser bra ut. om der er tysk/asiatisk er for meg ikke det viktigste. har sett litt på mistubishi galant, den var ganske fin. utenom det har jeg også sett litt på volvo v40 samt audi a6. men kom gjerne med forslag, er lettere vis jeg får forslag også utifra det finner noen få modeller også søker utifra det. setter stoooor pris på hjelpen deres!

Lenke til kommentar

vil ikke ha en kjempekjedelig bil, vil jo imponere "gutta" litt. noen ford/honda du anbefaler?

Aner ikke, jeg har aldri sett behovet for å kjøpe materielle ting for å imponere andre. Jeg kjøper en bil for å komme fra A til B tryggest mulig og ha minst mulig utgifter.

De fleste "kule" biler til den prisen vil du sannsynligvis ende opp med påløpende utgifter ved. Kan du skru selv er det jo greit, men ellers tror jeg ikke du skal ha mange regninger fra det lokale bilverkstedet før smilet peker nedover. (1000 kr pr time + deler.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...