jonny67 Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Heisann fikk lappen igår å trenger en bil. Er ikke så flink med biler derfor velger jeg å spørre dere om tips ang førstebil. Vil helst ikke mer enn 40k da dette egtl er maks grensa. ting å preferanser jeg liker abs bremser er fordel, men ikke must sedan/stasjonsvogn er det samme. foretrekker bensin, men diesel er mulig det også. Har ikke mye erfaring med annet en FWD, så vet ikke hvordan RWD fungerer/er å kjøre, så dette kan jeg ikke si sikkert, men vis dere finner en bra bil med rwd bare anbefal det. Endret 18. desember 2015 av jonny67 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68455919&searchclickthrough=true Noe sånt feks? Ganske greie biler. Lenke til kommentar
VikingenHeimdall Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Gratulere med lappen! Vel, abs er standar utstyr på dei aller fleste bila. For 40k kan du finne ein godt brukbarbil. Ting eg ville ha tenkt på før eg bestemte meg: -Manuell eller automat. Kva foretrekke du? -Fwd, rwd eller awd. Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad? -Motor. Kor stor treng du at motoren skal ver? Arbeidshest eller jaguar? -Sedan, stasjonsvogn, pickup. Vil du ha praktisk bil? Cab for sommaren? Etter du har funne nokre alternativ så må du sjekke tilstand på bilen, altså feil og manglar. Sjekk historikken. God historikk er ofte eit godt tegn. Kor mange eigarar har bilen hatt. Mange eigarar er ikkje eit godt tegn, så finn ut kvifor bilen skifta eigar så ofte. Har du eit familiemedlem eller kompis som er god på bil så spør om han/ho vil vere med. Bedre med 4 auge enn 2! Finn ut så mykje du kan om bilen før du besteme deg. Når det gjeld forsikring så lønne det seg å sjekke fleire forsikringsselskap. Du kan spare tusenvis på forsikringa. Lykke til med leitinga! Hugs, forsvinne favoritten så er ein ny like rundt hjørne. Ha litt is i magen, det lønne seg :-) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad? I Norge er det generelt sett ikke lov å kjøre offroad. Det er enkelte steder som er særskilt regulert, og der det arrangeres slik kjøring men det er svært få steder. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad? I Norge er det generelt sett ikke lov å kjøre offroad. Det er enkelte steder som er særskilt regulert, og der det arrangeres slik kjøring men det er svært få steder. Det kunne jo tenkes at han mener veier av heller dårlig kvalitet. Det eksiterer en og annen grus- og jordvei der ikke hvilken som helst bil kommer fram. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Vett ikke hva du kunne tenkt deg, men husker min første bil, erger meg litt over at det var en Golf. Du bør ha deg en praktisk bil. For eksempel en stasjonsvogn eller en kassa bil. Diesel motor er også å anbefale pga billigere drifstoffpriser (enn at du bor i Oslo, da prisene kommer nok til å skyte i været for dieselbiler) Du bør også lese deg litt opp om hva som er gode biler etter du har funnet ut hva du vil ha. Toyota er jo blant de beste på driftsikkerhet. Ang diesel motor å km så har det ikke så mye å si om bilen har kjørt 250 000km elns. Viktig å se om servicehefte følger med og at de fleste service er fulgt. Sjekk også om registerreima er byttet de siste par årene. Her har du en grei stasjonsvogn http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68244187 og kassabil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66768164&searchclickthrough=true Kjøper du bil fra forhandler får du 5års reklamasjonsrett kjekt å ha i bakhode, men du betaler som regel litt ekstra da. Peugeot/Citroeng er jo veldig drivstoffgjerrige biler. Spesielt litt nyere, slik som denne kassabilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68607769&searchclickthrough=true Her får du også¨4hjulstrekker. Bilene som jeg har linket til over er jo manuell gir. Jeg har kjørt manuell helt frem til nettopp og gikk over til automat, å jeg bare elsker det. Så ut å prøvekjør litt, sjekk opp i hva bil du liker. Lenke til kommentar
jonny67 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Gratulere med lappen! Vel, abs er standar utstyr på dei aller fleste bila. For 40k kan du finne ein godt brukbarbil. Ting eg ville ha tenkt på før eg bestemte meg: -Manuell eller automat. Kva foretrekke du? -Fwd, rwd eller awd. Skal bilen brukast kun på veg eller blir det offroad? -Motor. Kor stor treng du at motoren skal ver? Arbeidshest eller jaguar? -Sedan, stasjonsvogn, pickup. Vil du ha praktisk bil? Cab for sommaren? Etter du har funne nokre alternativ så må du sjekke tilstand på bilen, altså feil og manglar. Sjekk historikken. God historikk er ofte eit godt tegn. Kor mange eigarar har bilen hatt. Mange eigarar er ikkje eit godt tegn, så finn ut kvifor bilen skifta eigar så ofte. Har du eit familiemedlem eller kompis som er god på bil så spør om han/ho vil vere med. Bedre med 4 auge enn 2! Finn ut så mykje du kan om bilen før du besteme deg. Når det gjeld forsikring så lønne det seg å sjekke fleire forsikringsselskap. Du kan spare tusenvis på forsikringa. Lykke til med leitinga! Hugs, forsvinne favoritten så er ein ny like rundt hjørne. Ha litt is i magen, det lønne seg :-) Tenkte fwd eller awd. Vil ha sedan eller stasjonsvogn. Vil også helst ha manuelt(men automat funker fint det også) å en bil som kan kjøre litt. Blir vel å kjøre venner litt å da er det fordel med ikke kassebil feks. Bor i kongsberg så blir ikke mye offroad Endret 19. desember 2015 av jonny67 Lenke til kommentar
jonny67 Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Vett ikke hva du kunne tenkt deg, men husker min første bil, erger meg litt over at det var en Golf. Du bør ha deg en praktisk bil. For eksempel en stasjonsvogn eller en kassa bil. Diesel motor er også å anbefale pga billigere drifstoffpriser (enn at du bor i Oslo, da prisene kommer nok til å skyte i været for dieselbiler) Du bør også lese deg litt opp om hva som er gode biler etter du har funnet ut hva du vil ha. Toyota er jo blant de beste på driftsikkerhet. Ang diesel motor å km så har det ikke så mye å si om bilen har kjørt 250 000km elns. Viktig å se om servicehefte følger med og at de fleste service er fulgt. Sjekk også om registerreima er byttet de siste par årene. Her har du en grei stasjonsvogn http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68244187 og kassabil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66768164&searchclickthrough=true Kjøper du bil fra forhandler får du 5års reklamasjonsrett kjekt å ha i bakhode, men du betaler som regel litt ekstra da. Peugeot/Citroeng er jo veldig drivstoffgjerrige biler. Spesielt litt nyere, slik som denne kassabilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68607769&searchclickthrough=true Her får du også¨4hjulstrekker. Bilene som jeg har linket til over er jo manuell gir. Jeg har kjørt manuell helt frem til nettopp og gikk over til automat, å jeg bare elsker det. Så ut å prøvekjør litt, sjekk opp i hva bil du liker. Takk for svar har ikke tenkt å skaffe kassebil. Også stasjonsvognen du linka til hvordan er den opp i fart samt hvordan holder den seg i oppover? Vil ha en bil som kan kjøre litt. Bor i kongsberg Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Diesel motor er også å anbefale pga billigere drifstoffpriser (enn at du bor i Oslo, da prisene kommer nok til å skyte i været for dieselbiler) Dieselbil er å fraråde grunnet potensielt svært store utgifter til reparasjoner av ting som EGR, partikkelfilter og dieselpumpe mm. Lekkasje fra dyser er heller ikke ukjent. Drivstoffkostnaden er bare småtteri i forhold til resten av bilholdet. Dessuten høres dieselmotorer forferdelige ut, ryker svart, og er et reelt problem for miljøet på lokalt plan. 2 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Dyrt med bensin bil også. Hatt begge deler selv og en Audi A4 2.8l V6er jeg hadde har vert den dyreste bilen. Nå kjører jeg rundt i en BMW E46 320dat og her er alle servicer tatt og ingen utgifter unntatt vanlig oljeskift. Bilen er kun gått 230k km. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hva med Ford Mondeo (mk3 2000-)? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Dyrt med bensin bil også. Hatt begge deler selv og en Audi A4 2.8l V6er jeg hadde har vert den dyreste bilen. Nå kjører jeg rundt i en BMW E46 320dat og her er alle servicer tatt og ingen utgifter unntatt vanlig oljeskift. Bilen er kun gått 230k km. Greia er at man rett og slett må regne med en del greier.. Jeg glemte forresten å få med dobbeltmassesvinghjul på den lista mi, det er også noe man må regne med på mange dieselbiler.. En bekjent må bytte for andre gang på sin snart, bilen er straks 6 år gammel. Hva slags kostnader påførte Audiens motor deg da? Den motoren regnes vel normalt for å være ganske kurant og jeg har ikke hørt om nevneverdige problemer med den.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Har hørt mye godt om denne modellen til Citroen, har vurdert en slik bil selv : C3 Ellers så er det små biler som er tingen for lavt bensinforbruk , kan være greit å lese seg litt opp om årsmodellen også da noen få faktisk sliter mer enn andre modeller som har fått fikset "feilen". Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Dyrt med bensin bil også. Hatt begge deler selv og en Audi A4 2.8l V6er jeg hadde har vert den dyreste bilen. Nå kjører jeg rundt i en BMW E46 320dat og her er alle servicer tatt og ingen utgifter unntatt vanlig oljeskift. Bilen er kun gått 230k km. Greia er at man rett og slett må regne med en del greier.. Jeg glemte forresten å få med dobbeltmassesvinghjul på den lista mi, det er også noe man må regne med på mange dieselbiler.. En bekjent må bytte for andre gang på sin snart, bilen er straks 6 år gammel. Hva slags kostnader påførte Audiens motor deg da? Den motoren regnes vel normalt for å være ganske kurant og jeg har ikke hørt om nevneverdige problemer med den.. Ta for eksempel registereim, 10000kr på Audien, dieselen til min svigermor 4000kr. Clutch er vel samme pris etc.. Diesel motorer er nå kjent for å holde lengst. Dette vet alle at dem gjør. fra mannen i gata til verkstedene. Er en grunn til at Taxier kjører diesel og ikke bensin. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Ta for eksempel registereim, 10000kr på Audien, dieselen til min svigermor 4000kr. Clutch er vel samme pris etc.. Det var en dårlig deal, men det er også verdt å få med at du der trolig byttet vannpumpe samtidig (det er en del av standardprosedyren for bytte av registerreim på de motorene) Prisforskjellen her har ikke noe som helst med bensin vs. dieselmotor å gjøre. Du får være glad det ikke var en 2,5 TDI V6 du hadde, for da måttet du trolig punget ut for nye kamaksler.. Det får den registerreima til å fremstå som noe du betalte vekslepenger for. Diesel motorer er nå kjent for å holde lengst. Dette vet alle at dem gjør. fra mannen i gata til verkstedene. Er en grunn til at Taxier kjører diesel og ikke bensin. Gamle dieselmotorer gikk evig langt, det bare funka.. Moderne turbodieselmotorer er en helt annen sak. De gamle motorene var tungbygde motorer med god holdbarhet, turbomotorene var det færre av og innsprøytningssystemet var langt enklere og basert på lavere trykk enn i dag. I dag er det en eneste grunn til at taxiene benytter dieselmotorer, det er drivstoffkostnader.. Husk at taxiene ofte skal vare i tre år, på den tiden går de et sted mellom 200 og 400kkm. Restverdien er neglisjerbar i det store regnestykket. Jeg har hatt biler med høy kilometerstand selv, og kjenner svært godt til andre biler som har gått som taxi.. Da med bensinmotorer. (Jeg har klokelig holdt meg unna dieselmotorer) Den ene taxien jeg kjøpte hadde gått 373kkm da jeg kjøpte den og noe over 400kkm da jeg solgte den igjen.. Det var en bil det bare var utført service på de snaut 4 årene den gikk som taxi i Oslo. En annen fra samme taxieier gikk 650kkm på drøyt 5 år som taxi i Oslo.. Også her ble det bare utført vanlig service og bilen holdt godt. Dette var Volvo 850 og Volvo V70. Jeg har vært borti noen dieselmotorer med problemer også, og styrer glatt unna de.. Og nei, dagens dieselmotorer går ikke lenger enn dagens bensinmotorer. Endret 19. desember 2015 av Snylter Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Dersom du bor en plass hvor du har et stykke å kjøre til skole/jobb etc så kjøper du diesel. Dersom du kjører mye korte avstander og bykjøring så kjøper du bensin. Dieselen liker ikke bykjøring som fører til at bl.a turboene ryker og dpf kan tette seg. Begge er svært dyre reperasjoner 1 Lenke til kommentar
jonny67 Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Da trenger jeg bensin da? Bor inn kongsberg så blir vel litt bykjøring. Men hvor mye er for mye bykjøring? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Småkjøring er betegnet som bykjøring.. Dersom bilen ikke blir skikkelig varm under kjøring så ville jeg kjøpt bensin. Dieselmotorer trenger også ofte endel lenger tid for å bli varm. 2 Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) Personlig digger jeg Galant G8. Er på min tredje nå, kan anbefales på det sterkeste! Gode å kjøre, driftsikre, og den deilige fronten da..Her f.eks. får du mye for penga: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68465249 Endret 20. desember 2015 av Cou10nho Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Dersom du bor en plass hvor du har et stykke å kjøre til skole/jobb etc så kjøper du diesel. Dersom du kjører mye korte avstander og bykjøring så kjøper du bensin. Dieselen liker ikke bykjøring som fører til at bl.a turboene ryker og dpf kan tette seg. Begge er svært dyre reperasjoner Mens ting som dobbeltmassesvinghjul, dyser og dieselpumpe er samme greia uavhengig av kjøremønster. At de høres forferdelige ut og rister som et uvær er også grunner til å styre unna. Valget bør være enkelt, altså å holde seg unna dieselbil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå