Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen bruker ekstreme mengder ram

Anbefalte innlegg

Heisann, har et problem jeg jåper å få litt hjelp med å løse.

Jeg hsr 96% minne i bruk konstant, ved å kjøre programmer bruker jeg 100%. Når drt er svært krevende spill/programmer henger maskinen seg i 5sek ca med mye lag, så er det ok igjen. Dette er ikke et problem i den forstand at alt fungerer som det skal da jeg gjør andre ting, men skal det være sånn?

Asrock Fatal1ty

I5 4460 stock

8gb Hyperx ddr3 1600mhz

Fortron aurum gold 550w

Asus strix 970 oc.

Maskinen er temeratursjekket, skjermkortet også. Det er i spill som Bf og Rainbow six siege det skjer.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal legge ved et bilde ved første mulighet.

Ja det er vel kanskje ikke så mye lenger det nei, jeg kan jo doble det å se om det løser problemet. Det er jo noe jeg har vurdert uansett, jeg bare reagerte på den enorme mengden ram i bruk selv om jeg faktisk ikke gjør noe. Den har vært slik fra fabrikk, og et svar jeg har fått var at windows, etter 8.1 gikk til en type minnestyring som prøvde å "legge klart" alt jeg skulle gjøre, og at ram derfor var tilgjengelig, men at frem til jeg krevde ram ville den laste ting jeg antageligvis brukte som en slags pre-cache.

Stemmer dette? Han forklarte det som man forklarer et lite barn pga jeg er ikke veldig kjent med akkurat den typen ting.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Ja, men det kommer an på hvor du leser av. Det vil stå hva som er faktisk i bruk, og hva som bare er cache/hurtiglager.

Gå til lista med prosesser, og et eller annet sted (innstillinger? jeg har ikke windows) kan du velger hvilke kolonner som skal vises. Slå på "private working set" (eller hva det er på norsk). Trykk så på den overskrifta, så de prosessene sorteres med størst øverst. Ta skjermskudd av det. Eksempel:

XO2b9.jpg

Lenke til kommentar

Legg ved bilde av oppgavebehandling når det skjer, sorter etter høyeste minnebruk

Bortsett fra det har du jo bare 8GB ram.

At BF4 og RS Siege bruker rundt 4-6GB ram vil jeg ikke si er usansynlig

Jeg synes det er rart at maskinen bruker 96% her, hvor jeg egentlig ikke har et eneste program som krever mye ram igang.

post-163290-0-91321400-1450788295_thumb.jpg

post-163290-0-07661900-1450788300_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Legg ved bilde av oppgavebehandling når det skjer, sorter etter høyeste minnebruk

Bortsett fra det har du jo bare 8GB ram.

At BF4 og RS Siege bruker rundt 4-6GB ram vil jeg ikke si er usansynlig

Jeg synes det er rart at maskinen bruker 96% her, hvor jeg egentlig ikke har et eneste program som krever mye ram igang.

attachicon.gifUten navn.jpg

attachicon.gif2.jpg

Har du kanskje to antivirusprogrammer kjørende?

Ser at du har AVG, men er defender slått av da?

Lenke til kommentar

Kan jo også være fysisk feil på minnet ditt.

Kjør en runde med memtest86 for å utelukke fysisk feil på minnet.

Opplevde det samme på min lille ultrabook. Jeg tweaker alltid alle mine maskiner slik at minst mulig surrer og går i bakgrunnen som strengt tatt ikke er nødvendig - det samme med ultrabook'en.

Mye lag og heftig minnebruk UTEN at jeg gjorde noe... Memtest avslørte desverre et hinsides antall feil på minnet.

Og jeg mistenker nok at uheldig trang plass i bagen (bagen full av MANGE andre ting også) har regelrett laget såpass klem på maskina at minnet har blitt fysisk skadelidende (loddet minne).

Lenke til kommentar

Kan også være så enkelt som en visningsfeil.

Med min bios på mitt HK står det at CPU går 100% hele tiden i win 10, skjedde ikke i win 7.

Oppdaterer jeg Bios til nyeste blir CPU visningen rettet, men da oppdager maskinen bare 50% minne :D

Endte opp med å kjøpe ny CMOS med gammel bios :p

Så du KAN prøve en bios update for å se om det hjelper. Men 8GB RAM er langt fra mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...