Gå til innhold

Bilig Digital kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig skjøft denne reciveren:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

Som er koblet til en Radio Nette DVD spiller, og noen veldig bra jamo høyttalere

+ center og bak kanaler.

Tror dere jeg vil merke noe forskel mellom kabelen fra HIFI-klubben og en Monster cabel for 500kr. jeg benytter nå en analog RCA standar kabel fra Monster,

mellom dvd og reciver. Takk for svar. :yes:

Lenke til kommentar
Null forskjell på digitale kabler.

Masse forskjeller på digitalkabler. Gul, grønn blå, tykk, tynn, selvlysende, osv.

Til og med målbare forskjeller hvis du har lang nok kabel. Men du hører nok ingen forskjell så lenge lengden er under 1km.

Lenke til kommentar
Den kabelen jeg benyter nå er en analog RCA kabel , det hjelper vell da og skiftye til digital kabel med riktig motstand (75ohm)

Jeg har et surround anlegg selv i stua. Mellom DVD spilleren og forsteren bruker jeg en optisk kabel (digital). Det betyr altså at DA konverteren (digital til analog) som brukes sitter i forsterkeren. Når du bruker en analog kabel, så benyttes DA konverteren i DVD spilleren. Hvis du bruker bare to analoge utganger, så får du ikke overført alle 5 lydkanalene, Dolby Pro Logic blir da det nærmeste du kommer. Med en digital kabel blir alt overført.

Hvilken som er best av disse vet jeg ikke, men sannsynligvis blir det best med digital kabel i ditt tilfelle, da du unngår mye signaltap med en analog kabel.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at jeg benyter den analog utgang, jeg benyter den digitale lyd utgangen på dvd spilleren til reciveren, men jeg bruker en kabel som er beregnet til bruk av analoge signaler fra monster mellom dvd og reciver, der det egentlig skall benytes en digital kabel. skjønner

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at jeg benyter den analog utgang, jeg benyter den digitale lyd utgangen på dvd spilleren til reciveren, men jeg bruker en kabel som er beregnet til bruk av analoge signaler fra monster mellom dvd og reciver, der det egentlig skall benytes en digital kabel. skjønner

Nå forstår jeg. Jeg har fakisk ikke prøvd dette, men det nok best å bruke en coax kabel.

Lenke til kommentar
jeg benyter den digitale lyd utgangen på dvd spilleren til reciveren, men jeg bruker en kabel som er beregnet til bruk av analoge signaler fra monster mellom dvd og reciver

Vel, kommer an på resten av utstyret ditt såklart, men det er meget mulig at signalet som kommer over er bra nok allerede til at du ikke hører forskjell selv om du bytter kabelen

Digitale signaler er meget tolerante på slikt sålenge det er bra nok til at det kommer fram.

Lenke til kommentar

*Gjesp* Lydreligion..

Du kan bruke en kjetting for den saks skyld. Ingen forskjell lydmessig.

Lenke til kommentar

Ikke leder en kjetting spesielt bra heller. Har prøvd med ståltråd, men det låt fælt. Målte ikke noe bra heller.

Det er greit at det er mye fusk og fanteri i kabelbransjen, men du kan faktisk ikke bruke hva som helst.

Hevder noen noe annet så er de:

Dust!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd å måle om det kan finnes noe tap i digital kabler over S/Pdif.

Prøvde en optisk kabel, en coax 75 ohm og en vanlig analog signalkabel på 6 meter!! Null målbar forskjell. Programmet er mange tusen ganger mer følsomt enn den menneskelige hørselen så det sier sitt.

Konklusjon: Nei det kan ikke bli tap i lyden så lenge den kommer frem. Enten får du lyd eller ikke. Samme hva du bruker med andre ord.

Dere kan se testen her: www.geocities.com/bn17636

Dere kan også se en test av kvaliteten på mp3 der.

Lenke til kommentar

Og for å forsøke å svare på det du lurte på og ikke rote meg bort i prekenen til ingenørene: Nei, jeg tror ikke du vil merke særlig forskjell. Trolig ikke i det hele tatt, bla fordi signalene i det digitale domenet er ganske robuste. På den andre siden skal du jo ikke undervurdere placebo effekten og gleden/følelesen av sikkerhet ved å eie en kabel som er laget til formålet du bruker den til :)

Ikke var det veldig dyrt heller så jeg vet med meg selv at jeg hadde spandert pengene.

Forrøvrig blir jeg like forbløffet over at folk skal benytte enhver sjanse til å rope at nei det eksisterer ikke forskjell (særlig på kabler) for det har de målt at det ikke er. Dermed avfeies alt annet som tullpreik, overtro og placebo. Dette synes jeg historieløst og vitner om et snevert virkelighetssyn. har det slått dere at vitenskapen ikke er "ferdig" enda? Det finnes fortsatt ting man ikke klarer å måle skikkelig (det er forskjell på musikk og sinuskurver ;) )

Derfor spar oss for de bombastiske uttalelsene og forslag om å bruke hundehalsbånd som digitalkabel. Dette er ikke nyttig for en som spør om noe og faktisk søker konkret hjelp. Da får man i det minste linke til en butikk som selger kjetting/hundehalsbånd etc rimeligere og gjerne også til en test som viser at det aktuelle produkter passer til det trådstarter lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...