Gå til innhold

Hva betyr egentlig "jeg er muslim" i norsk sammenheng?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan en kan tolke uttrykket "jeg er muslim" - sagt i en norsk sammenheng til oss andre ikke-muslimer.

 

Hva innebærer det i forhold til felles menneskelige verdier?

Betyr det at man avviser at felles grunnleggende menneskelige verdier overstyrer islam?

At man trekker et grunnleggende skille mellom "oss muslimer" og "dere utenfor" ?

Og at man kan opptre som "moralpoliti" overfor andre "muslimer" ?

F.eks. dersom man gifter seg men et "muslim" så har man hengende etter seg et "muslimsk moralpoliti" ?

 

Dersom dette er riktig, så har man en utfordring. "Muslimer" blir da henvist til mariginale roller i samfunnet. En kan ikke stole på dem i sammenhenger der verdispørsmål kan spille noen rolle. De kan helst ikke være saksbehandlere i NAV, de kan ikke være med angående ansettelser i det offentlige, bevilgning av offentlige penger etc der de må forholde seg til mulige konflikter mellom felles verdier og islam. Dette er jo problematisk i et demokratisk samfunn.

 

For å sammenligne:

Uttrykket "jeg er kristen" betyr vel at en har en pesonlig tro som vanligvis ikke påvirker hvordan man fungerer i samfunnet. Det finnes dog unntak.  Enkelte kristne leger må holdes utenfor saker som har med abort å gjøre - og noen ekstreme kristene roter til angående bruk av vaksine.  Ellers så er kristendommen en "personlig sak".

 

Jeg mener at en bør bli bevisst det uheldige i at noen flagger "jeg er muslim".  Det bør sammenlignes med noe "rassistisk" noe og ikke bli godtatt i et moderne og mangfoldig samfunn der en bør fremme bevisstheten om felles verdier. Her bør det strammes opp :-)  Og for eksempel: Veien fra "jeg/vi er muslim(er)" til "jævla jøde" ser ut til å være kort :-)  Og "jeg er muslim" betyr vel også at man ikke vil ha en "ikke-muslim" som hybelboer ? Og flørter du men dattera mi - "så tar jeg deg!" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en muslimsk dama sa det: "Grønland (bydel i Oslo) er mer muslimsk enn Marocco"... Det løper selvoppnevnte religiøse bøller rundt der  og "passer" på at jenter går kledd slik disse bøllene tror er passende for å tekkes det de tror er allaah... Samtidig som de samme bøllene syntes at barne ekteskap er helt innafor...

 

Sånn var det her på berget også for hundre år siden... Kan faktisk huske litt av dette selv, da jeg som den første, og en stund eneste, på min skole som hadde langt hår og ørering fikk utrolig mye tyn av lærerne for det. Ble til og med utvist i tre dager fordi jeg nektet å fjerne øreringen som en lærer mente var helt feil. Jeg har til og med vært borti en lærer på vidregående som var forbannet fordi det var en jente som var frekk nok til å gå på snekker linja, et yrke han så på som et yrke for menn. At hun var dritflink gjorde bare saken verre til et punkt der det ble full klinch mellom denne læreren og jenta og som endte med at læreren ble omplassert da skolen rett og slett ikke kunne forsvare et så gammeldags syn... Og her snakker vi begynnelsen av åtti årene... Har også opplevd slik oppførsel på slutten av nitti tallet, men da med en gammel arb kollega som hadde fått et drypp og ikke visste om det. Plutselig ble han bare hatefull og ekkel mot jentene som jobbet der og påsto at de ikke hadde noe i arbeidslivet å gjøre, men skulle stå i løpestreng mellom seng og kjøkken... Gamle takter fra da han var ung steg plutselig til overflaten på grunn av dryppet tydeligvis...

 

Så det er håp for muslimene, de kan faktisk endre seg på lik linje med kristne har gjort det... Men da må vi bremse bøllene som nå tyter ut i "lukkede" ghettoer som på Grønland... Og stoppe hat spredningen fra innleide saudi arabiske imamer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Jeg er muslim" - er ensbetydende med: "Jeg lider av tvangstanker, og lar meg styre fra morgen til kveld av tåpelige regler, og må gjennomføre et latterlig rituale flere ganger daglig, ellers vil det gå meg ille."  

Gjelder vel alle religiøse, bortsett fra at islam er veldig middelaldersk og primitiv og undertrykkende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så "jeg er muslim" betyr det samme i alle situasjoner og det har ingenting å gjøre hvem som sier det? Da er ikke "jeg er kristen" noe bedre. Du ser på det verste tenkelige eksempelet og drar alt og alle over en kam. Latterlig.

 

Folk her på forumet snakker innimellom  om holdninger, fordommer etc og dette er et veldig godt eksempel på hvorfor holdninger blir negative og hvordan fordommer oppstår. Drar jeg denne litt videre så trenger man ikke engang å si "jeg er muslim" for å være djevelskapen som beskrives i førstepost. Har man turban så er man en forferdelig person.

 

Gratulerer, jeg mistet litt mer respekt for menneskeheten når jeg leste det du skrev TS :w00t:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ER ikke til å komme fra at enhver troende støtter de regimene den enkelte religion holder opp... En kristen støtter et kristent verdens herredømme, det er jo det de har jobbet for siden dag en og muslimer støtter selvagt et verdens omspennende kalifat i den tro at dette er av det gode, mest for dem selvsagt... I likhet med kristne tror også muslimer at frihet for andre ikke er så nøye så lenge de heier på den riktige helten...

 

Så selv moderate religiøse støtter regimene i deres tro... De legitimerer fanskapen akkurat like mye som en konservativ, men benytter seg ikke så ofte av de brutale virke midlene som religioner ofte foreskriver for å oppnå det konservative og fanatikere gjør for å oppnå det samme.. Så jeg syntes ikke at det å dra alle over en kam er så langt unna sannheten, da det er RELIGIONER som er problemet, ikke de som tror på dem (med mindre de velger å være onde mennesker som følger doktrinene da...)

Lenke til kommentar

Du synes ikke dette er langt fra sannheten, RWS?

 

- Vi kan ikke stole på muslimer hvis verdispørsmål er involvert.

- Muslimer kan ikke være saksbehandlere i NAV.

- Muslimer kan ikke være med i offentlige ansettelsesprosesser.

- Muslimer kan ikke være med å bevilge offentlige midler.

- Ingen muslimer vil leie ut hybel til "ikke-muslimer".

- Muslimske foreldre vil "ta" ikke-muslimer som flørter med døtrene deres.

Lenke til kommentar

Du synes ikke dette er langt fra sannheten, RWS?

 

- Vi kan ikke stole på muslimer hvis verdispørsmål er involvert.

- Muslimer kan ikke være saksbehandlere i NAV.

- Muslimer kan ikke være med i offentlige ansettelsesprosesser.

- Muslimer kan ikke være med å bevilge offentlige midler.

- Ingen muslimer vil leie ut hybel til "ikke-muslimer".

- Muslimske foreldre vil "ta" ikke-muslimer som flørter med døtrene deres.

 

Vi må ikke diskriminere.

 

- Vi kan ikke stole på troende hvis verdispørsmål er involvert.

- Troende kan ikke være saksbehandlere i NAV.

Troende kan ikke være med i offentlige ansettelsesprosesser.

Troende kan ikke være med å bevilge offentlige midler. 

 

- Troende kan ikke undervise, utenfor egne rekker,

 

 (Fjernet to punkter jeg ikke anser som relevante og erstattet dem med annet.)

 

Lenke til kommentar

Du synes ikke dette er langt fra sannheten, RWS?

 

- Vi kan ikke stole på muslimer hvis verdispørsmål er involvert. Vi kan jo ikke det, da de alt for ofte har tullete "verdier" som direkte bryter med menneskerettighetene og norsk lov. Dessuten er det helt OK for en muslim å juge til en ikke-muslim i følge koranen.

- Muslimer kan ikke være saksbehandlere i NAV. Hvis de forholder seg til reglementet ser jeg ingen problemer med det. Forholder de seg til religionen sin er spørsmålet helt anderledes

- Muslimer kan ikke være med i offentlige ansettelsesprosesser. Samme som over egentlig.

- Muslimer kan ikke være med å bevilge offentlige midler. Igjen, samme som over..

- Ingen muslimer vil leie ut hybel til "ikke-muslimer". Det vet jeg ingenting om, men alle er seg selv lik enten man er punker eller muslim, så det er vel mest trolig at man vil leie ut til noen som er lik seg selv, er det ikke? Gjelder vel alle... Selv om jeg opplevde at jeg var veldig ettertraktet da jeg var på leting etter en leilighet å leie, nettopp fordi jeg var såpass gammel og derfor har skjønt dette med fast husleie og ikke holder haraball og ødelegger...

- Muslimske foreldre vil "ta" ikke-muslimer som flørter med døtrene deres. Dette kan jeg skrive under på at er helt sant. Min søster ble i tyve årene "beilet" av en iraner hun overhodet ikke hadde noen interesse av, men fyren ga seg ikke så min søster ba meg om å gå ut og snakke litt med ham den tredje eller fjere gangen han sto på trappa og skulle ha min søster ut. Jeg sa til ham at jeg kunne date søstera hans så kunne han få date søstera mi, men da skulle du sett på fornærmet mann, for neimen om søstera hans skulle på date med en skitten drittsekk av en ikke-muslim nei!! Det ente med at jeg leida ham ut i porten og ba ham å forsvinne da min søster ikke var interissert, men en halv time dukket idioten opp igjen med to venner i den tro at de kunne true min søster til å gå på date med fyssaken. Han ble klokere etter at jeg knakk nesa hans og ga vennene hans et par blåveiser på kjøpet (har til dags dato aldri blitt bydd på juling av en muslim som har vært alene, det tørr de ikke av en eller annen grunn...) og siden har hverken jeg eller søs sett fyren... Så noe må han ha lært... Men jeg lærte også at muslimer anser ikke-muslimer som langt under deres verdighet til å date søstrene/døtrene deres... At han selv gjerne ville date en ikke-muslim hadde vel mer med at han trodde han skulle få et lettvindt nypp, det er jo sånn alle norske kvinner er liksom... Så at andre enn muslimer kan date døtre/søstre er nok ganske så uakutulet ja, med mindre de ikke er muslimer da..

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er ikke høfligheten som forvirrer, tro meg.

 

Du har tusenvis av innlegget på forumet her, hvor du legger ut om hvor dumme og irrasjonelle religiøse er. Så velger du å støtte opp om innlegget til TS, selv om det er fullt av svært grove og ondsinnede generaliseringer. I tillegg så sier du deg enig i den generelle påstanden "Muslimske foreldre vil "ta" ikke-muslimer som flørter med døtrene deres" fordi du har opplevd det èn gang (ikke det engang, du nevnte en bror, ikke forelder). Èn. Jeg kjenner en ateist som er skikkelig dum, så ateister er dumme, ikke sant? Det er også en mann, så ateister er menn.

 

Det er ikke engang snakk om generelle påstander som "de fleste muslimer er [...]", det er "muslimer er". Kom igjen.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 I tillegg så sier du deg enig i den generelle påstanden "Muslimske foreldre vil "ta" ikke-muslimer som flørter med døtrene deres" fordi du har opplevd det èn gang (ikke det engang, du nevnte en bror, ikke forelder). Èn.

Å nei, kjenner til mange lignende historier jeg... Er fra Drammen vet du, en av byene i norge med flest muslimer ihht innbygertall... Og også lengst eksponert for muslimer... Så nei, at muslimske foreldre helst ser at deres datter er sammen med andre muslimer og dater andre muslimer er nok en "fordom" med få modifikasjoner... Du må gjerne prøve selv og se hvor langt du kommer... Som regel strander det før det i det hele tatt har begynt, da de fleste muslimske jenter vet hvor det KAN ende om de ikke innretter seg... Det er jo som regel de som får svi for det...

 

Har faktisk ikke hørt om ET ENESTE tilfelle der dette har skjedd.... Tilfeldighet? Sikkert.... vi kan late som det er det ihvertfall....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd, og det gikk helt fint.

Så bra for deg! :)

 

Hvor muslimske var foreldrene?

 

Edit: I Drammen har vi nok et overtall av tyrkere... og det kan nok være forskjell fra hvilket land de kommer fra for hvor tolerante de faktisk er... også grad av religiøs og opptatt av denne misforståtte "æren"

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Du synes ikke dette er langt fra sannheten, RWS?

 

- Vi kan ikke stole på muslimer hvis verdispørsmål er involvert. Vi kan jo ikke det, da de alt for ofte har tullete "verdier" som direkte bryter med menneskerettighetene og norsk lov. Dessuten er det helt OK for en muslim å juge til en ikke-muslim i følge koranen.

- Muslimer kan ikke være saksbehandlere i NAV. Hvis de forholder seg til reglementet ser jeg ingen problemer med det. Forholder de seg til religionen sin er spørsmålet helt anderledes

- Muslimer kan ikke være med i offentlige ansettelsesprosesser. Samme som over egentlig.

- Muslimer kan ikke være med å bevilge offentlige midler. Igjen, samme som over..

- Ingen muslimer vil leie ut hybel til "ikke-muslimer". Det vet jeg ingenting om, men alle er seg selv lik enten man er punker eller muslim, så det er vel mest trolig at man vil leie ut til noen som er lik seg selv, er det ikke? Gjelder vel alle... Selv om jeg opplevde at jeg var veldig ettertraktet da jeg var på leting etter en leilighet å leie, nettopp fordi jeg var såpass gammel og derfor har skjønt dette med fast husleie og ikke holder haraball og ødelegger...

 

 

 

Men dette er jo ikke noe som er forbeholdt muslimer. Enn kan si det samme om uansett hvem det måtte gjelde. Om det skulle være politisk ståsted, trosetning eller generelle holdninger.

 

Kuttet bort siste punkt. Det vil for altid være enkelttilfeller, selv om dette desverre er et forferdelig kvinnesyn som henger igjenn i fra muslimenes tidligere liv. Noen intigrerer seg bedre enn som så, men di hører man nok ikke så ofte om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...