Dessverre_;-) Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Hei jeg har bestilt meg en raspberry og tenkte at den skulle brukes som router i mitt lan nettverk. Så er den noen som har erfaring med det og har hvilken distro har dere brukt? (Jeg har også kjøpt 2 stk ethern Usb sticks siden raspberry bare har 10/100 og ikke 10/100/1000 mbit ethern kontakt.) Det som er vitsen er og styre trafikken bedre og derved få mer stabilt nettverk, jeg har et par brukere som bruker ekstremt mye av trafikken slik at chromecast ikke virker pga at nettet er tregt. (det virker veldig fint fram til ca kl 15 da skolen er ferdig) Og en annen ting er jo og legge inn vpn/DS slik at jeg kan se amerikansk og europeiske kanaler som er sperret her oppe i nord. Jeg har 80/80 altibox linje og mellom 15 og 20 maskiner, telefoner/nettbrett og to chromecast som bruker samme linje. Har strekt kabel rundt om i huset så jeg har wifi routere plassert på strategiske plasser så jeg trenger ikke wifi på denne boksen, og om jeg så vil ha det så er det flere Usb porter ledige. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Du hadde ikke trengt flere USB-porter, da du kan kjøre "router on a stick", sett at du har en smart switch. Ville sett om OpenWRT kunne gjort jobben, eventuelt IPfire. Har mine tvil om du vil få 80Mbit throughput med NAT-ing og IPsec/OpenVPN-tunnellering, men har ikke lett etter tall. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Ja en smart smith det har jeg, skal prøve openwrt har brukt den tidligere på enn netgear router. Nå er det bare og vente.... Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg vet ikke helt om det vil gå så bra. Sist jeg viste så brukte ethernet på RPi usb-busen. Her er en test jeg fant: http://www.midwesternmac.com/blogs/jeff-geerling/getting-gigabit-networking Ikke så veldig positivt. Det ville nok være bedre å gå for annen maskinvare til dette. mini-itx, med dual intel nic, og en lite strømkrevende cpu Eller du kan gå for ferdig-byggde enheter. Her er én for $145, men den bruker Realtek, så maks er vel ca 655mbit. http://www.pcengines.ch/apu1d4.htm Du kan lese deg opp på denne tråden: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=75415.0 Disse folkene leter alltid etter billige løsninger for å sette opp en ruter. Les litt opp på pfSense Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Raspberry Pi er ikke særlig godt egnet til høy throughput da ethernet deler bus med USB. Som nevnt over finnes det nok mye annen hardware som egner seg langt bedre til dette! (med forbehold om at dette var førstegenerasjons RPi) Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Takker for hjelpen, det med farten på ethernet viste jeg da ikke. Får vel heller sette isammen en enkel pc med noen deler fra skapet og nye. Trur eg har et par gigabit ethernet kort og en eldre pentium CPU med hk og 4gb ram (det er bare 3år gammelt så det skulle vel holde). Hv Så takker for hjelpen så langt, kommer sikkert tilbake med fler spørsmål når jeg får den opp og går... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Skal du ha noe smått ala Pien med skikkelig nettverk så må du se hos Odroid for noe med skikkelig oppkoblet ethernet kontroller. Riktignok vil en PFSense boks på en PC fortsatt kjøre sirkler rundt en slik løsning så lenge plass / støy er noe problem. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Hva med WiTi Board - Open & Extensible Router&NAS Platform Bare på trådløs er den tilsvarende Asus AC66u. Eller sjekk på Banana PI BPI-R1 da har man hovedkort som er laget mere for router. Endret 11. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå