superjan87 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Hei. Har nå fått en tomt av min far og tenkte nå å bygge hus på denne tomten. Vi har vurdert ferdig byggesett og at de kommer å setter det opp. Kommer man langt med ett budsjett på 1.5 - 1.8 mill når man har tomt selv? Noen tips og råd? Takker for alle svar. Mvh Jan Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Er det egenkapitalen eller egenkapital + maks lån? Hvis det er bare egenkapital kommer du veldig langt med det om du/dere har en forutsigbar inntekt eller to. Hvis det er sistnevnte så skal det godt gjøres å bygge noe særlig til enebolig for den prisen. Hvordan er leieprisene i det området? Har du mulighet til å spe på budsjettet ved å bygge inn en utleieenhet? Dvs. utleieenhet gir deg gode skattefrie inntekter som bidrar til å betale ned lånet ditt. Det teller kraftig inn på inntektsgrunnlaget du har i bankens beregninger for hvor mye lån du kan få. Kan du for eksempel få 5000 kr/mnd for en utleieleilighet kan du få omtrent 1 million mer i lån med dagens rentenivå. Leieinntektene betaler økninga i låneavdragene. Hvis en utleieenhet i nevnte prisklasse fordyrer byggeprosjektet med mindre enn 1 million (igjen forutsatt dagens rente) så er det verd prisen rent økonomisk. Samtidig gjør du samfunnet en god gjerning ved å tilby dem en plass å bo. Med høyere rente trenger du lavere merpris for utleieenheten, eller når du har bygget, økt leieinntekt. Hvis du har en betongmodul-produsent innen rimelig avstand (samme fylke?) så kan det lønne seg å vurdere arkitekttegnet hus basert på slike moduler. Er du såpass handy at du kan gjøre mindre kritiske arbeider som å grave byggegrop, bygge veranda, garasje, utvendige trapper, steinlegging, maling eller andre ting? Evt. male, tapetsere, installere kjøkken (utenom vvs/el) og sånt innvendig? Du kan muligens spare litt på det, om du unngår skattefallgruver og kostbare tabber. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Blir egenkapital + lån. Er jo såpass heldig da å ha to onkler som er snekkere, en som kan legge grunnmur og ett søskenbarn som er elektriker. Så ett byggesett ville kanskje vært gunstig for meg! Kan gjøre mye innvendig selv også, både alene og med venner/familie. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Jeg sjekket priser på ferdighus for en 1-2 år siden. Jeg sjekket på hus som var ca. 2 etasjer med til sammen ca. 180m^2. Da kom vi på minimum 3.5 mill (ikke innredet loft) + tomt + grunnmur + vann/kloakk + strøm fra stolpe + garasje +++++++ EDIT: Din eneste sjanse er vel å finne ett ferdighus på 1 etasje der du bygger kjelleren/underetasjen selv av leca eller lignende. Fordel å ha skråtomt da, Endret 18. desember 2015 av xibriz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Jeg har sett to seriøse annonser på finn i Tromsø "Hus gis bort - må hentes". Hvis du vet om noen i ditt område som skal rive for å bygge nytt kan det være en billig mulighet. Grunnmur koster veldig rundt regnet en halv million. Flytting av et eksisterende hus kommer på et par hundre tusen. Da har du hus for under halve budsjettet ditt. Riktignok et gammelt et med få valgmuligheter. Endret 18. desember 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Grunnmur ordner jeg for 200k gjennom onkelen min. To andre onkler som setter opp bygge settet og tar innvendig når huset er tett. Hvor mye må man beregne på elektriker og rørlegger tror dere? Takk for alle svar folkens. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Det kommer an på mye, men sånn generelt minimum 100 000 i materiell på hver av de og ca det samme i arbeid. Da regner jeg basiskvalitet og et minimum av installasjoner. Endret 18. desember 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Er jo såpass heldig da å ha to onkler som er snekkere, en som kan legge grunnmur og ett søskenbarn som er elektriker. Dette er jo direkte uheldig. Om de har enkeltmannsforetak innebærer det at de må betale moms på det de gjør gratis for deg. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Har en kompis som er snekker som akkurat har satt opp hus selv. Ferdig byggesett, 2etg, 4 soverom, 2 bad. Ett sted mellom 150 og 180 kvadratmeter. Han har gjort alt utenom vann og strøm selv, å hadde sist jeg hørte no brukt ett sted mellom 3 og 3.5 mill, å da er han ikke ferdig utendørs og har heller ikke garasje ennå. Ett mindre hus på ett plan og kun ett par soverom er kanskje mulig å få til i nærheten av den prisen du forventer Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Selv med null i tomteutgifter, må man fort bruke noen hundre tusen på å føre fram og koble seg på vann, kloakk og strøm. Det skal graves, planeres og støpes litt, enten plate eller grunnmur/kjeller. Kostnadene til det må også tas med i regnestykker, før man ser på prisene på kataloghus. Sist jeg sjekket var det svært få som kostet under 1,8 mill, og ikke mye, og da fikk man typisk 90-100 kvadrat, to soverom. Noen av "billighusene" er forberedt for å innrede loft på seinere tidspunkt. Man regner gjerne en kvadratmeterpris på minst 20000 kr, gjerne 30000 ved å bygge ny enebolig. Men med stor egeninnsats er det mye som er mulig, se f.eks denne tådeen på byggebolig.no: http://www.byggebolig.no/byggebudsjett-anbud/bygge-nytt-hus-for-under-8-000-pr-kvm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå