Nordmann3 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Dette høres kanskje ut som et utrolig merkelig spørsmål, men jeg har alltid lurt på det. Om sommeren blir oss nordmenn brune, men etter vinteren har vi mistet den fine brunfargen. Da skulle man tro at også svarte skulle miste "brunfargen" de har også etter en periode uten mye sol, men hvorfor skjer ikke det? Lenke til kommentar
Bogdan Penko Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Man mister hudfargen og blir lysere dersom den ikke utsettes for sol. Det gjelder alle. Det er sett på som sexy i Pakistan å være lys i huden. Ellers er de en annen rase enn oss. Hvis en pakistanerslekt hadde bodd nær polarsirkelen i flere tusen år hadde de kanskje blitt enda lysere. Det er biologi. Vi mennesker er forskjellige og det kalles for rase. Det er et ord man ikke hører så ofte, men slik er det. Endret 17. desember 2015 av Bogdan Penko Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 I Asia er det også ofte mest populært med lys hud. Er du mørk i huden kan det få folk til å tro at du jobber utendørs. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Svarte folk har en "kjertel", eller noe slik, som produserer blekk, akkurat som blekkspruten. Jo lysere de er i brunfargen jo mindre "kjertel" har de. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Fordi huden deres er annerledes enn din, den har en annen farge. Du har en grunn-farge, som antagelig er ganske lyd, mørkhudede har også en grunn-farge, som er mørk. Men, mørkhudede får også brunfarge av solen, det er riktignok ikke like åpenbart som når de med lys hud får det, men de kan f,eks få skille de også, alt etter hvor mørke i huden de i utgangspunktet er. Men, uansett, de har en annen hud rett og slett, de blir knapt solbrente, tar opp mye mindre vitamin D og har en naturlig "solkrem", det er mer enn bare fargen altså. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Svarte folk har en "kjertel", eller noe slik, som produserer blekk, akkurat som blekkspruten. Jo lysere de er i brunfargen jo mindre "kjertel" har de. Hahahahahaha, made my day... Svarte er mørke i huden siden deres tidligere generasjoner langt pokker bakover har bodd i solsterke områder. Det kalles gener... Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Alle får farge, uansett. Det er bare ikke like synlig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Dufen, du er uspiselig i alle dine tråder. Finland, du er årsaken til at jeg nå forteller finskevitser istedenfor svenskevitser. Mennesker har en type celler i huden som kalles melanocytter. Disse cellene produserer et stoff som heter melanin. Melanin er egentlig flere lignende stoffer, med brun, svart og rød farge. Melanin er det samme stoffet som gir blekket til blekkspruten den svarte fargen. Hvilke gener man har avgjør hvor mye melanin som produseres "som standard", i tillegg produseres ekstra når man utsettes for sol. Men, uansett, de har en annen hud rett og slett, de blir knapt solbrente, tar opp mye mindre vitamin D og har en naturlig "solkrem", det er mer enn bare fargen altså. Det er fargen som gjør de tingene, det er ikke noe ekstra utover det. Melanin absorberer UV-lys som det blir truffet av. Dermed treffer det ikke andre celler i huden, som ville blitt ødelagt av UV-lyset. Dette er "solkremen". D-vitamin oppstår når huden blir truffet av lys. Melaninet blokker lyset, og dermed d-vitamin-produksjonen. Grunnen til at noen har gener som gjør dem svarte i huden er at det har vært en fordel i Afrika. De som har manglet gener for å produsere melanin har blitt solbrente og død av hudkreft og dermed blitt utryddet. Kampløp skulle jeg gjerne ha sett. Noe à la hekkeløp, bare at det er lov å sparke, slå og holde hverandre. 1 Lenke til kommentar
Finland Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Dufen, du er uspiselig i alle dine tråder. Finland, du er årsaken til at jeg nå forteller finskevitser istedenfor svenskevitser. Mennesker har en type celler i huden som kalles melanocytter. Disse cellene produserer et stoff som heter melanin. Melanin er egentlig flere lignende stoffer, med brun, svart og rød farge. Melanin er det samme stoffet som gir blekket til blekkspruten den svarte fargen. Hvilke gener man har avgjør hvor mye melanin som produseres "som standard", i tillegg produseres ekstra når man utsettes for sol. Men, uansett, de har en annen hud rett og slett, de blir knapt solbrente, tar opp mye mindre vitamin D og har en naturlig "solkrem", det er mer enn bare fargen altså. Det er fargen som gjør de tingene, det er ikke noe ekstra utover det. Melanin absorberer UV-lys som det blir truffet av. Dermed treffer det ikke andre celler i huden, som ville blitt ødelagt av UV-lyset. Dette er "solkremen". D-vitamin oppstår når huden blir truffet av lys. Melaninet blokker lyset, og dermed d-vitamin-produksjonen. Grunnen til at noen har gener som gjør dem svarte i huden er at det har vært en fordel i Afrika. De som har manglet gener for å produsere melanin har blitt solbrente og død av hudkreft og dermed blitt utryddet. Kampløp skulle jeg gjerne ha sett. Noe à la hekkeløp, bare at det er lov å sparke, slå og holde hverandre. Og mennesker kommer fra et egg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Mennesker har en type celler i huden som kalles melanocytter. Disse cellene produserer et stoff som heter melanin. Melanin er egentlig flere lignende stoffer, med brun, svart og rød farge. Melanin er det samme stoffet som gir blekket til blekkspruten den svarte fargen. Hvilke gener man har avgjør hvor mye melanin som produseres "som standard", i tillegg produseres ekstra når man utsettes for sol. Da hadde jeg nesten rett i første innlegget Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Og mennesker kommer fra et egg. Jepp, stort sett alle levende vesner gjør det Faktisk et fornuftig innlegg, gratulerer Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Da hadde jeg nesten rett i første innlegget Ja, hvis du stoler på meg, så. Jeg legger ved kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Octopus#Defense Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Det er en teori og ikke fakta. Min teori er at alle sammen ikke stammer fra Homo Saphiens som er det tenkende mennesket. Om vi først skal bli pedantiske kan jeg vel påpeke at du har en hypotese, ikke en teori. Den er, unnskyld meg om jeg tar feil, ikke etterprøvd. 4 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Det er en teori og ikke fakta. Min teori er at alle sammen ikke stammer fra Homo Saphiens som er det tenkende mennesket. Om vi først skal bli pedantiske kan jeg vel påpeke at du har en hypotese, ikke en teori. Den er, unnskyld meg om jeg tar feil, ikke etterprøvd. Og skal den etterprøves så trenger vi Dr. Mengele... Hvilket ville vært et medisinsk gjennombrudd om ble gjenopplivet... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Dufen, du er uspiselig i alle dine tråder.Neida, om jeg drepes, parteres og så stekes i stekepose over lang tid med grønnsaker i posen så skal jeg etter sigende smake som kylling Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 kanskje hvis dem smører vann til 1000 kr/L på huden så blir dem hvite.... spør klinikken din 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Også interessant at gamle mennesker med mørk hud får hvitt hår. Slik er det for alle, at hårene gråner mens øynene og huden ikke mister sine kulører. Dette må jo lede oss til konklusjonen at det er forskjellige typer melanin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå