Gå til innhold

Kjøpe leilighet som student

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en mulig risiko, kanskje må du avbryte studiene for å betjene lånet hvis ikke alt går som du hadde tenkt, men har du muligheten er det generelt lurt å kjøpe, for ikke å nevne hvor mye mer behagelig det er kontra kollektiv eller skyhøy leie som bare forsvinner.

Lenke til kommentar

Du må sjå litt på kva kor mykje du har til å betjene eit slikt lån. Den store fordelen med å leige er at det fristiller meir av kapitalen din til fri bruk, samt at det er forutsigbart i forhold til vedlikehold (huseigars ansvar).

Som student bør du gjere ei lita avvegning av kor økonomisk fornuftig du skal være, og kva du ønsker å ha muligheita til å gjere som student. Som boligeigar så vil du fort være i ein situasjon der nesten all kapital som ikkje må brukast på livsnødvendige utgifter går med til å betale på boligen.

Dette er svært lurt med tanke på framtidig økonomi, men det vil bety at du ikkje har råd til å slå deg særlig laus med festar, reiser og opplevelsar som student.

Lenke til kommentar

Virker som dere mener det er så mye dyrere å eie selv. Hvis man kjøper en rimelig leilighet og har 3-5 års avdragsfrihet eller 30 års nedbetaling kan det fort bli en del billigere å kjøpe. Er selv i en situasjon at jeg studerer og eier(sammen med kone). Vi hadde aldri funnet noe å leie til prisen vi betaler månedlig på lån, forsikring og offentlige avgifter(alt etter skatt) uten å ha gått betraktelig ned i standard/størrelse/beliggenhet.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv leilighet som student, hadde muligheten og fant noe jeg likte så da gikk jeg for det. Tok avdragsfrihet på deler av lånet mens jeg studerer for å gi meg selv muligheten til å reise, feste og alt annet som hører studietiden til. Sånn i kroner og ører, så betaler jeg vel kanskje 5500 (inkl. felleskostnader), kontra 8000-ish som det ville kostet å leie en leilighet på denne størrelsen. i tillegg kommer skattefradraget på toppen av dette.

Lenke til kommentar

Virker som dere mener det er så mye dyrere å eie selv. Hvis man kjøper en rimelig leilighet og har 3-5 års avdragsfrihet eller 30 års nedbetaling kan det fort bli en del billigere å kjøpe. Er selv i en situasjon at jeg studerer og eier(sammen med kone). Vi hadde aldri funnet noe å leie til prisen vi betaler månedlig på lån, forsikring og offentlige avgifter(alt etter skatt) uten å ha gått betraktelig ned i standard/størrelse/beliggenhet.

At dere er 2 endrer hele saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at det å ha rentefritt lån i fem år er akkurat det samme som å kaste penger ut vinduet dersom ikke leiligheten går opp i verdi. Dersom leiligheten stiger like mye eller mer enn hva du har betalt i rente på fem år så har du gjort en god investering.

Generelt sett vil jeg anbefale deg å leie dersom du er så ung og ikke har råd til å betale avdrag. Vi går usikre tider i møte og vet ikke hva som kommer til å skje på boligmarkedet. I Stavanger er det nå svært vanskelig å selge og prisene på boligere har gått ned. Dette har foreløpig ikke skjedd i Oslo, men hvem vet... Dette er den risikoen du må være villig til å ta.

Lenke til kommentar

Husk at det å ha rentefritt lån i fem år er akkurat det samme som å kaste penger ut vinduet dersom ikke leiligheten går opp i verdi. Dersom leiligheten stiger like mye eller mer enn hva du har betalt i rente på fem år så har du gjort en god investering.

Det er det samme som å kaste penger ut vinduet x 0,73, for å være helt nøyaktig. Eventuelle rentekostnader vil nok være lavere enn hva han tilsvarende måtte betalt for en leilighet (gitt samme standard). Så lenge leiligheten stiger i verdi vil det være en god investering kontra å leie da verdi av en leid leilighet om 5 år er 0 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan det er noe lurt å kjøpe egen leilighet med mindre trådstarter har bestemt han skal bo der flere år og ikke skaffe seg et hus etterhvert som tiårene går.

Lykke til med å få lån til et større leilighet/hus samtidig som han betaler ned gjelden på leiligheten han har kjøpt ...

Lenke til kommentar

Jeg er student i Bergen og kjøpte i sommer min leilighet etter å ha leid første året i byen. Jeg betaler fullt avdrag og synes egentlig det er helt grei. Jeg betaler 3500 kr mer i renter og avdrag enn jeg gjorde da jeg leide - som for min del var å kaste penger ut av vinduet. Jeg jobber naturlig nok ved siden av studiene, men har fortsatt relativ stor økonomisk frihet.

Sålenge du har et tidsperspektiv på 3+ år, så ville jeg sett mer på muligheten for å kjøpe noe eget. 

Lenke til kommentar

Husk at det å ha rentefritt lån i fem år er akkurat det samme som å kaste penger ut vinduet dersom ikke leiligheten går opp i verdi.

Med et rentefritt lån ville all innbetalingen blitt nedbetaling av gjeld og dermed det stikk motsatte av å kaste penger ut av vinduet (man kaster det inn vinduet i leiligheten man eier).

Dersom leiligheten stiger like mye eller mer enn hva du har betalt i rente på fem år så har du gjort en god investering.

Generelt sett vil jeg anbefale deg å leie dersom du er så ung og ikke har råd til å betale avdrag. Vi går usikre tider i møte og vet ikke hva som kommer til å skje på boligmarkedet. I Stavanger er det nå svært vanskelig å selge og prisene på boligere har gått ned. Dette har foreløpig ikke skjedd i Oslo, men hvem vet... Dette er den risikoen du må være villig til å ta.

Hvis leiligheten stiger like mye i verdi på fem år? Hva er det slags regnestykke? Hvorfor fem år?

For at man skal kunne si noe om lønnsomhet må man se på hele tidsperioden og ta med ekstra kostnader ved å kjøpe vs leie. Det vil si at den dagen man flytter ut må man ta med rentekostnad (etter skatt!), offentlige avgifter, oppussing og ikke minst(!) kostnader ved salg og kjøp av boligen som ofte beløper seg til noen hundre tusen kroner.

Jeg er student i Bergen og kjøpte i sommer min leilighet etter å ha leid første året i byen. Jeg betaler fullt avdrag og synes egentlig det er helt grei. Jeg betaler 3500 kr mer i renter og avdrag enn jeg gjorde da jeg leide - som for min del var å kaste penger ut av vinduet. Jeg jobber naturlig nok ved siden av studiene, men har fortsatt relativ stor økonomisk frihet.

Sålenge du har et tidsperspektiv på 3+ år, så ville jeg sett mer på muligheten for å kjøpe noe eget.

Hva man betaler ekstra i renter og avdrag er egentlig lite interessant. Kostnadene over er hva som er interessant. I en tidsperiode på 3 år er det ganske stor risiko for at det blir dyrere å eie enn å leie; hvertfall i dette markedet.
Lenke til kommentar

Har ei lillesøster som studerte i Trondheim.
Det første halve året bodde hun i kollektiv, før hun kjøpte en leilighet.

Prisen hun fikk for den da hun solgte 2,5 år etter var nesten 800.000,- høyere enn hva hun ga for den.

I tillegg hadde hun et ledig soverom og hadde leieboer mens hun bodde der.

Bor ikke i storby selv, så vet ikke hvordan markedet er nå. Har vel sikkert flata ut litt i forhold til dette vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det: 

Leie leilighet = sikkert tapsprosjekt

Kjøpe leilighet = Mulig tapsprosjekt

Personlig hadde jeg alltid valgt nr 2 om mulig, men en bør sette opp ett regnestykke i alle tilfeller og ta med kost av kjøp og salg da dette koster mye penger.

Det er en vesentlig forskjell her og det er at kjøp av leilighet kan medføre et mulig betrakelig større tap. Ved leie vet du hva du taper. Ved kjøp kan du risikere å tape flere hundre tusen og bli tvunget til å bo i den leiligheten i årevis.

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell her og det er at kjøp av leilighet kan medføre et mulig betrakelig større tap. Ved leie vet du hva du taper. Ved kjøp kan du risikere å tape flere hundre tusen og bli tvunget til å bo i den leiligheten i årevis.

Jo absolutt, hence regnestykket. Men klart, det kan komme en enorm "krakk" og du sitter der med en leilighet verdt 0 kroner, men skal en tenke slik heletiden kommer en ingen vei. En unngår såklart åpenbare tap som å kjøpe leilighet i Sandnes/Stavanger om dagen osv. 

Lenke til kommentar

Husk at det å ha rentefritt lån i fem år er akkurat det samme som å kaste penger ut vinduet dersom ikke leiligheten går opp i verdi.

Med et rentefritt lån ville all innbetalingen blitt nedbetaling av gjeld og dermed det stikk motsatte av å kaste penger ut av vinduet (man kaster det inn vinduet i leiligheten man eier).

Mente selvfølgelig avdragsfritt lån. Hvem får rentefritt lån fra banken? Tipper du forstod dette, men gjør deg vanskelig.

Dersom leiligheten stiger like mye eller mer enn hva du har betalt i rente på fem år så har du gjort en god investering.

Hvis leiligheten stiger like mye i verdi på fem år? Hva er det slags regnestykke? Hvorfor fem år?

For at man skal kunne si noe om lønnsomhet må man se på hele tidsperioden og ta med ekstra kostnader ved å kjøpe vs leie. Det vil si at den dagen man flytter ut må man ta med rentekostnad (etter skatt!), offentlige avgifter, oppussing og ikke minst(!) kostnader ved salg og kjøp av boligen som ofte beløper seg til noen hundre tusen kroner.

Fem år er vel et relativt vanlig tidsforløp på utdannelse? Med andre ord er det nærliggende å tro at han ikke kommer til å leie lengre enn utdannelsen da han sikkert ønsker å kjøpe seg noen når han er i full jobb.

Som jeg sa. Ved kjøp av leilighet er risikoen ukjent og muligens betraktelig. Jeg hadde nok ikke tatt på meg den risikoen som 19-åring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...