Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Intense hjerteslag og utmattelse.

VodGjoken

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 23 år gammel gutt som har gått nå i flere år med plager som bare blir værre. Jeg klarer ikke alltid putte fingen min på det, men fellesnevneren er angst, hjerteplager, pustevansker og mageplager.

Siste måneden har plagene vært enda værre.

Først og fremst vil jeg påpeke hvordan jeg har det nå:

Når jeg våknet i dag tenkte jeg for meg selv at plagene mine er psykisk. Det har vært i tankene mine en stund og jeg nekter ikke for det. Jeg tok pulsen min på morningen og den lå stabilt mellom 66 og 69. Det er jo bra! Jeg følte meg fantastisk.

Jeg stod opp, gikk ned trappen, fyrte i ovnen og lå på sofaen en halvtime for å være sikker på at det tok seg i ovnen. Lagde så frokost, 3 skiver med servelat og majones. Spiste alt sammen med et lite glass o'boy.

Ca. en halv time etter frokosten kjente jeg at noe ikke stemte. Samme følelsen i kroppen som jeg har hatt så mange ganger før. Hjertet slo hardere og kjappere enn vanlig, jeg ble trøtt, jeg ble litt gele i kroppen.

Gikk noen timer før jeg tok turen ut med hunden. Bare få på seg skoene var slitsomt. Pulsen min gikk opp i 140 og holdte seg der stabilt gjennom hele turen. Sakte gåing med mye stop og med en rasende, bankende puls. Jeg var ikke anpusten eller særlig sliten, men ble selvfølgelig bare mer og mer urolig.

Sitter her og skrive med en puls på 114. Jeg prøver å holde meg rolig og puste med magen, men til ingen nytte.

Det er ikke ofte jeg tar pulsen, så jeg er ikke helt opphengt i det med hjertet og hvor fort det slår.

Sånn som dette har jeg det opp til flere ganger i uken. Når jeg ikke kjenner noe til det går ting bare strålende. Jeg er med på fester, hjelper familien med husarbeid, har det morsomt og ler masse osv. På dager jeg har det på det værste får jeg ikke gjort stort, og det er veldig hemmende.

Har vært hos legen og tatt diverse blodprøver, EKG, målt blodtrykk osv. men alt ser bra ut. Har også forsøkt psykolog en stund, men jeg følte det ikke traff i det hele tatt. De sa dette høres ut som angst, men jeg tror det er det at jeg blir engstelig av det som skjer i kroppen.

Når jeg blir redd og engstelig kjenner jeg mye av de samme følelsene. Jeg blir derimot ikke sliten, oppblåst i magen og det roer seg jo fort etterpå når det som forårsakte angsten har gått bort. Dette kjenner jo alle til.

Sånn jeg har det nå, kan vare hele dagen i flere dager. Det virker helt tilfeldig hvor og når det slår til.

Jeg har hvete, eggehvite og melke- allergier, men dette har jeg prøvd å kutte ut i en måned for så og gå en måned med regelmessige inntak og det er ingen forskjell.

Dette er veldig hemmende for meg i hverdagen. Når det er på sitt værste er jeg direkte redd og klarer ikke å gjøre mye. Uansett om jeg ikke føler meg redd så roer ikke symptomene seg.

Det er så vidt jeg tørr ha sex med kjæresten min eller spille dataspill. Spiser heller ikke stort når det står på fordi det bare forværrer det som allerede er i gang.

Er det noen som har vært borti dette? Hva er det som skjer? Jeg er lei av å gå til lege og psykolog uten noe svar.

Setter pris på svar,

mvh. VidGjoken

Edit:

Som en liten oppdatering.

Jeg har ikke vært hos legen igjen enda.

Jeg er ikke redd for hjerteproblemer. Jeg har vært på EKG og den var fin. Hjerterytmen (høy puls) tror jeg er en bibirkning av noe annet. For eksempel angst av det som foregår over lengre tid.

Jeg er forvirret på hva som står bak, men jeg tror det er både fysisk og psykisk. Jeg er enig i at dette er en form for helseangst, men jeg er ikke enda overbevist at jeg ikke har et reelt problem i fordøyelsen.

Plagene er definitivt oftest like etter inntak av middels til store mengder mat.

Har fått stor hjelp i denne tråden, men hvis noen nye lesere har en mistanke om hva det kan være, setter jeg stor pris på at dere slenger inn en kommentar. Helst noen som opplever det samme, eller har en viss erfaring innen helsetjeneste.

Endret av VodGjoken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hvete, eggehvite og melke- allergier, men dette har jeg prøvd å kutte ut i en måned for så og gå en måned med regelmessige inntak og det er ingen forskjell.
Hvis du ikke merker noen forskjell så kan jeg forsikre deg om at du ikke har disse allergiene.

Det høres jo litt psykisk ut, men kan også være noe som kalles gastro-kardialt syndrom, der problemer i magen (som luft) påvirker hjertet.

Lenke til kommentar

Gå til legen og få en slik sak de måler hjertet (muligens andre ting også) med som du har med deg hjem over en gitt periode. Loggfører alt, det er meningsløst å gå til legen og måle der tilfeldig, hvis det faktisk er et problem som skjer "uten grunn" så vil de gjøre fler tester når de får loggført ting en ukes tid og får bevis på det du beskriver.

Lenke til kommentar

Servelat? O'boy? Majones?

Hva er galt med det, synes det er knall selv jeg. Har du prøvd nugatti med kokt skinke?

Det er fett, salt, sukker. Det hever kolesterolnivået og kan føre til nettopp slike symptomer som han beskriver. 

Så, hvordan er kostholdet og aktivitetsnivået generelt?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke merker noen forskjell så kan jeg forsikre deg om at du ikke har disse allergiene.

Det høres jo litt psykisk ut, men kan også være noe som kalles gastro-kardialt syndrom, der problemer i magen (som luft) påvirker hjertet.

Har lest flere steder at Hvete/Gluten allergi/intolleranse kan påvirke kroppen i lang tid etter man sluttet med det - måneder - for noen - år.

Lenke til kommentar

Synes jo at det er vektleggende at reaksjon kommer en stund etter matinntak. Et foreslag kan være å føre en mat-dagbok, og føre opp reaksjoner på forskjellig type mat. Prøve å holde seg unna de typiske allergi/intolleranse matvarene en stund, som melk, hvete/gluten, egg osv. 

Lenke til kommentar

Hei. Har du fått sjekket serum b12 hos lege? 

Pernisiøs anemi minner om dine symptomer. 

--symptomer på blodmangel: tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpust, hodepine, øresus.

Gikk selv med P.A i flere år før legen tenkte det var lurt å sjekke det. Ble satt på serum B12 injeksjoner for å få opp verdiene igjen. 

Lenke til kommentar

Symptomene stemmer godt med helseangst/hypokondri og jeg antar at plagene er psykisk betinget. 

Tradisjonelt responderer denne type angst dårlig på samtalebehandling, i alle fall som monoterapi. 

Takk for svaret!

Spørs om hypokondri er tilfelle, siden jeg skjeldent er syk eller har nye symptomer og kan gå flere uker på det lengste uten å kjenne noe. 

Jeg har det fint nå, selv om dagen har vært veldig tung så har jeg presset meg selv til en tur til byen for å handle de siste julegavene. Plagene var der hele tiden, med ekstra press i bryst hvis jeg ikke tok det med ro. 

Selv tenker jeg angst, eller angst som er forårsaket av noe annet. Når jeg er midt oppi det værste er jeg overbevist at det er noe fryktelig gale, uansett hvor mye jeg prøver å tenke det bort. Når jeg har det bra, er jeg sikker på at det er overnevnte. 

Vet du noe mer om hva som hjelper mot dette? Er det noe jeg kan gjøre for klare eller små resultater? Jeg regner med hvis jeg gjør noe mot det og merker fremgang at det roer seg av dette. 

Er ikke interessert i å bruke flere tusen hos en psykolog igjen, siden det var svært dårlig behandling for meg. 

Lenke til kommentar

Hei. Har du fått sjekket serum b12 hos lege? 

Pernisiøs anemi minner om dine symptomer. 

--symptomer på blodmangel: tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpust, hodepine, øresus.

Gikk selv med P.A i flere år før legen tenkte det var lurt å sjekke det. Ble satt på serum B12 injeksjoner for å få opp verdiene igjen. 

Har sjekket det meste av verdier osv. fra blodprøver. Til og med kreft var på listen, noe jeg aldri har hatt mistanke om, eller legen har mistenkt. Det er en stund siden så jeg har ikke resultatene foran meg, men det var i alle fall 23 punkt på den listen jeg var testet for. De jeg husker er noe allergier, blodkreft(?), vitaminer osv. 

Kom positivt på melk, eggehvite, hvete og torsk. Reagerer ikke på noen av disse, gikk først 3 måneder uten dette men uten resultat. Hadde også veldig mangel på vitamin D noe jeg går på tilskudd for og er mye ute i solen. 

Lenke til kommentar

Har lest flere steder at Hvete/Gluten allergi/intolleranse kan påvirke kroppen i lang tid etter man sluttet med det - måneder - for noen - år.

Har du noe kilder på dette? Legen fortalte meg at 1 måned skulle være bra siden resultatene mine var så lite over grensen at det kunne være feilutslag. Gikk 3 måneder rett etter resultatet på blodprøven helt uten hell.

Lenke til kommentar

Men det sier noe om kosthold. Det jeg lurer på er resten, selv om det er greit å spise servelat med majones og O'boy til en dag eller to på rad.

Oftest går det i grove knekkebrød og sundt pålegg. Kan fort bli en del brus i noen perioder, men kan også fort gå uker eller måneder uten. 

Middag lager jeg fisk 2 dager i uken og som regel gammeldags norsk mat som kjøttkaker, kjøttsuppe eller noe gryterett med godt kjøtt. Spiser også en del kylling og ris. Lørdager er det sushi, pizza, kebab, hamburger, lasagne etc. alltid med et par glass brus eller noe øl.

Lenke til kommentar

Gå til legen og få en slik sak de måler hjertet (muligens andre ting også) med som du har med deg hjem over en gitt periode. Loggfører alt, det er meningsløst å gå til legen og måle der tilfeldig, hvis det faktisk er et problem som skjer "uten grunn" så vil de gjøre fler tester når de får loggført ting en ukes tid og får bevis på det du beskriver.

Føler det mister litt poenget å gå til legen for å si hvilke tester / behandlinger jeg vil ha. Jeg kan jo ikke en prosent av det de kan, så jeg velger som regel å stole på de etter jeg forklarer hvordan jeg har det best mulig.

Bruker heller ikke stor tid på å søke på nett etter hvilke kreft jeg sannsynligvis har i følge nettdoktorer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...