Gå til innhold

Norske verdier, kristne verdier og identitet


Anbefalte innlegg

Jeg forstår det slik at røtter til våre demokratiske og humanistiske verdier finnes i antikkens Hellas. Kanskje finnes det siderøtter i norrøn kultur også - og gjerne samisk etc.  Kristendommens rolle i vår kulturarv er oppblåst. Et symptom på dette er at kristendommen har "kuppet" jula. Vår "kristne kulturarv" er generelt mye en konstruksjon.  Når kristendommen hadde makta - så ble folk brent på bålet etc.  Renesansen bidro til å temme kristendommen. Vi kar våre verdier mer på tross av kristendommen enn på grunn av den.

 

Hva er det vi kan finne i kristendommen annet enn  som en "spiker i suppa" ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er kristne verdier?

 

Er frykt og skam for sex en kristen verdi? Er det å se ned på alle som ikke er like "kristen" en selv eller tror på andre guder eller ingen guder  en kristen verdi? Er intoleranse og hat ovenfor andre seksuelle legninger enn den godtatte kristne verdier....

Eller er det kun verdier de kan høste noe godt ut av som er kristne verdier?

 

Hva er kristne verdier?

 

Er det kristne verdier den norske kirken lever etter eller er det sekulære verdier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

back in the day når kirka var sterk så påvirket og satte denne mange leveregler for nordmenn, og ettersom kirka har blitt svekket har de fleste av disse levereglene blitt avskaffet, men, noen av dem er gode og har blitt videreført

Jeg tror at de gode levereglene du omtaler som " videreført" er sunn fornuft. De innlysende.

 

Helt klart, de har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre, men likevel så var de nedfelt som grunnregler i kristendommen så noe av æren får kristendommen ta spør du meg.

Lenke til kommentar

 

 

back in the day når kirka var sterk så påvirket og satte denne mange leveregler for nordmenn, og ettersom kirka har blitt svekket har de fleste av disse levereglene blitt avskaffet, men, noen av dem er gode og har blitt videreført

Jeg tror at de gode levereglene du omtaler som " videreført" er sunn fornuft. De innlysende.

 

Helt klart, de har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre, men likevel så var de nedfelt som grunnregler i kristendommen så noe av æren får kristendommen ta spør du meg.

 

Dersom kristendommen identifiserte og dokumenterte disse gode egenskapene - ja, men selv ikke det gjorde de. Kristendommen er et "klipp og lim" plagiat av andres arbeide.

Lenke til kommentar

 

 

 

back in the day når kirka var sterk så påvirket og satte denne mange leveregler for nordmenn, og ettersom kirka har blitt svekket har de fleste av disse levereglene blitt avskaffet, men, noen av dem er gode og har blitt videreført

Jeg tror at de gode levereglene du omtaler som " videreført" er sunn fornuft. De innlysende.

 

Helt klart, de har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre, men likevel så var de nedfelt som grunnregler i kristendommen så noe av æren får kristendommen ta spør du meg.

 

Dersom kristendommen identifiserte og dokumenterte disse gode egenskapene - ja, men selv ikke det gjorde de. Kristendommen er et "klipp og lim" plagiat av andres arbeide.

 

Enig enig enig, men kristendommen var no da den mest inflytelsesrike religionen i norge og fikk bruke sin kopi av andres verk mot nordmenn. Hvis religion skal få noe annerkjennelse for noe som helst her i verden så synes jeg personlig at det får være å holde fast ved noen få gode leveregler, dog åpenbare og fornuftbaserte. Men alt i alt er all reglion søppel spør du meg. 

Lenke til kommentar

 

back in the day når kirka var sterk så påvirket og satte denne mange leveregler for nordmenn, og ettersom kirka har blitt svekket har de fleste av disse levereglene blitt avskaffet, men, noen av dem er gode og har blitt videreført

Jeg tror at de gode levereglene du omtaler som " videreført" er sunn fornuft. De innlysende.

 

 

Dersom en psykopat får andre folk til å tro at han/hun representerer noe gudommelig og utilgjengelig (for de andre) - så er det ikke sunn fornuft som gjelder :-)  En har mange slike eksempler på psykopater i historien - inkludert ledere av aztekerne i Amerika.

 

Forresten: en av side-røttene til dagens demokrati er jo den fremvinnende delen av kapitalismen og deling av vitenskap/opplysning (publisering) og almen utdannelse. Kongene ble i sin tid detronisert fra gudommelige pidestaller.

Dette er mye "Europeisk".  Noe demokrati er også skapt i Europa - selv om antikkens grekere var veldig viktige.  Jeg tror at kristendommen har hatt lite med utvikling av demokrati å gjøre.  Den har fungert som "innpakning" i mange sammenheng - men den er utviklet i en "stamme-sammenheng" og inkluderer ikke stor tenkning om å forme samfunn. Tilsvarende er islam mye en "stamme-religion" der en sauser sammen religion og verdslig makt.  I Europa klarne man å komme videre :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Vel vi er evangelisk luthersk i nymoderne tid utifra Den Norske Kirken som dekker mye av kirker i norge. Vil si at det iallfall er bedre enn å leve i streng katolsk oppdragelse. Vet ikke om jeg skal inkludere ortodox kristendom siden jeg ikke vet om den er like ille. Men hørt om konflikter i Ukraina med protestanter der, ved at Russerne er Ortodox kristne. Putin har også kommentert noe om det.

 

Bare for å nevne noe i fleng. Protestantisk kristendom er jo på en måte en litt reformert tro iallfall som iallfall gjør livet generelt lettere. Vet bare ikke at det å automatisk innføre ateisme vil få folk til å stabilisere samfunn. Tror liksom det er naivt og latterlig å tenke slikt. Det å ta opp samfunnsproblem og å ha dialog derimot er en måte for å gjøre livet bedre for neste generasjon. De gamle generasjonene lærer ikke noe nytt som den nye generasjon gjør, psykologisk iallfall. Så slikt tar tid mer eller mindre. Spesielt om vi kan sammenligne vesten for 200 år siden til i dagens samfunn.

 

Eksempeler i Egypt har det vært ateister som er utalt. Men de blir mer eller mindre trakasert fordi de ytrer seg, som konservative eller radikale mennesker ikke liker.

Endret av Troy76
Lenke til kommentar

Vel vi er evangelisk luthersk i nymoderne tid utifra Den Norske Kirken som dekker mye av kirker i norge. Vil si at det iallfall er bedre enn å leve i streng katolsk oppdragelse. Vet ikke om jeg skal inkludere ortodox kristendom siden jeg ikke vet om den er like ille. Men hørt om konflikter i Ukraina med protestanter der, ved at Russerne er Ortodox kristne. Putin har også kommentert noe om det.

 

Bare for å nevne noe i fleng. Protestantisk kristendom er jo på en måte en litt reformert tro iallfall som iallfall gjør livet generelt lettere. Vet bare ikke at det å automatisk innføre ateisme vil få folk til å stabilisere samfunn. Tror liksom det er naivt og latterlig å tenke slikt. Det å ta opp samfunnsproblem og å ha dialog derimot er en måte for å gjøre livet bedre for neste generasjon. De gamle generasjonene lærer ikke noe nytt som den nye generasjon gjør, psykologisk iallfall. Så slikt tar tid mer eller mindre. Spesielt om vi kan sammenligne vesten for 200 år siden til i dagens samfunn.

 

Eksempeler i Egypt har det vært ateister som er utalt. Men de blir mer eller mindre trakasert fordi de ytrer seg, som konservative eller radikale mennesker ikke liker.

 

Oversettet til normal språk. Norge er et prostestant nasjon.

http://christianityinview.com/comparison.html

Lenke til kommentar

Hører mange snakker om at det er viktig å ta vare på og verne om våre norske verdier. Noen snakker også om at norske verdier er fundert i kristendommen, og snakker gjerne om kristne verdier i den sammenhengen. Identitet som norsk statsborger handler vel også om noelunde det samme. Det jeg lurer på her er om vi er enige om hva vi mener er viktige verdier å ta vare på og verne om for å bevare vår identitet som nordmen. Kan du nevne noen verdier som du mener er de viktigste?

 

 

Dessverre har Norske verdier blitt erstattet av et nytt sett verdier, hovedsaklig 2 verdier. Grådighet og egoisme. Jeg vil si det er viktig å bevare de tradisjonelle Norske verdiene som har blitt bevart i flere årtusen og som er basert på Kristine verdier.

 

Hvem er det som ikke lyger i dette landet? Det er ikke mange. Folk flest anser hvite løgner som ok, selv om det filosofisk sett ikke er det.

 

Jeg skulle faktisk ønske at vi fikk en vekkelse i dette landet og at Kristine verdier eller tilsvarende faktisk satt litt dypere.

 

Folk trenger ikke være religiøs for å følge disse verdiene heller. Noen er kun ren fornuft.

 

Hvis alle følger de ti bud trenger vi omtrent ikke andre lover i dette landet. Idag har vi tusenvis av sider av komplekse lover, men et umoralsk samfunn, hvor folk faktisk bryter de vanlige lovene relativt ofte, noe som i de fleste tilfeller også er brudd på de Kristine "lovene" eller verdiene.

 

Vi burde faktisk straffe folk for utrohet, det er en av tingene vi ikke har gjort i dette landet overhode (såvidt meg bekjent) og som nesten er ren svindel og ødeleggende for andres liv. Slikt henger også sammen med det å fortelle sannheten og ikke lyge.

 

Det er noe som må sitte dypt i folk, det nytter ikke å bare ha lovene, folk må respektere de og forstå hvorfor disse lovene er nødvendige og forstå hvor skadelig alle 'brudd' på de ti bud er for andre og for samfunnet.

 

En annen lov vi kanskje bør revurdere er beskatning av selskaper, men det må skje globalt. Selskaper betaler ikke hovedsaklig skatt på inntekt, de betaler skatt på overskudd, mens folk betaler skatt på inntekt. Det blir litt feil. Tenk deg om du kun hadde trengt å betale skatt på midler du klarte å spare opp hvert år, som privatperson!

 

Hvem er det samfunnet er for egentlig? Menneskene eller bedriftene? Å beskatte folket hardt og bedriftene så lite er å be om store forskjeller i folks rikdom og velvære. Hvor mange alminnelige nordmenn er det egentlig som tar utbytte fra bedrifter? Det er normalt sett kun de rike som blir rikere, mens alle andre må 'slave" for de.

 

Nå er det også snakk om borgerskatt eller negativ beskatning og slike konsepter, men hvis man ser bort ifra det, så betaler folk skatt til meget ulike nivåer. I et rettferdig samfunn burde folk betale samme andel av inntekt som skatt. I den kristine kulturarv kalles det et "tiende", altså 1/10.

 

Vel, vi kan uansett lære mye av våre tidligere verdier i dagens samfunn, også verdier som Jesus 'promoterte' som å behandle alle likt og ha andre verdier i livet enn kun penger og rikdom.

 

Norge er dessverre en utvasket og vanstyrt nasjon uten noen spesielle gode verdier. Siste rest av disse verdiene har hovedaklig forsvunnet de siste 25 årene. Det er ganske ironiske å tenke på, spesielt siden dagens samfunn vil lede til et samfunn hvor alle vil bli fattiger i fremtiden, med mindre vi drastisk endrer retning. Hva er poenget med å sløse nå, for så å gå tom?

 

Hva er poenget med å ødelegge den ene planeten vi kan leve på for litt profitt?

 

Hva er poenget med livet? Jobbe som en slave for å kunne kjøpe masse drit man ikke trenger, samtidig som man gir fullstendig blaffen i dagens samfunn pluss nasjonen og verdens fremtid? Har folk glemt at det faktisk er milliarder av fattige her i verden, som lider hver dag, mens vi sløser resurser på masse fjas og vilt overforbruk? Senker alle forbruket sitt litt, kan alle fortsatt leve bra liv, jobbe mindre, mens andre folk i verden kan få bedre liv, mens samfunnet generelt sett blir mer bærekraftig.

 

Jeg tror dessverre at vi lever i bakvendtland. Om man skal vurdere vårt samfunn etter bibelens lære osv, så er vi dessverre styrt av Satan selv, og fanget i et satanistisk samfunn.

Lenke til kommentar

 

Dessverre har Norske verdier blitt erstattet av et nytt sett verdier, hovedsaklig 2 verdier. Grådighet og egoisme.

 

Norske verdier har blitt erstattet med amerikanske verdier. Amerikanske verdier ser du overalt i Europa.

 

Før pleide USA å kopiere Europa.

Nå kopierer Europa USA.

 

 

Nå har vi jo egentlig ingen frihet i Europa, så vi er jo nærmest påtvunget å følge Amerikansk verdier, uten at disse nødvendigvis egentlig er de faktiske Amerikanske verdiene. De folkelige og reele Amerikanske verdiene er egentlig greie verdier, men USA følger ikke lenger sine kjerneverdier akkurat som fredsnasjonen Norge har blitt til krigsnasjonen og drapsmaskinen Norge.

Lenke til kommentar

Nå har vi jo egentlig ingen frihet i Europa, så vi er jo nærmest påtvunget å følge Amerikansk verdier, uten at disse nødvendigvis egentlig er de faktiske Amerikanske verdiene. De folkelige og reele Amerikanske verdiene er egentlig greie verdier, men USA følger ikke lenger sine kjerneverdier akkurat som fredsnasjonen Norge har blitt til krigsnasjonen og drapsmaskinen Norge.

 

Viste du at de innfødte amerikanere kjempet mot hverandre. Da Europere kom til USA. Så levde indianere fortsatt i stamme samfunn. De var ikke forent og derfor ble de erobret av USA. USA møtte jo nesten ingen motstand. Den andre svakheten til indianere var at deres ideologi. De innfødte mente at ingen hadde rett til å eie jorden. Jorden tilhørte alle ifølge de innfødt indianerne i USA. De innfødte levde også side om side med hvite menn fra Europa. Helt fredelig og de som giftet seg med indianere ble kalt mountain men. Men så begynte hvite menn å slakte ned indianere. Folk tror at hvite menn kom og erobret de innfødte med en gang. Hvite mennesker levde side om side med indianere i mange år før de begynte å erobre dem.

 

Mountain Men = Hvite mennesker som giftet seg med de innfødte indianere.

 

A mountain man's life was very hard. Many lived outside in all kinds of weather, had to fight off wild animals and keep unfriendly Indians away. However, some mountain men lived with friendly Indians and even married Indian women and had children.http://dana.ucc.nau.edu/~dlm87/discover/discover/the_mountain_men.htm

 

Det finnes 5 stammer igjen av de innfødte. Her hjemmesiden deres.

http://www.fivecivilizedtribes.org/

 

Her kan du lese mer om de siste 5 stammer fra USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Civilized_Tribes

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Dessverre har Norske verdier blitt erstattet av et nytt sett verdier, hovedsaklig 2 verdier. Grådighet og egoisme. Jeg vil si det er viktig å bevare de tradisjonelle Norske verdiene som har blitt bevart i flere årtusen og som er basert på Kristine verdier.

Grådighet og egoisme er faktisk det kristendom og kirken har vært foregangsmenn for oppover i hele kristendommens historie... Makt, svik, uærlighet har vært varemerket til kirken helt opp til våre dager... Så hvis du tror dette er nye verdier tar du helt feil... Mang en mann i prestekjole har higet etter makt...

 

 

 

 

 

Hvem er det som ikke lyger i dette landet? Det er ikke mange. Folk flest anser hvite løgner som ok, selv om det filosofisk sett ikke er det.

 

 

Vi vet i dag at hvite løgner er et helt nødvendig smøre middel for å beholde freden i samfunnet vårt... Har ingenting å si om vi syntes hvite løgner er OK eller ikke, de er nødvendige. Du kan jo prøve å la være å benytte deg av hvite løgner og se hva som skjer i løpet av en dag... Tipper du kommer til å få minst to blåveiser om du er av den pinglete typen, og en rekke uvenner... Jeg vet hvordan folk reagerer når du er dønn ærlig, for jeg har prøvd. Og til min store sjokk var folk ikke oppsatt på å være ærlige i det hele tatt...

 

 

 

 

Jeg skulle faktisk ønske at vi fikk en vekkelse i dette landet og at Kristine verdier eller tilsvarende faktisk satt litt dypere.

 

Folk trenger ikke være religiøs for å følge disse verdiene heller. Noen er kun ren fornuft.

Den eneste grunnen til at folk ønsker vekkelse er fordi de ønsker å gjeninnsette myte guden jesus der de selv ønsker at denne myteguden skal befinne seg. Vær i det minste så ærlig at du kan si sannheten her da... Og før du fremmer kristne verdier som noe meningsfylt burde du i det minste klare å definere dem! Nei, de ti bud er meningsløse "verdier" og kan lett erstattes med "Du skal være ærlig". Alt det andre røret er nettopp det, rør...

 

 

 

 

 

Hvis alle følger de ti bud trenger vi omtrent ikke andre lover i dette landet. Idag har vi tusenvis av sider av komplekse lover, men et umoralsk samfunn, hvor folk faktisk bryter de vanlige lovene relativt ofte, noe som i de fleste tilfeller også er brudd på de Kristine "lovene" eller verdiene.

 

Vi burde faktisk straffe folk for utrohet, det er en av tingene vi ikke har gjort i dette landet overhode (såvidt meg bekjent) og som nesten er ren svindel og ødeleggende for andres liv. Slikt henger også sammen med det å fortelle sannheten og ikke lyge.

 

Som sagt, de ti bud er verdiløse bortsett fra tre av budene, som burde vært erstattet med "Du skal være ærlig!".

 

Utroskap er noe som ikke tilfaller andre å "ordne" opp i. Det er en sak mellom de dette gjelder og takk for at de norske lovene ikke bryr seg med dette. Du må nesten forklare meg hvorfor fengsels straff eller lignende skal "rette" opp et forhold der en eller begge har vært utro... Hvordan skal dette gjøres praktisk? Du tenker ikke før du slenger ut slikt, det er ditt problem...  Og fortelle sannhet? Da burde vi fjernet kristendom som noe av det første vi gjorde for å oppnå det, da løse ubekreftede påstander aldri kan bli noen sannhet uten bevis for dem.. Men heller ikke dette har du tenkt igjennom, du er så hjernevasket at du tror at det å tro på slike påstander kun er av det gode. Hvor sant dette er, og hvor ærlige de som tror på slikt er har du ikke tenkt igjennom... Og kommer ikke til å gjøre det heller...

 

 

 

 

 

Norge er dessverre en utvasket og vanstyrt nasjon uten noen spesielle gode verdier.

Faktum er at vi i dag har bedre verdier og moral en noen gang før.. Bedre enn jesus sin moral til og med, jesus var jo for slaveri og dyreplaging og kan ikke tilskrives noen god moral i det hele tatt...

 

 

 

Siste rest av disse verdiene har hovedaklig forsvunnet de siste 25 årene. Det er ganske ironiske å tenke på, spesielt siden dagens samfunn vil lede til et samfunn hvor alle vil bli fattiger i fremtiden, med mindre vi drastisk endrer retning. Hva er poenget med å sløse nå, for så å gå tom?

 

Hva er poenget med å ødelegge den ene planeten vi kan leve på for litt profitt?

 

Hva er poenget med livet? Jobbe som en slave for å kunne kjøpe masse drit man ikke trenger, samtidig som man gir fullstendig blaffen i dagens samfunn pluss nasjonen og verdens fremtid? Har folk glemt at det faktisk er milliarder av fattige her i verden, som lider hver dag, mens vi sløser resurser på masse fjas og vilt overforbruk? Senker alle forbruket sitt litt, kan alle fortsatt leve bra liv, jobbe mindre, mens andre folk i verden kan få bedre liv, mens samfunnet generelt sett blir mer bærekraftig.

 

Jeg tror dessverre at vi lever i bakvendtland. Om man skal vurdere vårt samfunn etter bibelens lære osv, så er vi dessverre styrt av Satan selv, og fanget i et satanistisk samfunn.

 

Så mistet du enhver troverdighet... Styrt av satan, en fiktiv figur i bibelen som ingen har sett? Hvorfor ikke Mordor? Den onde prisen i Westeros? Bibelens lære? Du mener selvsagt ikke at vi skal steine utro kvinner? Eller mener du det er passende straff? Hva med bønder som driver med veksels bruk (alle gjør det). Skal vi, i følge biblens lære, steine dem også? Og guttungen min svarte meg og var litt oppsternasen her en dag, skal jeg drepe ham for det, slik bibelens lære tilsier?

 

Du må være bortimot idiot om du ikke evner å se at bibelen oser av intoleranse, urettferdighet og hat... Og dette skal vi liksom leve etter? Du må tulle med oss... Eller så er du så ignorant... Hvor mye lidelse og død den boka har forårsaket ville fått selveste hitler og slenget hans grønne av misunnelse, for maken til intolerant og hatefull bok skal du lete lenge etter... Og saken er så enkel at hvis det ikke forefinnes et eneste bevis for denne påståtte guden er det heller ingen grunn i verden til å følge det som står i denne hat boka folk kaller bibelen... Det ville gjort livene våre til levende helvette igjen, nettopp fordi det tjener de som pusher løgnene i denne boka, for folk ville ønske seg død. Kristendommen er en brutal og primitiv dødskult når du går til benet av den og overhodet ikke noe jeg eller andre  ville følge...

Lenke til kommentar

Grådighet og egoisme er faktisk det kristendom og kirken har vært foregangsmenn for oppover i hele kristendommens historie... Makt, svik, uærlighet har vært varemerket til kirken helt opp til våre dager... Så hvis du tror dette er nye verdier tar du helt feil... Mang en mann i prestekjole har higet etter makt...

 

Det er tullprat. Dessuten er kristlige verdier og prester to helt forskjellige ting. Den katolske kirke og kristendom er fullstendig forskjellige ting.

 

Jeg snakker om kjerneverdiene i kristendommen. (hovedsaklig de ti bud og læren til Jesus)

 

Forøvrig så stemmer det du sier. Prester har gjennom historien ofte vært maktsyke egoister og "kirken" i seg selv ble et maktsøkende organ. Det har ingenting med Kristne verdier å gjøre. I Kristendommens grunnlære skal man ikke bygge seg symboler osv. Kirken, korset osv er symboler.

 

Kristendommens lære og kirkens lære er to helt forskjellige ting.

 

Vi vet i dag at hvite løgner er et helt nødvendig smøre middel for å beholde freden i samfunnet vårt... Har ingenting å si om vi syntes hvite løgner er OK eller ikke, de er nødvendige. Du kan jo prøve å la være å benytte deg av hvite løgner og se hva som skjer i løpet av en dag... Tipper du kommer til å få minst to blåveiser om du er av den pinglete typen, og en rekke uvenner... Jeg vet hvordan folk reagerer når du er dønn ærlig, for jeg har prøvd. Og til min store sjokk var folk ikke oppsatt på å være ærlige i det hele tatt...

 

Nei, hvite løgner er ikke nødvendig. Hvite løgner (alle løgner) fører til et forvirret og overkomplekst samfunn hvor løgnene uansett til slutt fører til konflikt på en eller annen måte. F.eks sier du når en dame spør "var de buksene fine" og du slår til med en hvit løgn "ja", så er konsekvensen av det at hun går rundt med stygge bukser, kanskje påvirker andre til å gå med stygge bukser og en konflikt mellom realiteten og realitetsoppfatningen til offeret av løgnen.

 

Et av dagens store problem i verden er uærlighet. Mangel på evne til kommunikasjon er ansvarlig for store deler av verdens konflikter, og løgner på toppen av alt skaper bare mer forvirrende kommunikasjon, dobbelmoral, hykleri osv, som igjen kan ha enorme konsekvenser på senere tidspunkt.

 

 

Den eneste grunnen til at folk ønsker vekkelse er fordi de ønsker å gjeninnsette myte guden jesus der de selv ønsker at denne myteguden skal befinne seg. Vær i det minste så ærlig at du kan si sannheten her da... Og før du fremmer kristne verdier som noe meningsfylt burde du i det minste klare å definere dem! Nei, de ti bud er meningsløse "verdier" og kan lett erstattes med "Du skal være ærlig". Alt det andre røret er nettopp det, rør...

 

Jeg fremmer ikke tro, personer osv, jeg snakker KUN om Kristne verdier i en konsentrert og filosofisk form. Det har ingenting med å støtte myter osv å gjøre. Jesus var en brilliant filosof. Jeg fremmer kjernen av Kristne verdier ja, fordi jeg tror samfunnet hadde blitt bedre av det. Uten at jeg har erklært noe om min tro osv. Bare fordi jeg fremmer Kristine verdier, betyr ikke automatisk at jeg er Kristen, tror på Gud eller mirakler osv.

 

Som sagt, de ti bud er verdiløse bortsett fra tre av budene, som burde vært erstattet med "Du skal være ærlig!".

 

Som jeg sa, kunne vi kastet alle lovbøker. Lovbøkene i moderne samfunn er bare overkomplekse versjoner av de ti bud. De fleste lover i lovbøkene i moderne samfunn har innehold som er overflødig fordi samme loven finnes i de ti bud."Man skal ikke stjele f.eks" er en enkel lov, som omfatter minst 1/3 av alle landets kriminal lover.

 

"Man skal ikke drepe" omfatter videre en stor del av moderne lovsamling.

 

"Man skal ikke lyve" omfatter sammen med de to andre en enorm mengde lover, som er overflødige, fordi man egentlig kun trenger å følge 3 enkle lover, som omfatter en enorm mengde komlekse moderne lover.

 

 

Utroskap er noe som ikke tilfaller andre å "ordne" opp i. Det er en sak mellom de dette gjelder og takk for at de norske lovene ikke bryr seg med dette. Du må nesten forklare meg hvorfor fengsels straff eller lignende skal "rette" opp et forhold der en eller begge har vært utro... Hvordan skal dette gjøres praktisk? Du tenker ikke før du slenger ut slikt, det er ditt problem...  Og fortelle sannhet? Da burde vi fjernet kristendom som noe av det første vi gjorde for å oppnå det, da løse ubekreftede påstander aldri kan bli noen sannhet uten bevis for dem.. Men heller ikke dette har du tenkt igjennom, du er så hjernevasket at du tror at det å tro på slike påstander kun er av det gode. Hvor sant dette er, og hvor ærlige de som tror på slikt er har du ikke tenkt igjennom... Og kommer ikke til å gjøre det heller...

 

At folk er utro er et enormt samfunnsproblem, og ifølge Kristne verdier en ulovlig ting. Konsekvensene for offeret av utroskap kan være enorme. I noen tilfeller er utroskap ren svindel og ødeleggelse av en annen person liv. Det burde selvsagt være ulovlig. Jeg sier ikke straffen nødvendigvis må være veldig streng, men handlingen burde være omfattet av alminnelige lover siden den er såpass skadelig. Å skade andre mennesker er i de fleste andre tilfeller ulovlig.

 

La oss tenke 2 eksempel:

En mann bryter seg inn i et hus, ikke for å stjele, men for å søke husly. Dette er ulovlig og blir relativt hardt straffet, men skaden er minimal i forhold til skaden utroskap gjør på et annet menneske (i mange tilfeller, ikke alle). Alikevel er ikke utroskap straffbart, selv om det er langt mindre skadelig.

 

La oss tenke et annet eksempel. La oss ta et eksempel hvor en part stjeler fra en annen, noe som er mer alvorlig. Men la oss ta et eksempel som ikke erså alvorlig. En sulten mann tar seg inn i et åpent hus og stjeler mat. For folk flest i Norge, er det overhode ikke skadelig, iallefall nesten ikke. Slikt straffes relativt hardt. Utroskap har i mange tilfeller langt større negative konsekvenser for offeret, men straffes ikke.

 

Forstår du hva jeg prøver å si?

 

Faktum er at vi i dag har bedre verdier og moral en noen gang før.. Bedre enn jesus sin moral til og med, jesus var jo for slaveri og dyreplaging og kan ikke tilskrives noen god moral i det hele tatt...

 

Det er iallefall noe sludder. Har du  overhode oversikt over Jesus sin lære og realiteten i dagens samfunn? Norge er et land som dreper andre mennesker. Haugevis. Våre ledere lyger til folket, lyger så det renner. Grådighet og egoisme er de rådende hovedverdiene i vårt samfunn idag. Hvem stopper for folk som trenger hjelp i dagens samfunn? Det er ikke mange det, noe som ofte fører til at resultatet blir kriminalitet. I Norge forfølger vi jo fattige. Vi vekker dem når de sover i offentligheten, vi forfølger Roma folket, vi er rett og slett onde mot svake mennesker. Jesus sin lære er totalt motsatt av dette. Kristendommens verdier står i sterk konflikt med dagens samfunn hvor egoisme og grådighet råder.

 

 

Så mistet du enhver troverdighet... Styrt av satan, en fiktiv figur i bibelen som ingen har sett? Hvorfor ikke Mordor? Den onde prisen i Westeros? Bibelens lære? Du mener selvsagt ikke at vi skal steine utro kvinner? Eller mener du det er passende straff? Hva med bønder som driver med veksels bruk (alle gjør det). Skal vi, i følge biblens lære, steine dem også? Og guttungen min svarte meg og var litt oppsternasen her en dag, skal jeg drepe ham for det, slik bibelens lære tilsier?

 

Du må være bortimot idiot om du ikke evner å se at bibelen oser av intoleranse, urettferdighet og hat... Og dette skal vi liksom leve etter? Du må tulle med oss... Eller så er du så ignorant... Hvor mye lidelse og død den boka har forårsaket ville fått selveste hitler og slenget hans grønne av misunnelse, for maken til intolerant og hatefull bok skal du lete lenge etter... Og saken er så enkel at hvis det ikke forefinnes et eneste bevis for denne påståtte guden er det heller ingen grunn i verden til å følge det som står i denne hat boka folk kaller bibelen... Det ville gjort livene våre til levende helvette igjen, nettopp fordi det tjener de som pusher løgnene i denne boka, for folk ville ønske seg død. Kristendommen er en brutal og primitiv dødskult når du går til benet av den og overhodet ikke noe jeg eller andre  ville følge...

Det var å sette ting på spissen. Poenget er uansett at ifølge Kristendommens lære, så er dagens verdier, dagens samfunn, et samfunn hvor "Satan" sin verdier styrer, ikke "Guds" verdier. Det er det onde som råder, ikke det gode.

 

Det er irrelevant om Satan er en virkelig figur eller fantasifigur.

 

Jeg sier ikke så mye om bibelen. Det eneste jeg vil fremheve er at man ikke kan forstå godhet og man ikke forstår onskap. I så tilfelle må man lære om begge og forskjellem mellom disse for å kunne forstå en av de.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Viste du at de innfødte amerikanere kjempet mot hverandre. Da Europere kom til USA. Så levde indianere fortsatt i stamme samfunn. De var ikke forent og derfor ble de erobret av USA. USA møtte jo nesten ingen motstand. Den andre svakheten til indianere var at deres ideologi. De innfødte mente at ingen hadde rett til å eie jorden. Jorden tilhørte alle ifølge de innfødt indianerne i USA. De innfødte levde også side om side med hvite menn fra Europa. Helt fredelig og de som giftet seg med indianere ble kalt mountain men. Men så begynte hvite menn å slakte ned indianere. Folk tror at hvite menn kom og erobret de innfødte med en gang. Hvite mennesker levde side om side med indianere i mange år før de begynte å erobre dem.

Er klar over dette ja, men det er ganske fjernt fjernet fra Amerikanske kjerneverdier som kom på et senere tidspunkt. Jeg er også klar over at Amerika ble skapt på et folkemord. Det er alikevel veldig fjernt fra USA sine grunnverdier. Faktisk skal man legge skyld på disse groteske handlingene på Europeiske land og deres kolonialisering.

 

Jeg er enig med indianerne faktisk. Ingen skal eie jorden, den skal være der for alle. Å så måte sier jeg jo at Norges oljeresurser egentlig ikke tilhører Norges befolkning, men hele verdens befolkning. Dette er uansett altfor teoretisk og fjernt fra dagens virkelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...