Myst Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Hei Nå føler meg så rådvill om dagen at nå må jeg bare utforske alle muligheter som finnes, og håper juss-interessenter som henger her kan være behjelpelig. Jeg er dessverre veldig langt ute i prosessen i saken min allerede og har muligens meget få alternativer, men man kan ikke gjøre annen prøve og feile. Saken er også relativt kompliset og dere kan forvente en liten wall of text i spoileren, men skal prøve å holde meg kort og konkret som mulig. Jeg bor i borettslag med 3 blokker og 206 andelsleiligheter. Blokkene er ferdigstilt i 1965. Våren 2014 ble det enstemmig vedtatt i generalforsamling av alle våtromsavløper skulle byttes ut. Det ble tatt opp lån på 40 mill og husleien økt nå i desember med 25% for å dekke de kostnadene. Det er inngått en avtale med entreprenør som skal utføre rehabiliteringen, og tekniske biten ble gitt til en rådgivende ingeniørfirma, som også sitter med fullmakt til beslutninger. De mest skadelidende av prosjektet er vi som har nylig allerede oppussede bad, siden alle bad må rives og oppføres på nytt. Mitt bad er oppusset i 2010. Prosjektet hadde allerede oppstart i sommer i år og i september ble det holdt prosjektmøte for blokken min for videre informasjon og datoer. Vi som hadde oppusset bad ble oppfordret til å sende in brev om det i god tid forkant slik at badene kunne vurderes bevart eller tilbakeført (dvs. bygget i samme original standard, så langt det lar seg gjøre). Jeg sendte brevet mitt i oktober og opplyste om badet mitt. På grunnlag av det ble det holdt førbefaring (les: gjennomgang og tilstandsvurdering) av badet mitt i begynnelsen av november. 2 ganger faktisk siden par nøkkelpersoner ikke var med første gangen. Ble besluttet at badet ikke kunne bevares men prøves å få tilbakeført. Oppstart for mitt bad er satt til 04.01.16. Satte i gang med forberedelser til bestillingsmøtet som ble holdt på slutten av november. Beboerne kan velge ut fra standard- og grunnpakker som dekkes helt av borettslaget, men går man utover det, må man dekke det selv. Jeg stilte opp med alle ønsker og foreløpige dokumenter for materialer og utstyr og tilbakeføringer. Dagen før møtet hadde jeg oversendt første kostnadsoverslag fra flis-leverandøren. Vi gjennomgikk alle mine ønsker og satte opp et foreløpig ordreskjema for entreprenøren. Vi ble fortalt at borettslaget hadde satt opp et øvre grense for dekking av tilbakeføringskostnader. La oss si X kr. Det fikk jeg beskjed om å forholde meg til og ikke noe mer. Det ble heller ikke satt opp noe overslag på totalkostnad som burde ha gitt indikasjon på hvor mye totalkostnaden kunne komme på. (Dermed var jeg ikke klar over enkelte detaljer som kom og tok en stor jafs av rassen min i ettertid). Ble besluttet at jeg skulle sluttføre endelig bestilling med flis-leverandøren og oversende det til beslutningstaker og entreprenøren for endelig beregning av totalkostnaden. For endelig godkjenning og signering av ordreskjema ble fristen satt til 15.12.15. Ble en del frem og tilbake med flis-leverandøren og de somlet veldig med bestillingsskjemaet, og måtte korrigere dem flere ganger, selv om jeg hadde gitt dem klar beskjed med skisser og tegninger. Først på 10.12.15 fikk jeg riktig bestillingsskjema, med endelig kostnad på Y kr, som ble oversendt til beslutningstaker og fikk svar på hvor mye som var dekket av tilbakeføringskostnadene, som ble Z kr. Z kr var en del mindre enn X kr og differansen er på drøyt 4000 kr. Jeg krevde svar på hvorfor jeg ikke fikk dekket hele beløpet og beslutningstaker kom med svar at verdien på flisene ble redusert med 10% for hvert år og det var tatt stilling til det. Jeg hadde hele tiden forholdt meg til de X kr siden noe annet ikke var sagt. Først på 11.12.15 fikk jeg konkret svar fra beslutningstaker at totalkostnaden kom på 15 000 kr som jeg stilles ansvarlig for. And that's when the war started... Ja, det var litt av et sjokk. Her har jeg hele tiden trodd at jeg skulle ut med 4000 kr men nei da. Egentlig beløp er 4x større. De sier at beløpet X var bare veiledende og gjaldt kun funksjoner i badet, ikke estetikk. Jeg var ikke klar over utregning av Z kr, da den inneholder dekking av fliskostander og entreprenørkostnader. Altså A kr + B kr = Z kr. Og A kr er det som dekkes for flisene. Så dermed viste det seg at riktig utregning for min regning var: Y kr - A kr = 15000 kr. Så nå på tirsdag hadde jeg møte med entreprenøren og nektet å signere ordreskjemaet. Han truet med at da ville de gå for grunnpakke løsninger, men siden jeg nærmest ble tvunget til å legge inn materialbestillingen hos flis-leverandøren på mandag, så var det gjort og bestillingen var sendt. Så noe grunnpakke-greier blir det ikke for min del. Jeg klagde på at det var dårlig oppfølging fra entreprenørens side og flis-leverandøren som rotet masse slik at jeg ble forsinket en del med materialbestillingen. Egentlig burde jeg ha fått vite sånn røflig hvor mye jeg må betale allerede på bestillingsmøte. Jeg ble ikke holdt oppdatert om det underveis heller. Beslutningstaker kom med summer fra her og der som ikke ga mye mening for meg. Vi endte møtet med at han skulle ta en prat med beslutningstaker og borettslaget om økonomien. Fikk svar fra dem i dag og nå trenger jeg rettslig hjelp for å komme godt ut av denne saken. Jeg er dessverre ut av tid nå, men kommer med oppdateringer ila kvelden. Hadde vært veldig fint å høre innspill på muligheter jeg har nå. Endret 17. desember 2015 av Myst Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 De mest skadelidende av prosjektet er vi som har nylig allerede oppussede bad, siden alle bad må rives og oppføres på nytt. Mitt bad er oppusset i 2010. Prosjektet hadde allerede oppstart i sommer i år og i september ble det holdt prosjektmøte for blokken min for videre informasjon og datoer. Vi som hadde oppusset bad ble oppfordret til å sende in brev om det i god tid forkant slik at badene kunne vurderes bevart eller tilbakeført (dvs. bygget i samme original standard, så langt det lar seg gjøre). Virker som det er feil eller upresis info som er gitt her. Enten er det slik at alle bad må rives, eller det er slik at noen kan bevares. Det ble forespeilet beboerne at noen bad kunne bevares, men det viste seg å ikke være tilfelle. Tilbakeføring av bad er bare en fin måte å si det på, for å unngå å bruke det negative ordet riving. I tillegg viste det seg at verdien på dine fliser hadde sunket... Dette burde det ha vært opplyst om på prosjektmøtet. "Prosjektmøte" er forsåvidt også et overdrevent fint ord i den sammenhengen. Som du skrev, blir de beboerne som hadde nyoppussede bad de mest skadelidende. Kan legge til at de som hadde både dyre og nyoppussede bad blir dobbelt skadelidende. Og det gjelder dessverre deg... Blir det vanskelig å betale regningen, kan du forsøke å kreve at de andre beboerne skal bidra (helt uformelt). Dra lasset sammen... Men du har vel ikke noen juridisk utvei...? Ihvertfall ikke noen billig utvei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå