Gå til innhold

Star Wars Episode VII - The Force Awakens - Spoilertråd for de som har sett filmen

edge

Anbefalte innlegg

Da har jeg sett den igjen, denne gang i 3D.

Tenkte å gi mine innspill på noen av punktene.

1) Hvem er han mannen Poe møter med BB-8 i begynnelsen? Noen mener han er en "Obi-Wan" som er på Jakku for å passe på Rey, men han må jo være på en helt annen del av planeten, da Rey og hennes landsby virker å være helt upåvirket over det som skjedde med Poe & Co.

Karakteren heter Lor San Tekka, han kjente både Leia og Luke før Force Awakens. Etter slaget ved Endor (Return of the Jedi), hjalp Tekka Luke Skywalker med å finne en hemmelig "Jedi Lore". Altså han er nær tilknyttet Skywalker tvillingene.

Han var en følger av "The Church of the Force" en undergrunnsgruppe med en relgion basert på Jedi idealer og tankesett. Uten at de selv kunne bruke kraften selv.

Jeg tror det er mye mulig at han har blitt stasjonert på Jakku i samarbeid med Luke. Han nevner også setningen "This will begin to make things right.". Lurer på om vi får vite mer om Lor San Tekka, hans rolle og hva den setningen betyr.

2) ... Lurer fremdeles på hvordan de klarte å få han av Starkiller Base (fortsatt et tragisk navn!) før den imploderte, men dette er Star Wars, hvor alt er mulig.

Synes selv det er rart at de ikke viser at General Hux, Kylo Ren og Cpt. Pashma kommer seg vekk fra planeten.

Fun fact; navnet "Starkiller" var det orginale etternavnet som George Lucas hadde på Luke Skywalker.

3) Etter å ha sett filmen igjen er jeg mer usikker på om Luke er Rey's far. Jeg holder fremdeles en knapp på det, men forholdet Rey har til Han Solo er magisk, og Leia virker var også overraskende "chill" med noen hun ikke hadde møtt. Mulig de har møttes før om hun er tanten hennes, men uansett.

Slev tror jeg 70% / 25 % / 4% på at Rey er datter av Luke/Leia/Obi-Wans barnebarn. 1% er X-faktor.

4) Vil også si at nå har jeg to ting med denne filmen som jeg virkelig ikke liker. Scenen med monstrene på skipet til Han Solo etter han henter inn Rey & Co. Fullstendig unødvendig, og passer overhodet ikke inn i filmen, imo. Det eneste positive med den scenen var Reys "That was lucky"-kommentar etter Finn påpeker at døren stengte igjen og kuttet av tentaklene til monsteret. I tillegg elsker jeg den Irske(?) aksenten til han ene fyren som dukket opp og ville ha med seg BB-8.

Hans dialekt er skotsk om jeg ikke tar feil.

Veldig enig at hele scenen med disse skapningene er litt rar. Men det er jo sammen med den store "grisen" på Jakku de to scenene der JJ Abrahams får vist frem "big creatures" fra universetet som er veldig klassisk Star Wars.

Kunne mye heller droppet denne scenen og heller brukt tiden på å gå mer i dybden på en av karakterene, f.eks Cpt Phasma.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clone Wars er faktisk veldig bra, så det er jo ditt tap om du synes det er en tulleserie. Canon er den også. Men ja, Han er nok død, dødere, dødest. Noe annet hadde blitt ... Tullete.

Kva som er "canon" er då opp til kvar enkelt. Til dømes er det faktisk ikkje mogeleg at både episode 4-6 og 1-3 er "canon", fordi det er sjølvmotsigelsar. 1-3 er ikkje "canon" for meg.

Lenke til kommentar

Kva som er "canon" er då opp til kvar enkelt. Til dømes er det faktisk ikkje mogeleg at både episode 4-6 og 1-3 er "canon", fordi det er sjølvmotsigelsar. 1-3 er ikkje "canon" for meg.

Nå skal vi ikke ta helt av her. Hva er dette, liksom? Bibelen?

Nei, no misforstod du nok kraftig. Heile poenget mitt er at noko "offisielt canon" berre er tull og tøys – det er opp til kvar enkelt å avgjera det for seg sjølv. Nett på same måten som med religion, for øvrig.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Btw, liten fun fact: Noen som mislikte at Chewbacca ikke gjorde stort i denne flmen? Grunnen er så enkel som at skuespilleren sliter med helsen, og måtte opereres i knærne før innspillingen. Da er det jo litt vanskelig å løpe og hoppe. :) Og ja, det er samme fyr som spilte Chewie i de gamle filmene. :)

De har en annen skuespiller også som spiller Chewbacca. Regner med Peter Mayhew ikke gjorde stort mer enn å lage lydene, mtp hvor ødelagt han er i beina. Dessuten synes jeg Chewbacca egentlig var med minst like mye som før, om ikke mer. :)

Lenke til kommentar

Men kom an, han der sith lorden, en av tingene som slo meg når han tok av seg hjelmen var: "Snape"?(Slur fra harry potter). Han passet virkelig ikke til å være en ond sithlord, så jeg mistet litt den der evil sithlord greia xD

Neste film kommer vel om et års tid til samme tid?

Det er litt av poenget, han er ingen sith lord, bare en lærling, som har veldig mye interne konflikter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Clone Wars er faktisk veldig bra, så det er jo ditt tap om du synes det er en tulleserie. Canon er den også. Men ja, Han er nok død, dødere, dødest. Noe annet hadde blitt ... Tullete.

øøøøø nei, det some er offisiell canon er offisiell canon, uavhengig av hva hver enkelt måtte mene,

Lenke til kommentar

øøøøø nei, det some er offisiell canon er offisiell canon, uavhengig av hva hver enkelt måtte mene,
Konseptet "offisiell canon" er fullstendig uinteressant. Om eg anser forhistoria slik den vert presentert i ep. 4 til å vera "canon", framfor tullet i ep. 1-3, så er det slik for meg.

Er det for øvrig dei originale versjonene av 4-6 som er "canon", eller er det Lucas sine siste? Er "canon" at Han Solo drap Greedo med kaldt blod, eller at han er galaksen sin heldigste mann som ikkje vart truffen frå halvannan meters hald?

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Noen eksempler jeg kommer på i farta:

Ben Kenobi sier til Luke i Ep. VI at han sluttet å bruke navnet Obi-Wan lenge før Luke ble født.

I Ep. III bruker han fortsatt Obi-Wan selv etter at Luke og Leia blir født.

Leia sier til Luke i Ep. VI når han spør, at hun vagt kan huske den biologiske moren sin, at hun var vakker og ofte trist.

I Ep. III dør Padmé bare minutter etter fødselen og Leia kan dermed umulig huske noe av henne.

Småpirk kanskje, men likevel motstridende ift. historien.

Lenke til kommentar

Det er vel det man med god margin kan kalle småpirk, ja.

For min del later jeg som om 1-3 filmene ikke eksisterer, men historien de forteller godtar jeg som alt ellers i 4-5. Noen små punkter her og der som ikke heeelt matcher kan jeg fint leve med. Om sånt plager deg så ikke les Game of Thrones bøkene ;)

Lenke til kommentar

Noen eksempler jeg kommer på i farta:

Ben Kenobi sier til Luke i Ep. VI at han sluttet å bruke navnet Obi-Wan lenge før Luke ble født.

I Ep. III bruker han fortsatt Obi-Wan selv etter at Luke og Leia blir født.

Leia sier til Luke i Ep. VI når han spør, at hun vagt kan huske den biologiske moren sin, at hun var vakker og ofte trist.

I Ep. III dør Padmé bare minutter etter fødselen og Leia kan dermed umulig huske noe av henne.

Småpirk kanskje, men likevel motstridende ift. historien.

Bail Organa hadde en kjæreste i de første leveårene til Leia, dette vises i episode 3. Det er nok helt klart henne Leia referer til. 

Men jeg er VELDIG interessert i å vite hvor Ben Kenobi sier at han sluttet å bruke navnet "Obi-Wan" lenge før Luke ble født. 

Vennligst referer til scenen du mener i episode 6, Return of the Jedi (episode VI)

Endret av YNWA32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konseptet "offisiell canon" er fullstendig uinteressant. Om eg anser forhistoria slik den vert presentert i ep. 4 til å vera "canon", framfor tullet i ep. 1-3, så er det slik for meg.

Er det for øvrig dei originale versjonene av 4-6 som er "canon", eller er det Lucas sine siste? Er "canon" at Han Solo drap Greedo med kaldt blod, eller at han er galaksen sin heldigste mann som ikkje vart truffen frå halvannan meters hald?

ok, for deg så er Canon det du vil den skal være. 

Men for LucasFilms så er canon X filmer og X tv-serier og X-bøker. De bruker Star Wars fans som kilder til å referere til når det kommer til spekulasjoner om f.eks handling i episode 8/9. 

F.eks blir det dumt å argumentere med en som mener at Han Solo og Leia skulle hatt 3 barn nå, Jaina Solo, Jacen Solo og Anakin Solo. Slik som det er i de alternative bøkene/universet. 

For det nye canon er nå at Han og Leia har en sønn som heter Ben Solo (Kylo Ren). (en som vi vet om). 

Hvordan kan man da diskutere Star Wars når du mener at sønnen dems ikke heter Ben Solo (Kylo Ren), Dette kommer jo veldig klart frem i episode 7, the Force Awakens (om du har sett den da). 

Endret av YNWA32
Lenke til kommentar

Vennligst referer til scenen du mener i episode 6, Return of the Jedi (episode VI)

Beklager, jeg mente det var Ep. VI, men jeg sjekket nettopp og det er Ep. IV, ca. 31 min. inn etter at Ben redder Luke når han og 3PO leter etter R2.

Etter at han forteller Luke at han er Obi-Wan, sier Ben "I haven't gone by the name of Obi-Wan since all before you were born".

Vanskelig å si hvor lenge han legger i "all before", men i Ep. III bruker han enda Obi-Wan fram til han og Yoda drar i eksil.

Ang. Leia og moren, kanskje er det kjæresten til Bail hun tenkte på som sin egentlige mor, kommer an på om hun fikk vite at hun var adoptert av dem. Men jeg oppfatter det iallfall som at hun mener sin virkelige mor.

Hvis hun så på Bails kjæreste som sin virkelige mor, burde hun jo sett på Bail som sin virkelige far også, siden de var sammen, men hun sier jo ikke noe om det når Luke forteller at Vader er faren hans og at hun er søsteren hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...