Gå til innhold

Onedrive (Microsoft) vs Google Disk

LMH1

Anbefalte innlegg

Vi vet priser, men kommer ikke tydlignok frem hvem som er raskest?

La oss si man har 1 gigabit\10 gigabit bredbåndforbindelse på både opplasting\nedlasting.

Hvem er raskest?

https://support.google.com/drive/answer/2375123?hl=en

15 GB Free 100 GB $1.99 1 TB $9.99 10 TB $99.99 20 TB $199.99 30 TB

$299.99

Virker ikke som microsoft er like tydlig på pris, men vet det blir dyrere.

Så er google best? Men minst sikkert?

Kan være greit å ha støtte for både linux\Mac og OSX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er det ikkje. Ser du på Microsoft så skriker dei "me too". One Drive er eit typisk Windows only produkt med ein prismodell som blir snudd opp ned annakvar månad og eit brukargrensesnitt med fleire utfordringar. Dei har ikkje peiling på kva dei helde på med.

Google Drive manglar Linux klient og har utfordringar med deling av data du lagrar uten at andre må oppgi sin eigen e-post adresse for å få tilgang. Det verke ikkje heilt gjennomtenkt.

Dropbox er så mykje meir gjennomtenkt og sliter i svært liten grad med sånne små filleproblemar. Og det synleg på at dette er hovudproduktet deira og at dei fokuserer på best mogleg brukaroppleving.

Når det gjelder ytelse, så er det noko som vil varierer frå dag til dag, der Microsoft er best ein dag og Google best ein anna dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hoho.... Jaha... 

Skal ikke kommentere posten over for mye, men er veldig fornøyd med Google Drive. (Og jo, du kan høyre klikke på filen, velge kopier link så slipper du skrive inn epost du vil dele med :))

Der kan du effektivt søke i filene filene, laste opp ubegrenset med bilder.

Du får og apper som regneark, preseantasjon osv...

Du kan skanne dokumenter rett til driven med egen app, og filene kan selvfølgelig også lagres lokalt

Brukte kun dropbox før, nå skifta over til google drive grunna funksjoner og hastighet.

Her har du en grundiere sammenligning av tjenestene:

http://www.tek.no/artikler/test-nettsky-tjenester/163685

Endret av PerAndre123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var det mere hastighet og pris og kompaktlitet som er viktig.

Dropbox slik jeg forstår det er fin måte å dele dokumenter med venner\forumbrukere.

Var ikke akkurat det jeg tenker på, tenker mere som en SSD disk jeg leier som gir best kapasitet\ytelse men trenger ikke å være PCI-E for å si det slik. Kan det gi 2 Gigabit\s ned\opplasting rundt 250 MB\S i praksis på store filer er det mere en bra nok.

Små filer vil vel gå tregt uansett.

Som er praksis gjenomførbart med Seagate 8 TB.

Kryptering er fordel det også men så sant det ikke gir dårligere ytelse. Mange filkopieringsproram vil gjøre kopieringen tregere hvis det er kryptert derfor må programvaren være optimalisert for dette.

Lenke til kommentar

Nei det kan du ikkje. Eg bruker Google Drive sidan eg får det med Google Apps og må ha ein e-post adresse for å i det heile tatt kunne dele noko med nokon.

Joda.

Her har du bilder som viser 1: Høyreklikk på fil, og om du vil gjøre det på en annen måte 2: om du velger alternativet DEL først...

Og du har akkurat samme "dele link" om du har lastet ned tillegget på pcen og høyreklikker på en fil...

post-323465-0-76620600-1450363297_thumb.png

post-323465-0-29777900-1450363304_thumb.png

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Nå var det mere hastighet og pris og kompaktlitet som er viktig.

Dropbox slik jeg forstår det er fin måte å dele dokumenter med venner\forumbrukere.

Var ikke akkurat det jeg tenker på, tenker mere som en SSD disk jeg leier som gir best kapasitet\ytelse men trenger ikke å være PCI-E for å si det slik. Kan det gi 2 Gigabit\s ned\opplasting rundt 250 MB\S i praksis på store filer er det mere en bra nok.

Små filer vil vel gå tregt uansett.

Som er praksis gjenomførbart med Seagate 8 TB.

Kryptering er fordel det også men så sant det ikke gir dårligere ytelse. Mange filkopieringsproram vil gjøre kopieringen tregere hvis det er kryptert derfor må programvaren være optimalisert for dette.

Skal du ha ytelse, så får deg ein VPS. Fleire billige med 10Gbps linjer. Eg betaler 400kr månaden for ein server med 4TB lagring, masse CPU krefter og 32GB ram. Serveren ligger i frankrike og har ingen problemer å makse 300mbit opp og ned.

Lenke til kommentar

Stort sett er det Linux servere, men du kan bruke SSHFS. Alt du trenger er en SSH konto. Da mountes det som en nettverksdisk til Windowsmaskinen din. Er egentlig kjempelett og det finnes flere programmer som gjør dette på Windows.

http://www.expandrive.com/apps/expandrive/

https://www.eldos.com/sftp-net-drive/

Nå kjenner jeg ikke til ytelsen til disse applikasjonene, godt mulig de har en flaskehals. SSHFS for OSX eller Linux fyker som ei kula.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...