Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne- Ringenes Herre Atter en konge adaptasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har valgt Ringenes Herre Atter en konge som mitt særemne. Jeg er usikker på hvordan jeg skal fremstille problemstillingen min under særemne. Er ikke så veldig godt kjent med boka, så derfor lurte jeg på om dere hadde noen tips? Har hørt at jeg kanskje kan ta utgangspunkt i vennskapet mellom Frodo og Sam og hvordan det blir fremstillet forskjellig i boken og filmen. 

Takk på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kanskje mest åpenbare her dersom du skal vise til forskjeller mellom film og bok er vel at de har kuttet ut gjenerobringen av the Shire i filmen. I filmen dreper Grima Saruman, mens de i boka er med i handlingen nesten helt til slutt.
Historien om hva som skjedde med resten av karakterene ut resten av deres liv er også droppet.

I boka virker Frodo mindre fortapt med ringen, bortsett fra i det øyeblikket den skal kastes.

Han forviser aldri Sam som i filmen.

I tiden etter ringens ødeleggelse vokser han og fremstår vis, nøktern, nådig og generelt mer voksen enn i filmen synes jeg.

En annen ting jeg har stusset på er at Denethor blir fremstilt som rablende gal og regelrett ond i filmen, mens boka heller forteller at han har gitt opp og tyr til siste utvei i sin fortvilelse.

Når den siste kampen skal utkjempes vet Gandalf i boka at Frodo og Sam fortsatt lever. I filmen tror han på at de er tatt av Sauron, og begår samme dåd som Denethor ved å regelrett gå inn for et siste selvmordsangrep.

Arwen har fått mye mer tid på lerrett enn boka skulle tilsi, sikkert fordi de fikk vakre Liv Tyler i rollen :)

De døde som hentes av Aragorn feier over hæren til Sauron i filmen, mens de i boka slett ikke er udødelige men heller skremte vekk troppene sør for Gondor slik at han kunne ta over skipene deres.

Elronds sønner og menn fra Dunedain blir med Aragorn i bøkene, disse er aldri med i filmen.

Les boka, og du vil finne en masse andre detaljer som er gjord om, utelatt eller lagt til.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Greit nok å rett ut påpeke forskjeller mellom bok og film, men om du ikke klarer å redegjøre for hva disse forskjellene betyr litt dypere, så er det begrenset hvor interessant det blir. Oppgaven skal vel først og fremst være faglig relevant på ett eller annet plan.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok å rett ut påpeke forskjeller mellom bok og film, men om du ikke klarer å redegjøre for hva disse forskjellene betyr litt dypere, så er det begrenset hvor interessant det blir. Oppgaven skal vel først og fremst være faglig relevant på ett eller annet plan.

Enig her. Å skrive en tekst skal ikke være en liste med bullet points. Ting skal drøftes.

Lenke til kommentar

Enda en forskjell som ikke er nevnt lenger opp er alderen til Frodo. I filmen får Frodo ringen og Gandalf forklarer hva den er. Så drar Gandalf og kommer tilbake etter kort tid, kanskje allerede dagen etterpå. I boka gikk det vel 17 år før Gandalf kom tilbake til Frodo og de dro fra Hobsyssel. Da var Frodo blitt 50 år gammel.

Det gikk litt fort i svingene her. Dette er først og fremst en forskjell i Ringens brorskap, men Frodo er selvsagt eldre i Atter en konge også enn han fremstår i filmen.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...