Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opplegging av hjemmeanlegg

Anbefalte innlegg

Hei

Har en dobbel-nettverkskontakt (rj45) på rommet mitt. Problemet er at den kun har blitt brukt til telefon tideliger, og vil nå bruke den til data. Har en to-pars telefonkabel dit for øyeblikket, men vurdere å byttet til cat6.

Linjen inn i huset er i stuen, og den skal gå via en dobbelnettverkskontalt i gangen og inne på rommet mitt. Problemet er at det kun går en kabel til gangen, og begge portene der må brukes. Går det da, og i så fall hvordan skal det kobles, og bruke begge portene i gangen, i tillegg til begge portene på rommet mitt, kun med en kabel til gangen og en videre til rommet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha 1Gbps eller raskare så kan du ikkje splitte. Du må ha ende til ende. Du må då ha ein switch/ruter i gangen.

Håper du å ha 10Gbps ein gong i framtida, så må du legge CAT6a kabler, som er tjukke og dyre. Ikkje er det like lett å terminere dei sjølv heller. Ergo gå for vanleg CAT5e

Lenke til kommentar

Skal du ha 1Gbps eller raskare så kan du ikkje splitte. Du må ha ende til ende. Du må då ha ein switch/ruter i gangen.

Håper du å ha 10Gbps ein gong i framtida, så må du legge CAT6a kabler, som er tjukke og dyre. Ikkje er det like lett å terminere dei sjølv heller. Ergo gå for vanleg CAT5e

Splitte? Hvordan mener du jeg skal gjøre det hvis jeg trenger under 1 GBps?

Lenke til kommentar

Hvis du først skal legge opp nye kabler i dag så gå for cat6 utp, ikke cat5e

CAT6a

viktig forskjell.

Ein CAT5e kabel har 8 kabler inni seg. For 100Mbit trenger du bare 4 ledninger. Da kan du splitte en ledning til å sende to signaler. Clas Olshon skal selge ferdige bokser for splitting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...