Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snøfreser: sammenheng mellom tyngde å evne til å skrape "bottn"

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg altså på: Er det en klar sammenheng mellom tyngden på en snøfreser å dens evne til å skrape bottn?

Når man kjører på nysnø så tråkker bilen ned snøen der man kjører. Disse sporene blir nesten umulig å frese bort med min nåværende snøfreser (110kg).

Ville det gått lettere hvis jeg hadde en snøfreser på over 200kg? Eller er det en vanskelig oppgave uansett som må overlates til traktor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg freser hver ettermiddag når det har snødd, men orker ikke frese før jeg kjører på jobb. Litt med hensyn på naboer siden jeg kjører rundt klokken 0500.

Men ja, det går jo å få bort en del. Tenkte at det kanskje var lettere hvis jeg skaffet ett beist av en snøfreser.

Har forresten 320m^2 å frese.

EDIT: Har ikke plass til å oppbevare traktor :) Kanskje en ATV.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Nettopp av denne grunnen vil jeg ikke ha snøfreser, jeg ser naboer med freser få en tjukk såle av snø og is som de kjører seg fast i når den begynner å smelte etter påske. Da har jeg som måker for hånd hatt bar innkjørsel i noen uker allerede. Heldigvis har jeg snaut 100 kvm. å måke.

Løsningen også hvis man bruker snøfreser, mener jeg er å måke hjulsporene med håndskuffe eller skyffel med metallskjær eller i alle fall med metallkant på plasten før man kjører ut. En skarp håndskyffel er også egnet til å "høvle" ned hjulspor dersom man har kjørt ut uten å måke, slik at hardpakket snø står opp i hjulporene. Man bør ta dem før de blir for harde eller blir til is, da må man evt. bruke barkespade, spisspade eller spett for å fjerne dem.

Dette er en sak fra Fiskars som ser ut til å være fin for å skrape hjulspor med, den hadde vært ennå bedre om hele bladet var i stål som i gamle dager, men da hadde den den vel blitt tung:

9287266140190_6411501430113_281050_jpg.j

http://www.fiskars.no/produkter/hagearbeid/snoeredskaper/snowxpert-snoemaake-1003471

http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/fiskars-snomake-fiskars-snowexpert-plast-aluminium-sort/11731045

https://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/snorydding/snospader/snoskuffe-702182/

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 2 stegs fres har et skrapeblad i bunnen av fresehuset og så lenge glideskoene på siden er stilt helt opp sånn at de ikke hindrer skjæret i å ta vil skjæret ta seg av hjulsporene i den grad fresen greier å skyve skjæret fremover fjennom den hardpakkede snøen og her hjelper det med vekt.

Dåg er nok evnen til å ta hjulsporene med en normal freser begrenset for selv om de er tunge er de på langt nær tunge nok.

Har en Husqvarna ST2680EPT på 150Kg så er selv denne for lett til å ta snøen om den blir for hardpakket.

Kanskje hjul og kjettinger hadde fungert bedre for grepet på is, hardpakket snø men en stålspade gjør jobben greit den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...