Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] burde jeg bytte kjølepasta?

Anbefalte innlegg

Hei har en 6 år gammel Dell m1330  [LAPTOP]

pcen begynnte å bli så treg så jeg oppgradert til SSD, det hjelp litt men ikke så mye som jeg har opplevd tidligere ved å bytte til SSD, på idle er pcen på 85c åpner jeg en nettleser sitger den til 95c.

har åpnet opp pcen og blåst og renset vifta, men hjalp lite.

burde jeg prøve å bytte kjøle pasta eller er det ikke noe håp for pcen?

Endret av severman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder vel særlig om kjølepastaen er tørket inn.

Arctic Silver 5

Tror jeg er best på holdbarhet, men problemet er at kjølepastaen kan lime seg fast i kjøleren.

Det er et problem på AMD cpuer da man kan dra ut cpu av hovedkortet slik at pins blir bøyd.

Nå har jeg ikke veldig høy erfaring på kjølepasta men har vært borti det.

Ellers kan man prøve: Arctic Silver Arctic Alumina limer seg vel ikke så fast.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel særlig om kjølepastaen er tørket inn.

Arctic Silver 5

Tror jeg er best på holdbarhet, men problemet er at kjølepastaen kan lime seg fast i kjøleren.

Det er et problem på AMD cpuer da man kan dra ut cpu av hovedkortet slik at pins blir bøyd.

Nå har jeg ikke veldig høy erfaring på kjølepasta men har vært borti det.

Ellers kan man prøve: Arctic Silver Arctic Alumina limer seg vel ikke så fast.

Har bestilt fra komplett.no

skal prøve å være forsiktig når jeg tar av kjøleren, kommer tilbake med resultater når jeg har fått kjølepastaen :) 

Lenke til kommentar

har åpnet opp pcen og blåst og renset vifta, men hjalp lite.

Prøv igjen. Støvet sitter ikke i vifta, men mellom vifta og kjøleribba der lufta blåses ut. Jeg vedder på at det ligger et ullteppe der. Hele vifta må skrus løs.

ja skal ta ut hele vifte når jeg får kjølepastaen, vifta sitter jo fast i kjøleren/copper pipene 

Lenke til kommentar

ja skal ta ut hele vifte når jeg får kjølepastaen, vifta sitter jo fast i kjøleren/copper pipene

Ok, ser det nå.

dell-xps-m1330-heat-sink.jpg

Der ligger gjerne problemet:

dell-xps-m1330-cooling-fan.jpg

kan jeg ha kjølepasta på de kjøle "padden" som sitter på GPUen eller skal dem få ligge i fred ? :p

Lenke til kommentar

Da var kjølepastaen byttet og viften skrudd fra hverandre, idle temp på CPU er gått ned fra 80 til 50 grader

GPU kjølepadden var ødelagt så la på kjølepasta i stede nå er den nede fra 80 - 65 grader 

Fant en enorm hybel kanin inne foran "finnene" på vifte som ikke hadde gått ut med trykkluft så bra jeg tok den fra hverandre

eneste som galt med pcen nå er batteriet som ikke funker i det hele tatt, er 6 uker leverings tid på nytt men det er ikke noe jeg skal bestille nå.

dette er pcen til bestemoren min så den vil bli brukt til å surfe på nettet og lese mailer så trenger ikke batteri med det første da den alltid er plugget inn i veggen.

takk for alt hjelp :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...