severman Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Hei har en 6 år gammel Dell m1330 [LAPTOP] pcen begynnte å bli så treg så jeg oppgradert til SSD, det hjelp litt men ikke så mye som jeg har opplevd tidligere ved å bytte til SSD, på idle er pcen på 85c åpner jeg en nettleser sitger den til 95c. har åpnet opp pcen og blåst og renset vifta, men hjalp lite. burde jeg prøve å bytte kjøle pasta eller er det ikke noe håp for pcen? Endret 17. desember 2015 av severman Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Har du bare intel kjøler så kanskje bytte hele kjøleren? Hvis du får plass så coolermaster 212 evo. Er det lite kabinett Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I). Lenke til kommentar
severman Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 Har du bare intel kjøler så kanskje bytte hele kjøleren? Hvis du får plass så coolermaster 212 evo. Er det lite kabinett Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I). Det er en laptop 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Du må gjerne prøver å bytte kjølepasta, hvis det er umulig å bytte kjøler, sjekk ebay f.eks. Lenke til kommentar
Mnogar Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Kjølepasta har en begrenset levetid. Vet ikke hvor lenge, men bytt pasta og gjør ren kjøleren så skal det bli meget bedre 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Dette gjelder vel særlig om kjølepastaen er tørket inn. Arctic Silver 5 Tror jeg er best på holdbarhet, men problemet er at kjølepastaen kan lime seg fast i kjøleren. Det er et problem på AMD cpuer da man kan dra ut cpu av hovedkortet slik at pins blir bøyd. Nå har jeg ikke veldig høy erfaring på kjølepasta men har vært borti det. Ellers kan man prøve: Arctic Silver Arctic Alumina limer seg vel ikke så fast. Endret 17. desember 2015 av LMH1 1 Lenke til kommentar
severman Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 Dette gjelder vel særlig om kjølepastaen er tørket inn. Arctic Silver 5 Tror jeg er best på holdbarhet, men problemet er at kjølepastaen kan lime seg fast i kjøleren. Det er et problem på AMD cpuer da man kan dra ut cpu av hovedkortet slik at pins blir bøyd. Nå har jeg ikke veldig høy erfaring på kjølepasta men har vært borti det. Ellers kan man prøve: Arctic Silver Arctic Alumina limer seg vel ikke så fast. Har bestilt fra komplett.no skal prøve å være forsiktig når jeg tar av kjøleren, kommer tilbake med resultater når jeg har fått kjølepastaen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 All kjølepasta er som lim, du bør starte PC'en og la den gå en stund så CPU varmer opp kjølepastaen. Har dratt ut CPU en gang selv pga at jeg glemte det 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) har åpnet opp pcen og blåst og renset vifta, men hjalp lite. Prøv igjen. Støvet sitter ikke i vifta, men mellom vifta og kjøleribba der lufta blåses ut. Jeg vedder på at det ligger et ullteppe der. Hele vifta må skrus løs. Endret 17. desember 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
severman Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 har åpnet opp pcen og blåst og renset vifta, men hjalp lite. Prøv igjen. Støvet sitter ikke i vifta, men mellom vifta og kjøleribba der lufta blåses ut. Jeg vedder på at det ligger et ullteppe der. Hele vifta må skrus løs. ja skal ta ut hele vifte når jeg får kjølepastaen, vifta sitter jo fast i kjøleren/copper pipene Lenke til kommentar
severman Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 All kjølepasta er som lim, du bør starte PC'en og la den gå en stund så CPU varmer opp kjølepastaen. Har dratt ut CPU en gang selv pga at jeg glemte det godt tips, pcen blir jo 90 grader nesten med en gang du skrur den på Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 ja skal ta ut hele vifte når jeg får kjølepastaen, vifta sitter jo fast i kjøleren/copper pipene Ok, ser det nå. Der ligger gjerne problemet: 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 skal prøve å være forsiktig når jeg tar av kjøleren, Hvis det er plass, prøv gjerne å vri (rotere) litt på kjøleren før du prøver å løfte den. Da får du kanskje løsnet den fra CPU'en i tilfelle den har limt seg fast. (Det er i hvert fall en rasjonell handling ...) 1 Lenke til kommentar
severman Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 ja skal ta ut hele vifte når jeg får kjølepastaen, vifta sitter jo fast i kjøleren/copper pipene Ok, ser det nå. Der ligger gjerne problemet: kan jeg ha kjølepasta på de kjøle "padden" som sitter på GPUen eller skal dem få ligge i fred ? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Tja... I utgangspunktet er paddene noe som brukes istedenfor pasta. Lenke til kommentar
severman Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Da var kjølepastaen byttet og viften skrudd fra hverandre, idle temp på CPU er gått ned fra 80 til 50 grader GPU kjølepadden var ødelagt så la på kjølepasta i stede nå er den nede fra 80 - 65 grader Fant en enorm hybel kanin inne foran "finnene" på vifte som ikke hadde gått ut med trykkluft så bra jeg tok den fra hverandre eneste som galt med pcen nå er batteriet som ikke funker i det hele tatt, er 6 uker leverings tid på nytt men det er ikke noe jeg skal bestille nå. dette er pcen til bestemoren min så den vil bli brukt til å surfe på nettet og lese mailer så trenger ikke batteri med det første da den alltid er plugget inn i veggen. takk for alt hjelp Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg håper det ble bra kontakt der kjølepaddene skulle være. Ellers risikerer du at noe går i stykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå