Gå til innhold

Baksmell eller tilgode?

Rpett

Anbefalte innlegg

Heisann godt folk! 

Har et lite spørsmål da jeg ikke skjønner stort at dette selv -.-

Men i år (2015) betalte jeg en baksmell på 14k pga for lavt trekk i 2014. Det mye pga jeg ikke hadde 1 eneste ferie uke.

Og ser det på skatte trekket for 2015 at Skatteetaten har beregnet feil inntekt (mye høyere) fordi jeg ikke har jobbet like mye dette året. 

Noen som vet om jeg kan forvente en baksmell til? :S 

eller får jeg igjen på skatten da?

Beklager formuleringen, men dette er ting jeg overhodet ikke har greie på!

Rpett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del ting som spiller inn på hvor mye skatt du skal betale. Lønn er jo den største delen av det, men det finnes en del fradrag man kan kreve (riktignok er majoriteten av disse automatisk ført inn i ligningen). For å svare mer sikkert må man også vite nøyaktig hvorfor du fikk en såpass stor baksmell i fjor. 

Dersom du f. eks skulle gått ca. i 0 i 2014, men noe uforutsett skjedde (bonusutbetaling, en del ekstra overtid som ikke var innkalkulert) som gjorde utslag i skattesmellen og dette er noe som ikke skjedde i 2015 vil du trolig få igjen penger i år. Dersom Skatteetaten tror du skal tjene 400.000, men endte opp på 300' så har du betalt for mye skatt hele året og du vil få igjen det som er for mye betalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til baksmell en i fjor, vil jeg tippe er pga for mye inn og for lite betalt skatt.

Men jeg får se når jeg får lønnslipp for denne mnd og regne sammen å se hva det blir til slutt. Har både boliglån og billån, å det er jo med på å fordele skatte trekk det også.

Men om jeg har tjent mindre enn det skatte etaten "regnet fram til" på skatte kortet for 2015, så har jeg mest sannsynlig ingen ting å frykte?

Endret av Rpett
Lenke til kommentar

Du må aldri stole på at Skatteetaten spår rett arbeidsinntekt. Det lureste er å gå på Skatteetaten og fylle ut forventet inntekt selv, så blir skattekortet beregnet deretter. 

Om du har tjent mindre enn det Skatteetaten tror, så er det ihvertfall mer "sikkert" enn om du har tjent mer, men du kan fremdeles ha hatt for lavt skattetrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å betale mer skatt enn du skal, si du har 35% så betaler du 38-40% (helst nærmere 40%). Du klarer fint å tilpasse pengebruken i forhold de få kronene mindre og hvis du skulle fått en baksmell (jobber mye mer) så blir den mindre eller "eliminert". Jobber du mindre/ tjener mindre så får du tilbake. Jeg ser det som en fin måte å spare penger på eller en ekstra porsjon feriepenger.

Jeg har høyere trekk enn nødvendig og får alltid igjen på skatten. Det er en superdeilig følelse å få tilbake, 10-15.000,- brått som stort sett går til noe maskinvare jeg har ønsket meg :D

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Da har jeg fått siste lønnslipper for i år. Prøvde meg fram på å regne ut hvor mye jeg skulle betalt i skatt. Men for å finne korrekt skatt må jeg vell føre inn renter osv på boliglån billån etc?

For i følge kalkulatoren (kun ført inn inntekt og skatt) skulle jeg betalt 117k i skatt. Men har bet. 92k.

Men da er det ikke sikkert alt stemmer? Xd

Lenke til kommentar

Da har jeg fått siste lønnslipper for i år. Prøvde meg fram på å regne ut hvor mye jeg skulle betalt i skatt. Men for å finne korrekt skatt må jeg vell føre inn renter osv på boliglån billån etc?

For i følge kalkulatoren (kun ført inn inntekt og skatt) skulle jeg betalt 117k i skatt. Men har bet. 92k.

Men da er det ikke sikkert alt stemmer? Xd

Ja du må legge inn alt du får fradrag for, som renter på lån ja. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Men har det også noe å si at jeg har 2 jobber hvor jeg har tabell på hoved inntekt og prosent på bi inntekt?

For jeg slo bare begge inntektene og sum av skatt sammen og regna ut xd

Det er total inntekt du skal ta utgangspunkt i ja. Det spiller ingen rolle hvor mange arbeidsgivere du har. 

Lenke til kommentar

Edit: Var litt kjapp her. Tenkte av en eller annen grunn at du skulle sjekke hvor mye du faktisk har betalt i skatt, men disse tallene har du jo.

Det vil ha en innvirkning. Da må du gjøre utregningen to ganger. Det skal trekkes 36% skatt av biinntekt og dette utgjør nok høyere enn reell trekkprosent på hoveinntekt.

Dersom du tar begge under en utregning vil den delen som er biinntekt bli regnet med en lavere skatteprosent enn du faktisk har trukket.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Skjønner. Men har det også noe å si at jeg har 2 jobber hvor jeg har tabell på hoved inntekt og prosent på bi inntekt?

For jeg slo bare begge inntektene og sum av skatt sammen og regna ut xd

Dersom du har betalt kr 92.000 i skatt , og skulle betalt kr 117.000 i skatt er det en differanse på 25 000. Du har rett på 27% fradrag for alle rentekostnader du har.

Dvs --> 25.000 / 0,27 = 92.539. --> Hvis du har renteutgifter på 92.539 så går du i null. Har du rentekostnader lavere enn kr 92.539 vil du få smell, mens dersom du har rentekostnader over 92.539 vil du få igjen på skatten 

Endret av roerman
Lenke til kommentar

Det vil ha en innvirkning. Da må du gjøre utregningen to ganger. Det skal trekkes 36% skatt av biinntekt og dette utgjør nok høyere enn reell trekkprosent på hoveinntekt.

Her tar du vel feil. Skattetrekket på biinntekten settes gjerne til 36% fordi ved ekstra inntekt vil marginalinntekten bli høyere. Men, om man jobber 60% hos arbeidsgiver 1 og 40% hos arbeidsgiver 2 vil det gi samme totale skyldig skatt som en 100% stilling hos én arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Her tar du vel feil. Skattetrekket på biinntekten settes gjerne til 36% fordi ved ekstra inntekt vil marginalinntekten bli høyere. Men, om man jobber 60% hos arbeidsgiver 1 og 40% hos arbeidsgiver 2 vil det gi samme totale skyldig skatt som en 100% stilling hos én arbeidsgiver. 

Ja, jeg tenkte litt bakvendt. Innså det da jeg posta svaret og deretter så Salvesen sitt svar. Den totale skatten man skal betale blir jo lik uavhengig av hvor mange arbeidsgivere man har. Det jeg rota meg bort i er at man vil betale mer skatt (prosentmessig i forhold til inntekten) hos arbedsgiver 2. 

Lenke til kommentar

Om det har noe å si, så er hoved jobben (butikk) i utgangspunktet 100%. Bi jobben er på 3.49% (brannvesen)

Det har ingenting å si, ta brutto lønn fra begge jobber og legg det sammen. 

Legg så inn ting du får fradrag for. BSU, renter på lån, Fagforening osv. Det som passer inn. 

Lenke til kommentar

Om det har noe å si, så er hoved jobben (butikk) i utgangspunktet 100%. Bi jobben er på 3.49% (brannvesen)

Bijobben bruker del 2 av skattekortet, og der er som regel trekket noe høyt. 

Men det har ingenting å si for skatten som skal betales, det er kun for å "sikre" seg mot å betale for lite skatt. En betaler ikke mer skatt om en har flere jobber... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...