AnonymDiskusjon Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Min mor har Flexilån i Sparebanken Vest. Hun spurte meg nylig om råd ifm lån og renter, og da oppdaget vi at renten hun får ligger 0,3 prosentpoeng over den som ligger i prislisten. Først var hun selv i kontakt med banken pr telefon og de satt da renten ned til prislistenivå. Etter det skrev vi til banken og spurte om hvorfor renten lå over prislistenivå og hvor lenge det hadde vært slik. Har nå fått svar fra hennes "rådgiver" om at lånet er fra 200X og fra før hennes tid, så hun kan ikke svare på det, men min mor tilbys nå rente til 0,15 prosentpoeng under prisllistenivå. Andre enn meg som synes dette var et dårlig og lettvint svar? Synes ikke det bør være så vanskelig å hoste opp en forklaring, og rene tall med hvor lenge det har vært slik og rentedifferansen ift prislistenivå bør de iallfall kunne skaffe til veis. Eller? Man kan selvsagt si at min mor burde fulgt bedre med selv, men hun er dessverre av den typen som ikke klarer å sette seg skikkelig inn i slikt da hun sliter med tall. Anonymous poster hash: ecef0...96c Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Her kan man ikke skylde på banken men de gir for dårlig svar når de ikke kan svare på når lånet ble opprettet. Ofte så tar det lengre tid før rentene går ned for eksisterende kunder enn nye kunder, prislisten blir da feil for eksisterende kunder. Man står gudskjelov fritt til å bytte bank om man finner dette mer lønnsomt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 De svarte på år, var en slags anonymisering med X. Renten på 0,3 prosentpoeng over prisliste er etter pris-/rentejustering, Før denne lå man enda lenger over. Når vi spør om hvorfor og hvor lenge det har vært slik, og hvor mye det har vært snakk om, gir de oss egentlig ikke svar. Kan man kreve noen oversikt på rente på lånet sammenlignet med rente i prislisten tilbake i tid? Vi har ikke tilgang til prisliste tilbake i tid, så er ikke mulig for oss å gjøre dette. Anonymous poster hash: ecef0...96c Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Du kan jo sjekke eposten da man vanligvis får varsel om renteendring. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg oppdaget selv at jeg hadde fått feil rente i banken vår. Jeg har avtale gjennom akademikerne og sendte da forespørsel til min kontaktperson i banken. Fikk svar fra henne om at renten nå var endret og at hun ikke skjønte hvorfor jeg hadde fått feil rente. Jeg spurte da tilbake om hva som skjedde med de pengene jeg hadde betalt for mye og det skulle da "selvfølgelig" rettes opp i i følge henne. Endte opp med å få redusert rentekostnad på de to gjenværende betalingene inneværende år og saken ute av verden. Ellers kan jeg si at det ikke nødvendigvis er slik at hun har hatt feil rente. Det kan hende hun har hatt et gammelt låneprodukt som har hatt høyere rente og dermed faktisk har betalt korrekt rente ut fra produktet hun har. Jeg ville bedt om å få en forklaring på hvorfor hun har hatt akkurat den renten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Har spurt kundebehandleren om hvorfor renten på lånet ikke har fulgt prislisten. Svar: "Lånet ble opprettet før jeg begynte i SPV, så det vet jeg ikke". Har spurt kundebehandleren om produktet min mor står registrert med er Flexilån, eller om det kan være et annet produkt som er årsaken til renteforskjellen. Svar: "Lånet ble opprettet før jeg begynte i SPV, så det vet jeg ikke". Har spurt om hun har tilgang til prishistorikk for Flexilån (rente i prisliste), og om jeg kan få en oversikt over denne. Svar: " " Hun har enten ikke fått med seg at jeg har spurt et par ganger, eller så overser hun det og unnlater å svare. Karakter på kundeservice: minus 14. Anonymous poster hash: ecef0...96c Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Renteendringer pleier å dukke opp i innboksen i nettbanken, sjekk om du har de der? Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg har også akademikerrente, men ikke i Danske Bank. Siden jeg er i DNB må jeg sende inn forespørsel om å få redusert renten hver gang Danske bank setter akademikerrenten ned. Dette er irriterende, men ikke mye arbeid. Det gjelder å passe på økonomien selv. Lenge leve kapitalismen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Renteendringer pleier å dukke opp i innboksen i nettbanken, sjekk om du har de der? Renteendringene kan jeg finne i innboksen i nettbanken, men ikke rentenivå etter prislisten. Anonymous poster hash: ecef0...96c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå