Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mindreårig og arrangement med alkohol

flink_gutt

Anbefalte innlegg

Om noen få dager skal bedriften der jeg arbeider har julemiddag. Det vanlige er at personer under 18 år ikke inviteres til den middagen, men nå vil altså sjefen gjøre et unntak for meg selv om jeg ennå ikke har fylt 16 år, både fordi jeg har vært ansett hele tiden (etter skoletid + lørdag + alle ferier unntatt tre uker i sommerferien) siden et par dager etter 13-årsdagen og fordi jeg på en måte slutter etter varetellingen siden vi skal flytte til utlandet pga mors og fars arbeid og fordi han sier jeg veldig fornøyd med innsatsen og har gjort bedre arbeid enn mange som har vært eldre enn meg. ("På en måte" er fordi jeg skal gjøre en del avtalt arbeid for bedriften pr distansje og datalinje, men jeg blir jo ikke lengre en del av de ansatte fysisk på arbeidsplassen.)

Det er naturligvis meg sjefen vil invitere til den middagen, ikke mor og far (er jo jeg og ikke de som er ansatt :D), som også er opptatt på arbeid selv ennå når middagen begynner. I den middagen blir det alkohol. Sjefen min sier klart han aldri rører alkohol selv, men like klart at ved den middagen får alle som vil får et glass øl til middagen mens andre får et glass eplemost (og alle så mye Farris de vil i tillegg). og på at alle som vil får enten et glass konjakk sammen med kaffe/kake eller et glass rom sammen med te/kake. En kollega som har arbeidet i bedriften 20-25 år sa det slik da jeg spurte ham om hvor mange som ville ha: "Noen er som sjefen eller dine foreldre og rører av ulike grunner ikke alkohol, noen liker ikke øl/konjakk/rom og sier derfor nei takk til akkurat det, noen kjører til og fra slik som NN og jeg siden en taxi hjem koster oss mer ekstra enn fire øl og fem konjakk, en skal på arbeid morgenen etter og får derfor ikke alkohol enten han vil eller ikke. Ellers vil de nok veldig gjerne ha og et par av dem kommer også til å prøve å sikre seg et glass eller helst to med konjakk eller rom andre kunne fått, men sier nei takk til. Tro du bare meg, de apekattstrekene har jeg da sett noen ganger før!"

Så er altså spørsmålet: Har jeg, når jeg bare er 15 år (nesten 16, men altså ennå 15), lov å være med i en slik middag dersom foreldrene gir lov til det, selv om de ikke er der? Jeg vet jo godt norske regler for alkohol er ganske strenge, selv om både mor og far mener de langt fra er strenge nok ("og derfor er også Ola Nordmann mer og mer blitt til Ola Fyllesvin") og jeg har også funnet ut at dit vi skal flytte kunne jeg ikke vært med når jeg var under 16 år og ingen av foreldrene mine var der. Jeg har lest både alkoholloven og barneloven, men jeg klarer ikke å finne ut at noen av de lovene sier noe tydelig om dette, bare at jeg ikke har lov å drikke alkohol selv. Det siste visste jeg da veldig godt fra før og det er også helt uaktuelt. For det ene har jeg bestemt meg for at jeg klarer meg helt utmerket uten alkohol, akkurat som mor, far og sjefen min gjør. For det andre hadde jeg skuffet foreldrene mine dypt om jeg drakk alkohol mens jeg bodde hjemme og i tillegg trolig blitt hengt etter ørene natten over på klessnoren før jeg fikk et halvt års husarrest med følge til/fra skolen om jeg brøt norsk lov og rørte alkohol før jeg var 18. Sjefen min ville jeg heller helst ikke møtt om jeg hadde skuffet ham så dypt og i tillegg brutt både bedrifens regler og norsk lov - da hadde nok ikke blitt verken mer arbeid eller god referanse!

Men altså: Har jeg etter norsk lov til å være med i den julemiddagen når det er alkohol der, jeg ennå er 15 år og verken mor eller far er til stede? Noen som vet? Da jeg nevnte saken for sjefen ble han plutselig veldig usikker... (Dersom det betyr noe: Middagen skjer på bedriftens eiendom. Et cateringfirma leverer alt det varme unntatt kaffe/te, ellers ordner man opp selv. Det er også sjefen, som eier eiendommen til fimaet selv og firmaet sammen med familien sin og noen ansatte, som serverer all alkohol.)

To spørsmål til om jeg har lov:

1. Må mor og far gi lov skriftlig og med underskrift eller holder en e-post/SMS til sjefen så lenge sjefen min stoler både på meg og dem?

2. Middagen slutter kl 2245-2300 og jeg har fått vite at etter "politireglene" som gjelder i kommunen har jeg ikke lov å være ute alene etter kl 2200 når jeg er under 16 år. Kollegaen min sier imidlertid at "den regelen gjelder ungdom som ikke har noe spesielt ute å gjøre, den gjelder slett ikke når du har vært ute i et helt lovlig ærend foreldrene dine både kjenner til og har godkjent og deretter sykler rett hjem". Har han rett, eller må jeg få mor eller far til å komme og hente (og altså - æsj - ta to busser med lang ventetid mellom + gå nesten en km for komme frem i stedet for å sykle ca fem km)? Noen som vet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mykje unødvendig informasjon, men eg trur det du spør om er:

Det er forbudt å sjenke mindreårige, det er ikkje forbudt for mindreårige å være i samme lokale som personar som drikker alkohol.

Eg er heilt sikker på at du har vært på restaurant der dei har vin og øl på menyen samtidig som dei serverer småbarnsfamiliar.

På eit lukka arrangement så er det arrangøren som har ansvar for å passe på.

Når det gjeld det som står i politivedtektene så må du søke opp det for den aktuelle kommunen. Men i all hovedsak så er dei bestemmelsane laga for at politiet skal ha eit grunnlag til å kjøyre heim ungdom som er ute om natta og driver dank. Dette vil antageligvis også politivedtektene spesifisere. Det værste som skjer dersom politiet kjem og oppdagar deg ute åleine om natta er at dei kjøyrer deg heim til foreldra dine dersom dei ikkje har tiltru til at du har ein grunn for å være ute åleine. Når du uansett er på veg heim så er det ikkje akkurat noke problem om politiet gir deg gratis skyss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, The Avatar, det var ganske sikkert mye unødvendig informasjon og beklager det. Samtidig er det ikke alltid lett å vite hva som er nødvendig heller, i hvert fall ikke når man har med lover og regler å gjøre. Spørmålet var vel likevel klart nok? "Har jeg etter norsk lov til å være med i den julemiddagen når det er alkohol der, jeg ennå er 15 år og verken mor eller far er til stede? Noen som vet? "

Nei, jeg tror faktisk aldri jeg har vært på restaurant i det hele tatt! Vi spiser aldri på restauranter. Er vi hjemme spiser vi der, er vi på tur har vi med oss camping- eller teltutstyr og må vi ha noe mat underveis på en reise ellers og ikke matpakke med oss spiser vi helst på et bakeri, ellers på en ferje.

Jeg ser du skriver at det ikke er forbudt for mindreårige å være i samme lokale som man serverer alkohol. Det gjelder uansett alder og uansett om foreldrene er der eller ikke? I så fall har jo ikke Norge strenge regler for alkohol i det hele tatt! Husker f eks at i Storbritannia var det strengt forbudt gå inn på en pub, med eller uten foreldre, før man var 14 eller 15 år.

Det er jo ikke helt problemfritt å få politiskyss hjem da, for i så fall får jo naboene i bøtter og spann å snakke om de neste tre ukene, og dessuten har jeg jo en sykkel også som politiet neppe gir skyss hjem. Men god ide å sjekke de lokale politivedtektene. Hvor gjør jeg det? Politiet? Rådhuset? Finnes de kanskje på Lovdata, slik lovene gjør?  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle da bare mangle at det ikke var forbudt for voksne å drikke seg spyfulle mens de har ansvar for barn fordi ingen andre har det!! Denslags må jo være rene barnemishandlingen! Selv om ikke alkoholloven sier noe om det må jo andre lover som forbyr barnemishandling, kan da ikke være noen fornuftige land som godtar slikt?

Det blir vel likevel ikke noen "full fest" etter loven heller selv om mange til stede drikker et glass øl til maten o+har en konjakk/rom etterpå (et par kanskje to eller tre om de klarer å få det til)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er fullt ut lov for deg å delta. Imidlertid kan restauranten ha aldersgrense på inngang grunnet egne regler mht. håndheving av skjenkeregler, slik at du ikke slipper inn. Det håper jeg imidlertid bedriften har sjekket på forhånd.

Du trenger ikke bekreftelse fra foresatte for å gå på restaurant.

Du kan være ute så sent du ønsker uten å bryte lover (bortsett fra "loven" dine foresatte lager) .

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Bare slapp helt av, Bytex :). Som en del andre kommer jeg til å ha eplemost og te, ingenting annet. Jeg er overhodet ikke interessert i alkohol, som jeg skrev har jeg "bestemt meg for at jeg klarer meg helt utmerket uten alkohol, akkurat som mor, far og sjefen min gjør.". Det er heller ingen som kan "skjenke meg", for den eneste som skjenker er sjefen. Som sagt rører ikke han alkohol og han hadde både avskjediget meg på flekken, kastet meg ut øyeblikkelig (mest sannsynlig etter ørene) og varslet hjem lenge før jeg var hjemme om jeg bare hadde spurt om noe slikt. Middagen er i en lagerhall vi har tømt 99 % til jul og flyttet restene bort fra (var faktisk med på det i dag), så det ingen ganger noen kan være i, bare et toalett i enden. Etter hva jeg er blitt fortalt kommer heller ingen inn til den middagen dersom ikke sjefen er helt sikker på de er klink edrue når de kommer, men ellers var det visst mange år siden noen hadde prøvd på slikt.

Hadde ikke foreldrene mine vært 100 % sikker på at det var orden i sakene ville jeg uansett ikke fått være med, men nå har altså de sagt ja dersom jeg kommer hjem med et innbydelseskort med et telefonnummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tiltman, festen er slett ikke på noen restaurant, så garantert ingen problemer mht det. Bare for å gjenta det jeg skrev i første innlegget: "Middagen skjer på bedriftens eiendom. Et cateringfirma leverer alt det varme unntatt kaffe/te, ellers ordner man opp selv. Det er også sjefen, som eier eiendommen til fimaet selv og firmaet sammen med familien sin og noen ansatte, som serverer all alkohol" 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene siden av spørsmålet er hva du har lov til, altså hva som er dine rettigheter og plikter. Det er ingenting som forbyr deg å delta på en festlig middag selv om det drikkes alkohol til maten.

Det finnes flere omstendigheter hvor noen andre enn deg kan gjøre noe straffbart (f.eks. hvis noen skjenker eller gir deg alkohol), men slik du beskriver det vil ikke du gjøre noe straffbart ved å delta. Skriftlig samtykke fra foreldre/foresatte er ikke nødvendig.

Når det gjelder "lokale politiregler" er ikke denne regelen veldig lokal. Regelen det gjelder står i politiloven § 13 første til tredje ledd og gjelder hele landet:

§ 13.Inngrep overfor barn

Politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, eller som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c.

Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.

Første ledd kan anvendes overfor barn som antas å være under 15 år. Etter annet ledd kan politiet også gripe inn overfor barn over 15 år hvis det er grunn til å anta at inngripen vil være tjenlig.

Som du ser av tredje ledd gjelder regelen om 22:00 bare barn under 15 år. Du er 15, og første ledd gjelder ikke deg, bare annet ledd. Etter annet ledd kan politiet bare gripe inn hvis de treffer deg "under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling". Denne regelen gjelder døgnet rundt, ikke bare om natten, og det skal litt mer til enn at du sykler hjem fra julebord i bedriften alene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, krikkert. Da kan jeg altså bare levere innbydelse hjemme, få mor eller far til å sende en e-post (siden sjefen gjerne ville ha det) om at jeg kom + hadde deres tillatelse til å komme, og så finne konfirmasjonsdress/hvit skjorte/slips og dra uten noe mer enn det?

Lurer likevel på en ting i forhold til det siste du skriver fordi jeg søkte på "politivedtekt" + kommunen vår i går siden "The Avatar" nevnte det ordet. Da fant jeg en slik politivedtekt for vår kommune, og den sa det samme som første avsnittet/leddet i politiloven § 13 med litt andre ord og at dette gjaldt barn under 15 år Den sa likevel også en ting til, nemlig at politiet skulle ta hånd om dem som var mellom 15 og 17 år og som var ute uten ærend eller tilsyn på visse tider av døgnet (kl 22-6 i desember). Jeg er naturligvis uten tilsyn når jeg er alene, men er jeg uten ærend når jeg skal hjem eller er det å komme seg hjem også "ærend" slik lovene bruker språket?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå leste ikke jeg alt. Dersom man skal forby noe, må det vente en konsekvens av å bryte forbudet. Jeg tror ikke myndighetene har ressurser til å verken kontrollere eller straffeforfølge deg om du tillates adgang til et selskap hvor det serveres alkohol eller ikke, uavhengig av hva loven måtte si. Det er større sannsynlighet for at foreldrene dine kan pålegge deg negative sanksjoner ved å dra dit enn det er at myndighetene gjør det, så får du tillatelse av dine verger, så er det ikke noe å lure på. Dessuten kan du vel ikke da klandres ettersom du er umyndig. 

Endret av Bogdan Penko
Lenke til kommentar

Nå overkompliseres det mye her. Julebordet skjer i bedriftens lokale, dermed er du rimelig trygg på at du kan delta uten konsekvenser dersom dine foreldre godtar det. Du er allerede invitert av bedriften så den saken er biff. Dette er også et lukket arrangemang, noe som vil si at dersom ingen drikker seg så fulle at de stuper vil du ikke ha noe å gjøre med lovens lange arm på den festen. 

Og siden sjefen er edru, regner jeg med han vil vise ansvar å skjerme deg for alkoholfristelser.  

Denne saken er så grei at jeg skal si at du tillogmed kunne lurt i deg en øl eller to uten å bli fersket. Men det skal du selvsagt ikke gjøre. Barn som drikker for første gang blir full av 1 øl. Og barn som sjangler på sykkel blir stoppet av politiet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...