Gå til innhold

Hva er Julens budskap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje begge disse bøker bør behandles med respekt, også i julestria, så vil det gå bra.

God ide å sette de sammen slik.

I visse land, deriblant Spania, gjenskaper de hendelsene i jul og påske, noe som får alle til å bli veldig klar over hvorfor høytidene feires. Det er så spektakulært, at barna antakelig gleder seg veldig, noe som kanskje flytter fokus fra gaver noe..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

For de av oss som har en relativt romslig økonomi er det vel et valg. Men for dem som sliter økonomisk er vel det å få råd til å feire en anstendig jul hovedfokus .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Svært godt lys i bildet og det bør det også være for der ligger opprinnelsen.

Kristendommen stjal jo denne høytiden for å legge demper på lysfesten som hadde vært i hevd lenge før Jesu fødsel for å legge demper på det de anså som en hedensk skikk. Jesus ble jo født i oktober og ikke 24. desember da man feirer hans fødsel.

For oss her nord - og kanskje spesielt nord for polarsirkelen med mørketia er det jo nettopp det at vi tenner en masse lys rundt vintersolhverv for da snur sola som vi sier. Dagene blir lysere og lysere.

I Norge idag finnes det nok mange flere ateister og agnostikere enn personlig kristne, men kanskje blir også agnostikerne litt mer religiøse i jula.

Ikke veit jeg, men jammen tror jeg at jula akkurat som 17. mai er noe som hører unga til og det er vel de som gleder seg mest til jul og alle gavene. Når vi kjøper gaver til voksne så er det vel slikt man ville kjøpt før eller senere likevel. Men det er vel ingen som ikke føler litt ekstra glede ved å se når unga pakker opp julegavene sine og kanskje får noe de har ønska seg lenge.

Men når det kommer til stykket så er vi kanskje litt religiøse alle sammen - fra ateister som meg og til prestren på prekestolen for som mystikeren Jalal-ud-din Rumi skrev på 1200 tallet:

(Min oversettelse fra engelsk)

Jeg forsøkte å finne ham på det Kristne Kors,

men han var ikke der.

Jeg gikk til Hinduenes tempel

og til de Gamle Pagoder.

men jeg kunne ikke finne spor av ham noen steder.

Jeg søkte på fjellene og i dalene.

men hverken i høyden eller i dypet

var jeg i stand til å finne Ham.

Jeg gikk til Cabaen i Mecca,

men han var ikke der heller.

Jeg spurte de lærde og filosofene,

men han var hinsides deres forståelse.

Da så jeg inn i mitt hjerte

og det var der hvor han holdt til

at jeg så Ham.

Han fantes ingen andre steder.

Kanskje er dette noe å tenke på i disse flyktningetider innunder jul 2015.

Hvorvidt det stemmer eller ikke kan ikke jeg stå inne for, men det finnes opplysninger om at Rumi i tillegg til å være poet og mystiker også var medforfatter av den Den Persiske Koran på 1200 tallet.

Jeg trodde først han var inder ut fra samtaler jeg hadde med en hindufilosof i hans ringe hjem i Bhuj i Gujarat i India få dager før jul i 1972.

Han sa:

Ateisten er den som tror mest på Gud fordi han tror på seg selv og mennesket selv er en Gud.

Det spiller ingen rolle hvilken religion man tilhører for vi tror alle på den samme Gud.

FORSKJELLEN LIGGER I DET SERMONIELLE.

Roar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...