ADT Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Vi spretter opp en gammel ekstern harddisk og gir den nytt liv.GUIDE: Hva skjuler seg inni denne? (Ekstra) Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Meningen med å montere ut disken i en ekstern disk, er en av to årsaker: 1) Kontrollerkortet er gått, så og med garantien, og man vil ha tak i dataene. Har du en stasjonær PC, er det som regel best å koble til strøm og SATA,starte opp PC'en og lese ut dataene. 2) Den eksterne disken er billigere enn en tilsvarende intern disk. NB! Husk å ta vare på resten av disken, altså kabinettet, i tilfelle du vil forsøke deg på reklamasjon i ettertid, da ihvertfall WD ikke uten videre aksepterer bare selve interndisken. Måtte du bryte noen "void of warranty if seal is broken" for å komme inn til disken, så må du i tilfelle få tak i nye som ligner de originale, og feste de riktig når du monterer det på plass igjen. Har tidligere reklamert på disker som var brukt i kabinett og fått det gjennom, men siste gang jeg sjekket, så gjenkjente de serienummeret som en disk tilhørende eksternt kabinett, og nektet. Siden jeg jobbet i en datasjappa og hadde ansattrabatt, så kjøpte jeg ny og lot det være med det. Disken var likevel så liten at den ble erstattet av en langt større disk. 2 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Ganske meningsløst å styre med sånne gamle eksterne disker, siden nye stort sett er like billig eller billigere (av en eller annen grunn) enn å kjøpe disk løst for å putte i gammelt kabinett. Og i tillegg får du nyere teknologi og bedre forbrukerrettigheter. Lenke til kommentar
mikkelreven20 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg trikset en del med å oppgradere slike kabinetter med større harddisker for mange år siden. Og da viste det seg at slett ikke alle typer harddisker gikk i alle typer kabinetter. F.eks. kunne en 250GB hd av ett merke kun vise 128GB, mens et annet merke viste 250GB. Og noen harddisker virket ikke i det hele tatt i enkelte kabinetter. Vet ikke om det er sånn lenger. Men virket som det lå en slags begrensing i firmware til kabinettet om hvilke type disker som man kunne sette inn. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Husker jeg kjøpte et virkelig dårlig sånn selvbyggerkabinett, og kontrollerkretsene mellom PATA og USB ga datatap i overførselen. Det var en litt skummel opplevelse. Heldigvis oppdaget jeg det lenge før jeg fikk brukt den kabinettløsningen lenge og mye (uoppdaget). Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Somoftest går kontroller kortet lenge før harddisken etter min erfaring. Så har allerede 2stk 2Tb harddisker tatt ut fra eksternt kabinett og montert i PC. Har bare en dedikert musikk harddisk på 1Tb som er ekstern nå. Så får se om det blir samme løsning der eller om selve disken ryker først denne gang. Hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå