Gå til innhold

Slik blir nettet på The Gathering 2016


Anbefalte innlegg

 

Hvem har sagt Vikingskipet leier ut infrastrukturen sin for naboene skal ha raskere nett?

Skulle gjerne likt å vite dette, men tviler på de gjør det, tror vikingskipet vil tjene mest penger å fulle opp huset i påsken.

 

Har vært flåm der:Vikingskipet fylles med vann så vil tro det koster en del å utbedre.

Ingen har sagt at Vikingskipet leiger ut infrastruktur. Det er vel heller ymse selskap som har levert til internettaksess til TG opp gjennom åra som kanskje har ledig infrastruktur som dei kan benytte til andre kunder utenom påske...

 

 

Det er flere internettleverandører som har infrastruktur fra Oslo til Hamar (deriblant Telenor, Broadnet og Eidsiva). Kapasiteten til og fra Hamar er ikke noe problem for bedrifter og privatpersoner i Hamar, bare så det er sagt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser dere er glade i grafer, men husk på det at de fleste snmp grafene for båndbreddebruk blir gjennomsnittsverdier i polling perioden. dvs. nærmer du deg 50% av kapasiteten og du bruker 30 sek polling. vil sansynligvis noen tcp pakker bli droppet og tcpsesjoner begynner å throtle.

 

Dette gjelder stort sett for mindre hastigheter. Når deltakerne har 1G på sin port og internettlinja består av 4 stk 10G skal det veldig mye til for at microbursts forårsaker dropp. Når det er sagt overvåker vi også feiltellere på interfacene (inkludert output drops - som vil telle opp dersom situasjonen du beskriver skulle oppstå) og ingen av disse feiltellerne hadde telt opp.

 

Det var derimot situasjoner der 1G-porten til deltakere telte output-drops, noe som er naturlig om en deltaker laster ned fra en server på internett med 10Gigabit. Da vil situasjonen du nevner oppstå for den deltakeren, men TCP vil sørge for at deltakeren får tilnærmet lik 1Gbit/s (forutsatt at latency, TCP vindustørrelse og slikt tillater det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fy søren så heldige folk som bor i Hamar må være etterhvert. Når den ene etter den andre bredbåndsleverandøren skiftes litt på for Vikingskipet, så må det vel til slutt bli gode kår for bredbåndsabonnenter i Hamarbygda?

"Hamarbygda"? Det er det 23. største byen i Norge, og den 10. største på østlandet.

 

 

Flott at jeg greide å provosere.

 

Men Hamar har ikke noen mindre bondekultur enn byen Stavanger (oljehovedstaden) har det. Bønder i byen. Ja, jeg vet at Hamar fikk bystatus for lenge siden.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

TG handler ikke lengre om å få bedre nett en hjemme, spilling og slike ting. TG handler om det sosiale og opplevelsen. Med den tankegangen så er det ikke vits å dra på noen festivaler, konserter, teater, opera, messer, osv. Alt er tilgjengelig hjemmeifra uansett

Eneste fornuftige svar så langt.

 

Men dere er vel enig de går tidlig ut å legger informasjon hvor rask nett er?

Så går vel ut fra det har noe betydning.

Folk flest særlig de som har Telenor\Canaldigital, Get etc.

Klager ofte på utvikling på infrastrukturen, de kommer kun med raskere nett fordi altibox kommer med det og de er alltid tidligere ute.

 

http://itavisen.no/2011/03/07/the-gathering-far-super-nett/

 

I 2011 hadde man 100 gigabit\s. Så muligens TG nedpriorer dette frem over nå?

Er vel snarere telenors fibernett som skal benyttes her. Ikke "hvermansens" coax eller kobberlinje.

Kan trygt si at telenor leverer grei fart på fiberen deres. Gigacon 2014 hadde 40 Gigabit linje. Farten og stabiliteten var bra, så der skal man ikke klage akkurat. Man var jo selvsagt begrenset av eget utstyr som ikke støtter mer enn 1 Gbit/s, men man klarte fint å makse det ut.

Lenke til kommentar

 

Ser dere er glade i grafer, men husk på det at de fleste snmp grafene for båndbreddebruk blir gjennomsnittsverdier i polling perioden. dvs. nærmer du deg 50% av kapasiteten og du bruker 30 sek polling. vil sansynligvis noen tcp pakker bli droppet og tcpsesjoner begynner å throtle.

 

Dette gjelder stort sett for mindre hastigheter. Når deltakerne har 1G på sin port og internettlinja består av 4 stk 10G skal det veldig mye til for at microbursts forårsaker dropp. Når det er sagt overvåker vi også feiltellere på interfacene (inkludert output drops - som vil telle opp dersom situasjonen du beskriver skulle oppstå) og ingen av disse feiltellerne hadde telt opp.

 

Det var derimot situasjoner der 1G-porten til deltakere telte output-drops, noe som er naturlig om en deltaker laster ned fra en server på internett med 10Gigabit. Da vil situasjonen du nevner oppstå for den deltakeren, men TCP vil sørge for at deltakeren får tilnærmet lik 1Gbit/s (forutsatt at latency, TCP vindustørrelse og slikt tillater det).

 

 

Det er jo det samme som skjer, og husk du måler ikke max. hastigheter du måler endringen i bytes in / out siden sist polling.... så du måler en 20gb/s i snitt siste 30 sek.

Lenke til kommentar

"Dataspill er ikke lenger en undergrunnsaktivitet og må tas på alvor av oss som bredbåndsleverandør"

Jøss, er det noe nytt de har kommet på...? Også jeg som trodde det var en halv mannsalder siden dataspill sto opp fra "undergrunnen". Men flott at flere av de store følger på :)

Lenke til kommentar

 

Håper Telenor satser like mye på fiber til de tusen hjem

Du vet vel etter telenor ble pålagt å leie fiberen av post og teletilsynet blir alle nye kunder henvist videre til canaldigital for fiber.

 

Nå kan jeg ikke bevise det er grunnen men er litt rart det skjedde like etter det.

De fleste som har eksistene telenor fiber vil muligens får tilbud om 500 mbit linje kanskje neste år.

Lenke til kommentar

Selv ser jeg egentlig lite poeng å dra på TG.

 

Får spille egen musikk, gjøre hva jeg vil hjemme.

Det får man ikke på TG.

 

Sammenlignet hvor mye stress det er å ta toget, bo på hotell\eller sove i campingvong bare for å spille i 3 dager i strekk.

Samme kan jeg gjøre hjemme.

 

Er nok ganske folksom på TG så tror ikke uansett hadde gidder å være der mange timer.

Eneste må være hvis man kunne hatt 10 gigabit utstyr så kunne man vertfall se hvor fremtiden blir i 2019-2017 hjemme.

Det er mye du ikke ser poenget med, og det meste av det du lirer utav deg her inne er uten poeng. Cause and effect?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dette gjelder stort sett for mindre hastigheter. Når deltakerne har 1G på sin port og internettlinja består av 4 stk 10G skal det veldig mye til for at microbursts forårsaker dropp. Når det er sagt overvåker vi også feiltellere på interfacene (inkludert output drops - som vil telle opp dersom situasjonen du beskriver skulle oppstå) og ingen av disse feiltellerne hadde telt opp.

 

Det var derimot situasjoner der 1G-porten til deltakere telte output-drops, noe som er naturlig om en deltaker laster ned fra en server på internett med 10Gigabit. Da vil situasjonen du nevner oppstå for den deltakeren, men TCP vil sørge for at deltakeren får tilnærmet lik 1Gbit/s (forutsatt at latency, TCP vindustørrelse og slikt tillater det).

 

Det er jo det samme som skjer, og husk du måler ikke max. hastigheter du måler endringen i bytes in / out siden sist polling.... så du måler en 20gb/s i snitt siste 30 sek.

 

Jeg vet ikke helt hva du vil frem til. Det stemmer at man måler 20Gbit/s i snitt siste 30 sekundene forutsatt at man bruker SNMP og forutsatt at man poller med 30-sekunders intervaller. Det er sannsynligvis høyere peaks, men på langt nær 30Gbit/s. Vi overvåket som sagt også drop-tellere og disse viste ingen drops (som bekrefter det jeg sier at vi ikke var nær 30Gbit/s i år og heller ikke fylte noen av 10Gbit interfacene). :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Fy søren så heldige folk som bor i Hamar må være etterhvert. Når den ene etter den andre bredbåndsleverandøren skiftes litt på for Vikingskipet, så må det vel til slutt bli gode kår for bredbåndsabonnenter i Hamarbygda?

"Hamarbygda"? Det er det 23. største byen i Norge, og den 10. største på østlandet.

 

 

Flott at jeg greide å provosere.

 

Men Hamar har ikke noen mindre bondekultur enn byen Stavanger (oljehovedstaden) har det. Bønder i byen. Ja, jeg vet at Hamar fikk bystatus for lenge siden.  :)

Haha, jeg håper for din egenskyld at du bor i Oslo.

 

Nordmenn er en gjeng med bønder.

Lenke til kommentar

Er ikke bonde "per se", men er vokst opp i bynære bondelandsomgivelser. Har bodd i by kort tid, og nå bor jeg enda mer landlig til blant "rednecks", hehe

 

En ting har jeg å si om "bønder", og det er at disse ofte er svært mer omgjengelige og hyggelige enn byfolk. Men, de kan være rare og sære også. Rare folk finner man over alt.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...