Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inndrive krav mot kommunen

Star Fox

Anbefalte innlegg

Hvordan er prosessen for å inndrive et krav man har mot kommunen? Er usikker fordi tvangsfullbyrdelsesloven ikke gjelder for kommuner. 

Blir det da riktig å i stedet opplyse kommunen i brevs form om at det vil være aktuelt å reise sak i forliksrådet? Jf. tvistelovens § 5–2.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvangsfullbyrdelsesloven gjelder for kommuner, men det kan ikke tas utlegg, jfr. tvfbl § 1-2 og kommuneloven § 55. Årsaken til dette er dels den samme som at man ikke kan motregne mot kommunens krav på skatt/avgift/gebyr, jfr. kommuneloven § 53.

Første skritt vil være å orientere kommunen om at man mener å ha et krav. Hvis dette kravet blir bestridt vil neste skritt være å klage (hvis det er snakk om et krav som avgjøres via enkeltvedtak) eller varsle om søksmål. Merk at det gjelder egne regler om sak mot offentlig myndighet når det gjelder forliksrådets adgang til å behandle saken, se tvisteloven § 6-2 første ledd bokstav b.

Lenke til kommentar

Til nå har kommunen holdt seg taus angående erstatningskravet jeg sendte dem. Vel, egentlig er det vel fylkeskommunen. Kravet ble sendt til den videregående skolen saken gjelder med beskjed om at kravet videresendes til riktig adressat (eller opplyses meg) om de ikke er riktig mottaker. 

Den videregående skolen har nå gjort endringer som viser at de har mottatt kravet. De har også forsøkt å fjerne bevis (eller foretatt skadebegrensning, avhengig av hva man velger å tro på), men dette sikret jeg meg uansett før kravet ble sendt.

Slik jeg forstår tvisteloven § 6-2 bør dette kunne behandles av forliksrådet. Det er snakk om en relativt ubetydelig sum på under 10 000,- kroner. 

Lenke til kommentar

Her er jo "skyldneren" enten en videregående skole eller alternativt en fylkeskommune.

Det bør vel da fungere med å sende en forliksklage til forliksrådet der man saksøker skolen ved skolens rektor. Man må beskrive hva kravet baserer seg på og legge ved alle relevante dokumenter.

Dette forutsetter vel på den annen side at det dreier seg om et ordinært økonomisk krav, for eksempel at man som forretningdrivende har levert varer til skolen uten å ha mottatt betaling. (Jamfør ordlyden i § 6-2) http://lovdata.no/lov/2005-06-17-90/§6-2

Hvis det der i mot dreier seg om et krav som man mener å ha som følge av at man for eksempel har vært elev ved skolen, eller deltatt i en eller annen utdanning, uten at man har fått det kursinnholdet man skulle ha, har fått ødelagt PC, bøker eller utstyr, eller noe i den retning som har med "skolens samfunnsfunksjon som skole" å gjøre, da er man nok ikke en sak som forliksrådet kan behandle, fordi saken da ikke er av "utelukkende privatrettslig art".

Kravet kan uansett ikke tvangsinndrives.

http://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§1-2

Lenke til kommentar

Det er snakk om et økonomisk krav som følge av brudd på opphavsrett. Den videregående skolen ved fylkeskommunen har nå utbetalt halvparten av mitt krav. Jeg har ikke fått noe brev i posten… regner med det bør komme en begrunnelse for hvorfor de har skjært bort 50% av kravet mitt. 

Lenke til kommentar

Det bør vel da fungere med å sende en forliksklage til forliksrådet der man saksøker skolen ved skolens rektor. Man må beskrive hva kravet baserer seg på og legge ved alle relevante dokumenter.

Det hadde ikke vært så fornuftig, saken hadde blitt avvist. Skoler er i Norge ikke organisert som selvstendige rettssubjekter (de er en del av fylkeskommunen), og rektor er ikke fylkeskommunens stedfortreder (det er fylkesordføreren).

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes å være helt rett. Skoler har en litt merkverdig mellomstilling mellom det å være et selvstendig rettssubjekter og det å ikke være det.

Kikker man i Brønnøysundregistret, så kan man se det at offentlige skoler er registrert som "underenheter" mens private skoler vanligvis er helt selvstendige rettsubjekter. Tilfeldige eksempel først i alfabetet.

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=974544504

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=951190470

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=989004255

Hvis man hadde tatt ut en forliksklage mot en skole, altså formelt sett en "underenhet" så ville jeg tro at klagen ville blitt sendt fra forliksrådet til "undereneheten" til uttalelse før den eventuelt ble sendt videre til den aktuelle fylkeskommune. Alternativt så ville man som saksøker få en direkte tilbakemelding fra forliksrådet om at fylkeskommunen er den rette rettsmotpart. (Domstolens veiledningsplikt.)

Det kan godt tenkes at man ville vinne noen dagers "saksbehandlingstid" ved å klage inn fylkeskommunen som motpart.

Hvem som er "motpart" er vel sånn sett ikke noe særlig viktige eller sentral problemstilling ettersom dette vil avdekkes i løpet av sakens gang.

Det som vil være en viktigere og mer sentral problemstilling det er jo skillet mellom "privatrett" og "forvaltningsrett". Dersom saken inneholder en "mix" av forvaltningsrett og privatrett da kan saken ikke behandles av forliksrådet.

Hva kan man da gjøre? Jo, man kan i alle fall rådføre seg med Fylkesmannen og man kan klage inn saken for Sivilombudsmannen.

Man kan jo ikke "drive inn" noe krav på denne måten, men man kan få det avgjort og kanskje pengene utbetalt hvis man har et reelt krav.

Det som jo ellers mangler i denne saken, det er en beskrivelse av "sakens faktum" og hva saken egentlig handler om. Ettersom saken fortsatt er mangelfullt opplyst så går det ikke an å si om dette er en sak som kan behandles av forliksrådet eller ikke. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det skulle kunne fungere. Krikkert har nok sannsynligvis rett i at det er Fylkeskommunen ved ansvarlig leder som er formell rettsmotpart. Uansett så vil man nok bli veiledet videre til riktig rettsmotpart.

Sannsynligheten er nok ellers stor for at så snart det er etablert en formell "sak" så vil den løse seg mer eller mindre av seg selv, ved at det da ikke lengre er praktisk mulig å overse den som "ikke eksisterende". Man vil måtte erkjenne saken som faktisk eksisterende og man vil måtte finne en "fair løsning" som "alle" kan stå inne for som "rett og riktig".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...