sonxuan Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Hei Min bror har en gammel "Acer Aspire" stæsjonær pc, som han ønsker å oppgradere for å kunne bruke litt til bilderedigering (Photoshop, ligtroom). Tror det er en M3970. Han har en i7 2600, Geforce GT545 3gb og 16g ram DDR3. Slik at jeg ser det, må vi nok oppgradere skjermkort og psu. Men vet ikke om det er nok? Hvilket skjermkort passer best? Takk for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Bilderedigering krever egentlig så veldig mye så det burde vel være nok: Som du ser er kanskje plassen til PSU litt begrenset men skal nok gå. Skjermkortet kan du nok ta bort harddisk plassen så det burde være plass til større\lenge skjermkort. Lenke til kommentar
sonxuan Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Bilderedigering krever egentlig så veldig mye så det burde vel være nok: Som du ser er kanskje plassen til PSU litt begrenset men skal nok gå. Skjermkortet kan du nok ta bort harddisk plassen så det burde være plass til større\lenge skjermkort. Hvor mye PSU trenger jeg da? Hva med skjermkort som passer best og ikke koster flesk? =) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Bilderedigering krever egentlig så veldig mye så det burde vel være nok: Mener du krever egentlig ikke så mye? Isåfall er jeg helt uenig. Bilderedigering krever myyye av prosessoren. Det krever imidlertid lite av GPU (med mindre ting har endret seg). Prosessoren han har jeg jo bra. Så jeg tror egentlig ikke han trenger å oppgradere noe som helst. Eventuelt sette inn en SSD. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html# https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html http://www.photocomputerguide.com/processor/ GPU kan være relativt "dårlig"/ billig. CPU er viktigere, men mange kjerner er ikke veldig viktig, hvis ikke mye rart kjøres i bakgrunnen, høyere klokkefrekvens er viktigst. Dette er CPU'en din som er bra nok, bør eventuellt bytte til en K versjon og overklokke den. Du vil få veldig lite ut av en ny CPU med mindre den overklokkes. Et brukt GTX 6xx bør være mer enn bra nok, tror det du har også holder. Lenke til kommentar
sonxuan Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html# https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html http://www.photocomputerguide.com/processor/ GPU kan være relativt "dårlig"/ billig. CPU er viktigere, men mange kjerner er ikke veldig viktig, hvis ikke mye rart kjøres i bakgrunnen, høyere klokkefrekvens er viktigst. Dette er CPU'en din som er bra nok, bør eventuellt bytte til en K versjon og overklokke den. Du vil få veldig lite ut av en ny CPU med mindre den overklokkes. Et brukt GTX 6xx bør være mer enn bra nok, tror det du har også holder. Betyr det at vi "egentlig" ikke trenger å oppgradere pc'en? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Jepp, etter hva jeg forstår hvertfall. Driver ikke med bilderedigering selv, kun video. Har dog lest meg opp litt på det. Pga at bilder og redigeringen er bygget opp "spesiellt" så er det veldig vanskelig å bruke fler kjerner på CPU, med den vil selvfølgelig bruke all kraft fra de kjernene (kjernen) den tar i bruk så det vil si at du bør bytte CPU til en du kan overklokke for å få merkbart bedre ytelse. GPU trenger ikke være bra, men til diverse 3D greier og noen andre ting så kan man velge å bruke den i tillegg, er noen innstillinger i programvaren. GPU trenger egentlig bare å ha nok RAM i forhold til størrelsen på bildet og må klare å vise bildet i den oppløsningen man trenger. Man får derfor faktisk mest for pengene ved å bare bruke en CPU med integrert GPU siden dagens integrerte GPU'er er relativt bra. Konklusjon; Det er ikke verdt å bruke penger på den PC'en hvis den kun skal bli brukt til bilderedigering. Dette er basert på min begrensede kunnskap, må ikke forveksles med en ekspertuttalelse Lenke til kommentar
sonxuan Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Wow, det kom som en positiv overraskelse. Da tror jeg bestiller en SSD og kjører på. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 (endret) Mener du krever egentlig ikke så mye? Isåfall er jeg helt uenig. Bilderedigering krever myyye av prosessoren. Det krever imidlertid lite av GPU (med mindre ting har endret seg). For prosessor i7 2600 og i7 970 burde de klare alle mulig bilderedigeringprogram. Skal trådstarter først vurdere skjermkort vurde i så fall R9 280x brukt eller GTX 960. Er litt usikker på om nvidia quadro eller amd firepro har noen fordeler på bilderedigering. Men er ikke sikker trådstarter må ha nytt skjermkort med en gang, avhenging også litt av operativsystem f.eks windows 10 vil driverstøtten være dårligere på skjermkort som er utgått en de jeg anbefaler. Da både AMD og nvidia har kommet med ganske nye drivere der. Men det er vel best råd hvis det senere skal spilles på maskinen også. 750 watt PSU eller mist 650 watt er nok å foretrekke ja. EVGA G2 750 watt er vel populær om det skal overklokkes. Endret 16. desember 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Wow, det kom som en positiv overraskelse. Da tror jeg bestiller en SSD og kjører på. Tusen takk for hjelpen Så er det jo ikke noe i veien for å oppgradere andre ting senere hvis du finner ut at det lønner seg alikevel. Du bør lese litt rundt selv og det lureste er vel å bli med på et forum som hovedsakelig dreier seg om redigering og bilder. Du bør bli med i et engelskspråklig forum da det er mange fler folk. Det er begrenset hvor mange nordmenn som driver med dette og samtidig henger rundt på norske forum og hjelper folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå