Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentral lås Passat


Fisket45

Anbefalte innlegg

Hei ! Sliter med sentral låsen på en Passat 1,6 l 2003 mod! Alt virker bortsett fra bagasje lokket! Der virker verken den elektroniske bryteren eller sentral låsen! Har åpnet bagasje lokket og prøvd å måle og for meg virker det som det ikke er strøm der, når jeg trykker på sentral lås knappen skulle det kommet strøm til åpneren eller trykker manuelt på åpneren til bagasje lokket er det helt dødt! Den virker på nøkkelen! Noen som vet hva som kan være feil? Sitter det noe lenger frem i bilen som er defekt og gir sånt utslag???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk for ledningsbrudd mellom låsen og karroseriet, både +, - og styrestrøm.

Sjekk for ledningsbrudd mellom låsen og karroseriet, både +, - og styrestrøm.

Har sjekket strøm inn til bagasje lokket altså der sentral lås ledningen kommer nn men finner ikke strøm der! Heller ikke når jeg trykker på låse/ låse opp på nøkkelen! Skulle vel tro at den skulle gi en strøm innpust da? Det kan virke som om feilen kan sitte et annet sted? Har sjekket sikringene! Men har kun målt i enden av ledningen da jeg har kun tatt av selve innmaten på bagasje lokker! Har ikke fjernet det rundt vinduet da jeg ikke tror jeg kommer til noen ting der! Noen som har tips???? Mottas med stort takk!

Lenke til kommentar

Sjekk jording til lås og bryter. I værste fall kan det være BCM i bilen som har tatt kveld. Body Control Modul er det som styrer sentrallåsen. Prøv å koble ut batteriet i 10 minuter og koble på igjen.
Har du leste av feilkoder? Sjekk også den elektroniske bryteren.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Sjekk jording til lås og bryter. I værste fall kan det være BCM i bilen som har tatt kveld. Body Control Modul er det som styrer sentrallåsen. Prøv å koble ut batteriet i 10 minuter og koble på igjen.

Har du leste av feilkoder? Sjekk også den elektroniske bryteren.

Tusen takk jeg har vært ute og sjekket event brudd i overgang karosseri og lokk men fant ingen ting der! Har prøvd og koble ut bryteren men hjalp ikke! Skal prøve batteriet etterpå ! Takk for fine tips!!!!!

Lenke til kommentar

Sitter det noe lenger frem i bilen som er defekt og gir sånt utslag???

 

Ja, som Indian er inne på over her så får sentrallås-motoren sin strøm fra "komfortmodulen" (en boks som sitter under teppet på gulvet foran førersetet.)

 

VAG er ikke redd for å flytte rundt på sikringer og endre ledningsnett fra år til år, så kan ikke garantere at det er likt hos deg, men jeg vet med sikkerhet at på en 2000 Passat er sentrallås bakluke en separat krets fra de andre sentrallås-motorene. Alt styres fra den samme komfortmodulen men bakluke har egen strøm inn på boksen, og separat egen krets ut. (muligens delt med tanklukelås). Dette vet jeg fordi jeg hadde motsatt problem på en, sentrallås bakluke virket, mens alt annet (speil, dørlåser, el-vinduer, kupelys, gulvlys, var dødt).

 

"Ordre" om å manøvrere sentrallåser går via canbus-signaler fra komfortmodul til hver enkelt dør (dørmodul), mens bakluken har ingen modul, så der går det god gammeldags målbar 12V spenning rett til sentrallås-motoren. Det viste seg i tilfellet jeg nevnte å være brudd i diverse pluss-ledninger i strømforsyning til boksen.

 

Så hos deg vil jeg si det mest sansynlig enten er brudd i strømtilførsel til komfortboksen, eller brudd i ledning mellom komfortboks og bakluken. (Eventuelt er modulen ødelagt i kun den ene kretsen..) Det er forøvrig ikke uvanlig med fuktskader i komfortboks og/eller ledningsnett til den, fordi det blir vått under teppet.

 

 

Det er i alle fall noen tips om systemet, som sagt med forbehold om at de ikke vesentlig endret designen fra 2000 til 2003...

Lenke til kommentar

 

Sitter det noe lenger frem i bilen som er defekt og gir sånt utslag???

 

 

Ja, som Indian er inne på over her så får sentrallås-motoren sin strøm fra "komfortmodulen" (en boks som sitter under teppet på gulvet foran førersetet.)

 

VAG er ikke redd for å flytte rundt på sikringer og endre ledningsnett fra år til år, så kan ikke garantere at det er likt hos deg, men jeg vet med sikkerhet at på en 2000 Passat er sentrallås bakluke en separat krets fra de andre sentrallås-motorene. Alt styres fra den samme komfortmodulen men bakluke har egen strøm inn på boksen, og separat egen krets ut. (muligens delt med tanklukelås). Dette vet jeg fordi jeg hadde motsatt problem på en, sentrallås bakluke virket, mens alt annet (speil, dørlåser, el-vinduer, kupelys, gulvlys, var dødt).

 

"Ordre" om å manøvrere sentrallåser går via canbus-signaler fra komfortmodul til hver enkelt dør (dørmodul), mens bakluken har ingen modul, så der går det god gammeldags målbar 12V spenning rett til sentrallås-motoren. Det viste seg i tilfellet jeg nevnte å være brudd i diverse pluss-ledninger i strømforsyning til boksen.

 

Så hos deg vil jeg si det mest sansynlig enten er brudd i strømtilførsel til komfortboksen, eller brudd i ledning mellom komfortboks og bakluken. (Eventuelt er modulen ødelagt i kun den ene kretsen..) Det er forøvrig ikke uvanlig med fuktskader i komfortboks og/eller ledningsnett til den, fordi det blir vått under teppet.

 

 

Det er i alle fall noen tips om systemet, som sagt med forbehold om at de ikke vesentlig endret designen fra 2000 til 2003...

Tusen takk ! Gir meg ikke ! Tank lokk er OK! Tviler litt på brudd i ledning mellom lokk og karosseri ! Har prøvd å måle den elektroniske bryteren som åpner og lukker og så langt har jeg ikke funnet strøm der! Skulle jo være lett å måle den men det kommer jo kun to ledninger inn til den! Men likevel litt usikker på om det er pluss og minus i hver sin eller om det er begge pluss en får å åpne og en for å lukke og da minus til jord?? Tror vel mest på at det er en egen modul for bagasje lokket som er gått! Kan du si noe mer om hvor den sitter og event hvordan jeg kommer til den?? Takk for ditt innlegg!

Lenke til kommentar

Hei igjen! Det er ingen egen modul for bagasjelokk, alle dørene har hver sin dedikerte modul, mens funksjonaliteten for bagasjelokk er integrert i "comfort-modulen" (som ligger under teppet foran førersetet).

 

Åpningsbryter som du nevner med to ledninger sender jord frem til comfort-modulen når du trykker på den. Så når comfort-modul mottar jord på den rette pinnen sender den pluss tilbake til lås-servo. Det samme gjør comfort-modulen hvis du åpner med fjernkontroll og/eller dersom du har egen åpnebryter for bagasjelokk i døra.

 

Tok en titt på noe koblingskjema og at åpne-bryter sender jord til modul virker å være felles for alle. (Hvis den ene ledningen fra bryter er brun/grå så går den til modulen, og låsen skal åpne om du jorder den et øyeblikk, eller du kan måle at den blir jord når du trykker på bryteren). 

 

Men så er det tilsynelatende litt forskjellige varianter, bla for hvordan jord kommer inn til bryteren. Så om jeg skal prøve å komme med noen fler tips skulle jeg gjerne visst litt mer nøyaktig hva vi har her;

 

Er dette en sedan eller stv?

Har du en låssylinder/nøkkelhull i bagasjelokk?

Har du bagasjeåpner-knapp på nøkkelen/fjernkontroll?

Har du bagasjeåpner-knapp i venstre fordør?

 

Når du skriver i første post at "det virker på nøkkelen", betyr det at lokk går opp hvis du holder knapp på fjernkontroll inne, eller at du vrir nøkkel i låsen på bagsjelokk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...