6848 Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Hei! Jeg kom rett fra Vidergående og begynte på bachelor i økonomi og administrasjon. Hadde egentlig planlagt et fri år med jobbing, men valgte i siste liten å begynne å studere. Jeg har fått en litt tøff start med stryk på matteeksamen(matematikk for økonomifag) og ligger vell an til stryk også i bedriftsøkonomi. Overgangen fra vidergående til høyskole ble vell kanskje litt stor for meg dette semesteret. Selv om det er juleferie nå kjenner jeg at motivasjonen har dalt kraftig.. Er det flere som har opplevd det samme? Eller er det ikke håp for meg? Noen som har tips til hvordan jeg kan få bedre lesevaner og bedre eksamenslesing? Takker for alle tips på forskudd Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Finne noen å jobbe sammen med. Slik at dere kan hjelpe hverandre med å holde motivasjonen oppe, og lære hverandre ting (gå gjennom tidligere eksamener sammen etc). Man lærer mye av å lære bort. Når det kommer til eksamen så klarte jeg meg fint gjennom bachelor i ingeniør med minimal jobbing og bare gjøre tidligere eksamener. Men vet ikke hvordan lærerne legger opp eksamen der du går. Om de pleier å lage eksamener som ligner eller helt nye. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det kommer litt ann på faget, hvor lang tid du har å lese osv. Jeg begynte nok selv for tidlig på universitetet og fikk meg og en smell. En må nok bare prøve ut ulike studieteknikker å se hva som fungerer for deg. Selv i tunge fag foretrekker jeg å bruke 2-3 dager på å ta notater. Dette er nøye skrevet notater fra hele pensum. Etter hver side prøver jeg å stoppe opp og huske hva jeg leste på forrige side. Med andre ord ikke å forstå, men å huske. Deretter løser jeg et eksamensett sakte, og markerer de relevante delene av pensum oppgaven bruker. Dersom jeg ikke kan det, leser jeg meg nøyere opp på temaet før det bærer av sted til neste oppgave. Når eksamen er gjort prøver jeg å gå igjennom eksamen en gang til raskt, for å huske tilbake hva som ble brukt. Så går det videre til neste eksamen. Rett før eksamen prøver jeg å løse en eksamen mest mulig likt slik eksamen faktisk blir. Med andre ord bruker jeg bare tillatte hjelpemidler og setter av 4-5 timer til eksamensssettet. Selvsagt hjelper det og å prate med venner. Men jeg tar først notater, også sitter vi sammen og løser eksamenssett. Merk at i høyere grads fag er det gjerne få eksamensoppgaver, eller ingen (muntlig) eller ingen løsningsforslag. Så en bør ikke bli for avhengig av å pugge eksamenssett (hva om en får noe som ikke er gitt tidligere?) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det er absolutt ikke uvanlig å føle at overgangen til høyere utdannelse er krevende. Jeg begynte selv å studere økonomi og administrasjon for tre år siden. Vi hadde også matematikk vårt første semester og mange på kullet mitt, meg selv inkludert, ble skuffet over resultatet. Med tanke på strykprosenten, var nok matematikk ett av de to eller tre mest krevende kursene gjennom hele bacheloren. Heldigvis klarer de fleste å bestå kursene på sitt andre forsøk. Og det var nok flere enn meg som la om studievanene sine og gjorde en større innsats det andre semesteret. Jeg brukte mindre tid på forelesninger og gruppetimer og ble mer selektiv med tanke på hvilke deler av pensum jeg leste og hvilke oppgaver jeg gjorde. Selv om pensum ble både større og dypere ut over studiet, ble jeg mer effektiv og det ble lettere å få gode resultater. Den siste eksamenen jeg avla i studiet var konteeksamen i matematikk. Pensumet slo meg som betydelig lettere og mer oversiktlig da jeg i større grad forsto hva det brukes til i slutten av studiet. Jeg syntes det gikk litt dårlig, men jeg fikk B, da jeg tidligere hadde D. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det har nok mye å gjøre med hva du er vant til. Jeg begynte på Siv. Ing etter et år i militæret og synes det var vanvittig bratt kurve fra dullinga på VGS. Har alltid vært vant til gode karakterer med minimal innsats. Slik var det ikke på Siv. ing'en. Hoppa av etter et semester og begynte på Øk. Ad høsten etter. Dette viste seg å være en fin mellomting. Jeg la helt klart inn mer innsats i det enn jeg gjorde på VGS, men var nok litt i sløveste laget det første året ettersom karakterene mine 2. og 3. året lå på et høyere snitt enn det 1. Fagene blir jo gradvis noe tøffere så man kan jo tenke at det var litt bakvendt utvikling, men det handler nok om å finne seg til rette i en studiestil (og ikke minst selve studiet). Lenke til kommentar
6848 Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen! Jeg ser nå at hvordan jeg har lest til eksamen og hvordan jeg bruker tiden min frem mot eksamen kan endres. Overgangen fra vgs til høyskole var nok større enn jeg tenkte og jeg håper at jeg tar lærdom av dette første semesteret. Om flere har meninger og tips er det bare å komme med de Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Det kommer litt ann på faget, hvor lang tid du har å lese osv. Jeg begynte nok selv for tidlig på universitetet og fikk meg og en smell. En må nok bare prøve ut ulike studieteknikker å se hva som fungerer for deg. Selv i tunge fag foretrekker jeg å bruke 2-3 dager på å ta notater. Dette er nøye skrevet notater fra hele pensum. Etter hver side prøver jeg å stoppe opp og huske hva jeg leste på forrige side. Med andre ord ikke å forstå, men å huske. Deretter løser jeg et eksamensett sakte, og markerer de relevante delene av pensum oppgaven bruker. Dersom jeg ikke kan det, leser jeg meg nøyere opp på temaet før det bærer av sted til neste oppgave. Når eksamen er gjort prøver jeg å gå igjennom eksamen en gang til raskt, for å huske tilbake hva som ble brukt. Så går det videre til neste eksamen. Rett før eksamen prøver jeg å løse en eksamen mest mulig likt slik eksamen faktisk blir. Med andre ord bruker jeg bare tillatte hjelpemidler og setter av 4-5 timer til eksamensssettet. Selvsagt hjelper det og å prate med venner. Men jeg tar først notater, også sitter vi sammen og løser eksamenssett. Merk at i høyere grads fag er det gjerne få eksamensoppgaver, eller ingen (muntlig) eller ingen løsningsforslag. Så en bør ikke bli for avhengig av å pugge eksamenssett (hva om en får noe som ikke er gitt tidligere?) Godt svar. Burde vært postet i studieteknikktråden. Du er matematiker om jeg ikke tar feil - betyr dette at du først leser gjennom pensum før du i det hele tatt begynner på oppgaver? Er usikker på min studieteknikk her. Vet mange som bare begynner å løse oppgaver og slår opp pensum i vilden sky når de sitter fast, men jeg liker å lese gjennom pensum og aller helst også notere viktige definisjoner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Det eneste jeg kan fortelle deg er at det du har opplevd ikke er uvanlig. Jeg har to kamerater som er utdannet siviløkonomer med nærmere A i snitt. Det begge har til felles er at de FAILET totalt det første året grunnet manglende motivasjon. Den ene begynte mer eller mindre på nytt året etter, mens den andre tok noen år fri med jobbing før han begynte på nytt. Vi snakker her om stryk i flere fag og et snitt langt under C. Jeg på min side ble overrasket over hvor "lett" høyere utdanning var etter å ha blitt skremt av venner tidligere. Hadde en forventning om at det skulle bli knallhardt og "gutset" på fra dag 1. Følte kanskje jeg hadde noe å bevise. Gikk ut første året på ØK/ADM med A i snitt, inkludert i matematikk som jeg strøk i på VGS. Men det skal sies at jeg jobbet forholdsvis mye og strukturert, så det kom ikke gratis. Jeg så på det som en jobb og sto på. De aller færreste kan surfe gjennom en utdanning, så man er nødt til å belage seg på å jobbe mye. Sett av en 40 timers arbeidsuke til studiene om du ønsker toppresultater. Kanskje mer. Mindre enn det så ender man opp som en gjennomsnittsstudent og sannsynligvis verre. Da er det lite vits å studere. Selvsagt hjelper det å være interessert i det man studerer. Skal man pine seg på skole daglig blir det ikke særlig gøy og man skal være veldig disiplinert for å greie det. Lykke til videre! Endret 19. desember 2015 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) Godt svar. Burde vært postet i studieteknikktråden. Du er matematiker om jeg ikke tar feil - betyr dette at du først leser gjennom pensum før du i det hele tatt begynner på oppgaver? Er usikker på min studieteknikk her. Vet mange som bare begynner å løse oppgaver og slår opp pensum i vilden sky når de sitter fast, men jeg liker å lese gjennom pensum og aller helst også notere viktige definisjoner. Jeg får langt mer ut av å lese pensum før jeg begynner ed en eneste oppgave ja. Får fint lite ut av å slå opp om jeg er blank på faget. Det eksisterer mange notat-teknikker og jeg er ingen ekspert. For eksempel foreslår noen å bare notere overskrifter ved første gjennomlesning, deretter en runde med stikkord forså å skrive skikkelige notater. Men dette er ikke noe som fungerer for meg (tar mer tid enn jeg har). Går selv igjennom bevisene og nøye. Deretter oppgaver og mer lesing av pensum. Er som sagt matematikker og har vel neste 200 studiepoeng innen matematikk =) Endret 20. desember 2015 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Godt svar. Burde vært postet i studieteknikktråden. Du er matematiker om jeg ikke tar feil - betyr dette at du først leser gjennom pensum før du i det hele tatt begynner på oppgaver? Er usikker på min studieteknikk her. Vet mange som bare begynner å løse oppgaver og slår opp pensum i vilden sky når de sitter fast, men jeg liker å lese gjennom pensum og aller helst også notere viktige definisjoner. Jeg får langt mer ut av å lese pensum før jeg begynner ed en eneste oppgave ja. Får fint lite ut av å slå opp om jeg er blank på faget. Det eksisterer mange notat-teknikker og jeg er ingen ekspert. For eksempel foreslår noen å bare notere overskrifter ved første gjennomlesning, deretter en runde med stikkord forså å skrive skikkelige notater. Men dette er ikke noe som fungerer for meg (tar mer tid enn jeg har). Går selv igjennom bevisene og nøye. Deretter oppgaver og mer lesing av pensum. Er som sagt matematikker og har vel neste 200 studiepoeng innen matematikk =) Vi har akkurat samme fremgangsmåte. Er bare så sykt tidkrevende, men det er vel det som må til om man vil forstå og/eller bli god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå