Norwaygirl_97 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Har alltid hatt lyst til å drive noe selv, en bedrift/firma, være min egen sjef. Tjene gode penger og kunne ha råd til det jeg har lyst på. Kan likegodt starte noe lite først, har noen tips? Er 18 år, er 100 000,- nokk til å starte? Og hvor mye tjener de som driver små bedrifter? Eksempler på noen lette bedrifter? Noen som eier en bedrift/firma? Hvor mye tjener dere og hvordan var det å starte? Hvor mye la dere opp til det og hva oppnådde dere? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Hva kan du tilby kunden? 5 Lenke til kommentar
Norwaygirl_97 Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Hva jeg kan tilby? Er ikke helt sikker på hva jeg skal starte med, derfor jeg ville ha tips Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Første steg er å finne ut hva du kan og hva du vil. Du kan starte frisørsalong, du kan kjøpe kamera og ta brudebilder, du kan selge brukte datamaskiner, du kan selge hjemmelaget godteri. Hva kan du? Endret 15. desember 2015 av L4r5 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Tror du har misforstått hva det vil si å starte et eget firma. Det finnes ikke noen "lette" bedrifter, ellers ville alle ha gjort det. Ofte krever det beinhardt arbeid bare å holde en bedrift i live. På en eller annen måte må du tjene penger, og da må du tilby noe som folk er villige til å betale for. Kan du programmere og tilby løsninger til bedrifter? Kan du snekre? Vaske hus for folk? Selge hjemmelagde et eller annet? 8 Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 I motsetning til deg, har jeg alltid tenkt at jeg ikke ønsker å starte/drive eget firma. Det er fordi jeg vet at det kreves mye mer av en da, enn om man bare er ansatt et sted. Det gjelder både tiden og pengene man må investere, samt bekymringene og usikkerheten som følger med. Men om alle var som meg, ville vi jo fortsatt bodd i huler. Så sett i gang du - bare vær klar over at det koster mye tid og krefter å drive sitt eget firma. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345afd Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Så flott at du ønsker å starte bedrift! Jeg svarer nok ikke på spørsmålet ditt, men dette kan gi deg et innblikk i hvordan komme i gang: Det er som nevnt mye arbeid, men det er også veldig mye spennende man kan lære som gründer. Norge trenger flere av disse.Når det er sagt vil jeg på bakgrunn av det du beskriver tenke at det kunne vært en god idé og starte med noe nettbasert, slik som en nettbutikk e.l. Det er mange fordeler med nettbutikker og nettbaserte tjenester, og ettersom flere og flere er interessert i nettopp tjenester og produkter fra slike bedrifter, er det her også store muligheter. Videre bør du også ta stilling til om du ønsker å selge håndfaste produkter (f.eks. smarte gadgets, strikketøy) eller om du ønsker å selge tjenester (f.eks. transport, kurs). Ved å spørre deg selv hva du kan fra før, hva du ønsker å gjøre og hvilke verdier du har (som igjen kan fortelle hva du bør gjøre, f.eks. gjøre verden mer rettferdig), kan du kanskje komme frem til hva slags bedrift du vil starte. Spør du meg, bør du derfor ikke bare ha mål om å tjene mest mulig penger. Du bør også skape noe som kan bli større i fremtiden, og som vil dekke et behov hos folk, både på kort og lang sikt. Dette vil jeg tro kan gjøre din tid som gründer mer givende. Når du så har skaffet deg en visjon, og en idé til hva du kan gå videre med, er det på tide å kartlegge litt. Hva kan du selv ordne? Hva bør du få andre til å ordne for deg? Hva må til for å lykkes, for å nå målet ditt og realisere visjonen din? Det er mye man kan spørre seg selv her, men det viktige er at du finner deg en slags plan for hvordan gå videre. Dette inkluderer også økonomi, og om 100 000 er nok avhenger helt av hva slags bedrift du velger å gå for. Om du finner ut at det ikke er nok, er det fullt mulig å planlegge å søke midler fra f.eks. Innovasjon Norge eller sponsoravtaler.Har du en ærlig visjon, en god idé, en kartlagt situasjon og en grundig plan, ligger ting veldig godt til rette for at du lykkes mye bedre enn de som ikke gjør et grundig forarbeid. Det er klart man må kaste seg ut i det, men det er ingen grunn i å kaste seg ut i det uten redningsvest når den ligger rett ved siden av deg, og det eneste du trenger å gjøre er å ta den på.Masse lykke til!Spør hvis det er noe mer du lurer på,så skal jeg svare så godt jeg kan Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det finnes ingen enkle svar på spørsmålene dine. Som de andre her er inne på, avhenger det fullstendig av hva du skal gjøre og hvilke evner du har. Det er i hvert fall ingen enkel oppgave å starte en egen virksomhet. De aller fleste gründere må bruke masse tid og penger de første månedene eller årene før de tjener noe penger. Og forferdelig mange må gi seg uten å ha tjent noe i det hele tatt. Det høres også ut som du starter i feil ende. Før du bestemmer deg for å bli gründer, må du bestemme deg for hva du vil jobbe med og finne ut hva du er flink til. Hvis du nå er 18 år gammel, er du forholdsvis ung ennå. Det er fullstendig lovlig å starte en egen virksomhet uten noen kompetanse, men i de fleste tilfeller er det en fordel å skaffe seg en utdannelse og arbeidserfaring først. Det finnes ingen bestemt utdannelse for gründere, men hvis bedriften din skal drive med blåsnipparbeid, bør du være håndverker eller studere teknologi. Hvitsnipper er derimot ofte akademikere som kan ha studert økonomi, rettsvitenskap, markedsføring, teknologi og andre ting. Uansett bør du ha noe kunnskap og en klar tanke om hva du vil drive med, hvorfor du vil drive med dette og hvordan du skal klare å ta kunder fra konkurrentene dine. Artiklene på denne siden kan være til hjelp: http://www.dn.no/grunder/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det å starte ei bedrift krever minst ein av fire ting: -Kapital til å investere -Stå-på-vilje og mykje arbeidslyst -Ein god forretningsidé -Faglig dyktigheit eller talent Og utan tilstrekkelig med kapital kjem du ingen veg. Som andre har sagt kreves det mykje arbeid å tjene pengar på ei eiga bedrift, ein av hovedgrunnane er at du vil ha mange konkurrentar. Men dersom du har ein idé eller eit kunnskapar som er heilt unike så kan du klare å finne eit heilt nytt og uberørt marked. Då vil du kunne tjene svært gode pengar med langt mindre arbeid (heilt fram til du får konkurrentar). Problemet er å finne noke som ingen har funnet på før, eller komme med noke som ingen kan gjere betre enn deg. Dersom du ikkje veit kva du vil starte med så er det einaste rådet eg kan gi deg at du starter med noke som har lite investeringskostnadar og som ikkje forpliktar deg for mykje. Då kan du ha firmaet ditt som ein hobby fram til du etterkvart kanskje kan ha det som jobb. Så unngå å kjøpe inn eit stort varelager eller dyrt utstyr, og pass deg for å forplikte deg i lengre periodar. Enten det er i form av at du åpner ein butikk som du må holde åpen i 12 timar kvar dag, eller ved at du tar på deg å produsere X antall varer innan Y frist. På denne måten er det nok vanskelig og tidkrevande å opprette din eigen arbeidsplass, men du slepp i det minste å kaste vekk både tid og pengar på å sattse alt for høgt. Lenke til kommentar
Norwaygirl_97 Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Så flott at du ønsker å starte bedrift! Jeg svarer nok ikke på spørsmålet ditt, men dette kan gi deg et innblikk i hvordan komme i gang: Det er som nevnt mye arbeid, men det er også veldig mye spennende man kan lære som gründer. Norge trenger flere av disse. Når det er sagt vil jeg på bakgrunn av det du beskriver tenke at det kunne vært en god idé og starte med noe nettbasert, slik som en nettbutikk e.l. Det er mange fordeler med nettbutikker og nettbaserte tjenester, og ettersom flere og flere er interessert i nettopp tjenester og produkter fra slike bedrifter, er det her også store muligheter. Videre bør du også ta stilling til om du ønsker å selge håndfaste produkter (f.eks. smarte gadgets, strikketøy) eller om du ønsker å selge tjenester (f.eks. transport, kurs). Ved å spørre deg selv hva du kan fra før, hva du ønsker å gjøre og hvilke verdier du har (som igjen kan fortelle hva du bør gjøre, f.eks. gjøre verden mer rettferdig), kan du kanskje komme frem til hva slags bedrift du vil starte. Spør du meg, bør du derfor ikke bare ha mål om å tjene mest mulig penger. Du bør også skape noe som kan bli større i fremtiden, og som vil dekke et behov hos folk, både på kort og lang sikt. Dette vil jeg tro kan gjøre din tid som gründer mer givende. Når du så har skaffet deg en visjon, og en idé til hva du kan gå videre med, er det på tide å kartlegge litt. Hva kan du selv ordne? Hva bør du få andre til å ordne for deg? Hva må til for å lykkes, for å nå målet ditt og realisere visjonen din? Det er mye man kan spørre seg selv her, men det viktige er at du finner deg en slags plan for hvordan gå videre. Dette inkluderer også økonomi, og om 100 000 er nok avhenger helt av hva slags bedrift du velger å gå for. Om du finner ut at det ikke er nok, er det fullt mulig å planlegge å søke midler fra f.eks. Innovasjon Norge eller sponsoravtaler. Har du en ærlig visjon, en god idé, en kartlagt situasjon og en grundig plan, ligger ting veldig godt til rette for at du lykkes mye bedre enn de som ikke gjør et grundig forarbeid. Det er klart man må kaste seg ut i det, men det er ingen grunn i å kaste seg ut i det uten redningsvest når den ligger rett ved siden av deg, og det eneste du trenger å gjøre er å ta den på. Masse lykke til! Spør hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan Tusentakk. Ble veldig glad av å lese alt det her ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 Du kan se om det er noen gründer/etablererkurs i ditt område, disse er ofte gratis og er en grei ting og ta med seg. Lenke til kommentar
sam_vimes Skrevet 18. desember 2015 Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) Har hatt mye kontakt med nyoppstarta bedrifter, noen det har gått bra med og noen det har gått mindre bra med. Det er såklart viktig å god økonomisk styring, kunne reglene og normene for å starte en bedrift men det ABSOLUTT VIKTIGSTE er å ha en god ide, plan eller noe bra du skal selge. Har du ikke noe bra å tilby er det derfor liten vits å starte selskap. Jeg syntes det virker litt naivt at du bare skal "starte ett selskap" så finne noe det kan gjøre. Du må først finne en ide eller noe du kan tilby, så lære deg alt klarer om den idéen; hvem som konkurrer, utgifter, marked, hvordan den skal implementere. Når du vet alt dette så kan du begynne å tenke på å starte en bedrift. Å starte en bedrift er virkelig beintøft og gir stort sett liten økonomisk gevinst, det er derfot svært fordelaktiv at du liker det du driver med når du starter den og har nok kompetanse til at eventuelle sponsorer tror på at du klarer å gjennomføre. http://grunderskolen.no/ Edit: vil anbefale deg å ta en utdanning innen det du vil starte en bedrift i, om bedriften da krever tung kompetanse. Vil du selge datatjenester er det kanskje greit med en grad innen informatikk, det er utrolig hva du lærer på slike utdanninger. Blandt annet hvordan styre prosjekter, hvordan jobbe og metoder du kan bruke til å løse oppgaver Endret 18. desember 2015 av sam_vimes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Hvis jeg skulle startet noe ville jeg ha lyst å starte opp en liten jazzbar/cafe i en storby, gjemt vekk i trang gate. Lokale talenter skulle dyrkes, særlig ungdomsband, men kanskje noen kjente navn én gang i måneden. Jeg ville servert noe gode lokale brygg, men ville ikke bli kjent for "den baren med alle microbryggene". Det skulle vært kaffe og té, litt å knaske på men ingen matservering. Det skulle vært en steady strøm av klientell, noen lojale travere etter ti år. Lokalet skulle vært tilgjengelig og leie være billig: en eller annen gammel kar hadde gitt meg en ufattelig god pris på leie fordi han også hadde drevet en café i det samme lokalet, og han var glad for at det startet noe opp der igjen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Ikke noe problem og bare fordeler og ha ett eget firma, mye lettere og komme inn på regning i mange bedrifter. Der jobbsøknaden din ville ha gått rett i søppla på første sortering leier de en gladelig inn. Lenke til kommentar
nBjorn Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Jeg sa opp en god og sikker industrijobb for 3 år siden. Jeg hadde fått mer enn nok av både skiftarbeid og ledelsen. Jeg har to barn, to biler og bolig som er min om 25 år. Kona jobber som sykepleier og har en helt ok inntekt. Noen mente nok at jeg var gal som tok det valget det var å si opp en fast jobb slik. Jeg hadde ikke laget noen forretningsplan, men hadde en idè om hva jeg kunne tilby. Jeg hadde en henger, motorsag, hekksakser, vilje, lyst, motivasjon og annet utstyr. Noe oppsparte midler og noen tusener ekstra i lån på bolig fikk jeg også. Jeg har intill nylig nesten utelukkende brukt rubrikkannonser i lokalavisen til markedsføring. Jeg omsetter i sommerhalvåret nok til å kunne betjene utgifter gjennom en vinter hvor omstningen var heller laber. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg begynte med utvendig rengjøring, med tyngden på fasadevask, både for private og næring. Jeg er i utgangspunktet ett one man show, med ett enkeltpersonforetak. Har en som er ansatt på timesbasis. Jeg kan omsette for 6000-10000kr pr arbeidsdag kun ved å vaske alene. Dvs jeg er da avhengig av å ha to oppdrag hver dag. Som igjen avhenger av at man opererer i ett område med stor nok kundemasse til å kunne ha jobber hele sommerhalvåret for å kunne leve av dette. Jeg har en tålmodig kone, som aksepterte at jeg i det hele tatt sa opp en fast stilling uten å ha noe sikkert å gå til. Videre har jeg brukt sikkert flere hundre timer på å tilegne meg den kunnskapen jeg nå har. Utrolig mange timer har gått med til å lese, undersøke, lese, lære, lese, forsøke og lese. Nå er jeg blitt importør og forhandler av alt nødendig høytrykksutstyr man måtte trenge. Det er ikke så mye jeg omsetter ved salg enda. Det får bli en bonus. Jeg vil mye heller ut å jobbe, snakke med kunder, bygge nettverk og bruke kroppen daglig. Jeg hadde lange friperioder da jeg jobbet skift, men vil aldri bytte det tilbake mot den friheten det er å drive for seg selv. Du trenger ikke en lang utdanning eller erfaring for å kunne skape noe. Det kommer ikke rekende på ei fjøl, men ett ønske om å skape noe for deg selv kombinert med hardt arbeid tar deg ett godt stykke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå