GabrielV Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg har et Nx3000 som jeg gjerne skulle ha hatt en macro linse til siden jeg synes at stortsett alle macro bilder jeg tar blir mer eller mindre utydelige/blur på noen plass på bildene. Nå skal det også sies at jeg er helt grønn på lukkehastighet, blender osv så det er sikkert mye jeg kunne fått bedre til med litt mer tid og utprøvning så jeg kjører alt på auto. Jeg tar endel bilder av kretskort på nært hold og skulle likt på komme enda 'nermere' - finnes det et adapter for å bruke en Canon 250D macro linse på Nx3000 ? Hvis ikke, hvilke macro linser passer og har god kvalitet i en prisklasse rundt 1000-1500,- ? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 (endret) Det største problemet med bildet du postet over tror jeg rett og slett skyldes fokusplanet. Hvis du hadde tatt bildet rett ovenfra og ned mot kretskortet, og kretskortet ligger flatt, vil du nok kunne få alt i fokus. For sånn som du tar bildene nå får du bare en stripe i midten som er i fokus. Med et tilt-shift objektiv kan du riktignok trikse litt med fokusplanet, men det blir nok både dyrt og "vanskelig" istedenfor å fikse dette på andre måter. Jeg ser at du har brukt f/4 på eksempelbildet ditt. Det er mulig at du klarer å få hele kortet i fokus ved å bruke aperture priority (eller tilsvarende) eller manuell på kameraet ditt også passe på at du har en mindre blender (større F tall). F/8 eller f/11 vil nok kanskje være nok. Endret 16. desember 2015 av SilentNET 1 Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Takk for svar - jeg skal leke meg med mindre blender og se hva jeg får til. Et par kjappe bilder - første med f4 og det andre med f13 og det er klart at mindre blender hjelper. Det andre problemet mitt er at når jeg bruker blitz så får jeg svarte/lyse områder på nedre del av bildene, - jeg legger merke til at jeg har dårlig belysning dær jeg tar bildene så jeg skal kjøpe meg et par led lamper så jeg slipper å bruke blitz,regner med at det problemet forsvinner da og det vil bli enklere å ta bilder av kretsen rett ovenfra. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det du skulle hatt er en trådløs trigger eller kabel fra blitzen din og til kameraet. Slik at du kan plassere blitzen uavhengig av kameraet. Det vil da bli mye enklere å plassere blitzen slik at du får jevnt lys over hele motivet. En annen ting er at du kan prøve å kjøpe en billig softboks eller en "gjennomsiktig" blitz paraply. Da vil nok lyset bli noe jevnere og bedre enn om du bare skyter rett på med en blitz montert i blitzskoen på kameraet. Eventuelt må du droppe blitzen helt og bruke lenger lukkertid. Men da må du ha en liten gorillapod eller annen måte å holde kameraet helt stødig på. Håndholdt utgår. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Som en test kjøpte jeg et par mellomringer med kontakter så den orginale linsen ville virke, skrudde de begge fra hverandre bare for å se at alt var ok inni - fikk fjernet noen hår som lå over kontaktene og renset pogopinnene. Kommer endel nermere nå og når jeg får tid til å leke med manuelle instillinger så vil nok bildene bli endel bedre enn de under. Finnes det et lite bordstativ med mulighet for å vinkle kamera 90 grader ned mot bordoverflaten ? Har en lite nå som kan vinkles men det er 3 bein og tipper over pga vekt. Endret 10. januar 2016 av GabrielV Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Finnes det et lite bordstativ med mulighet for å vinkle kamera 90 grader ned mot bordoverflaten ? Det jeg har sett av vanlige bordstativ er relativt små så du rissikerer nok at det også tipper. Men du kan sjekke Gorillapod. Der finnes det sikkert en modell du kan bruke og de fleksible beina burde hindre at det tipper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå