Gå til innhold

Gigabit-mobilnett demonstrert

Anbefalte innlegg

Det er fake.

CAT8 er også fake då det er ingen spesifikasjon på det klart.

De kablene fungerer utmerket til 1Gbps, men for 10Gbps med lengder over 10 meter eller mer vil du oppleve trøbbel.

I motsetning til CAT5e, så har CAT6a med 10Gbps svært lite rom for elektromagnetisk støy og andre feil. Det begynner å bli nok av tråder her verda over folk som blir skuffa over 10GBase-T som enten ikkje fungerer eller har dårleg ytelse fordi dei ikkje har investert i ein skikkeleg CAT6a kabel.

Er det dårlige patchekabler folk sliter med eller kablingssystemer med dårlige komponenter/sloppy terminering? Har man først kjøpt utstyr med 10Gbase-T virker det svært dumt å skulle spare penger på kablingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RJ45 er en plugg som brukes til TP-kabel.

Mener du TP-kabel?

Spør du nå om hvordan man kan få høyere hastigheter over en enkelt TP-kabel/et enkelt Ethernet-interface fremfor å bruke flere interface aggregert med LACP eller tilsvarende? I hvilken sammenheng og i forhold til hva? 

40GBASE-T over Cat.8 som er på vei nå?

10GBASE-T over Cat6A?

CAT7 er ikke engang en standard som er godkjent av TIA(Telecommunications Industry Association)

Det vil uansett være altfor altfor dyrt og lite fleksibelt i forhold til fiber.

Cat7 er ikke spesielt dyrt.

AtW

Synes du skal vise meg priser på "billige" CAT7 kabler, så skal jeg fortelle deg om det er falsk vare eller ikke.

Og hvordan skal du fortelle det mener du? Ved å se på specsene? Kabel som er i henhold til cat6a og cat7 koster omlag 10 kroner meteren.

AtW

Lenke til kommentar

Det er fake.

CAT8 er også fake då det er ingen spesifikasjon på det klart.

De kablene fungerer utmerket til 1Gbps, men for 10Gbps med lengder over 10 meter eller mer vil du oppleve trøbbel.

I motsetning til CAT5e, så har CAT6a med 10Gbps svært lite rom for elektromagnetisk støy og andre feil. Det begynner å bli nok av tråder her verda over folk som blir skuffa over 10GBase-T som enten ikkje fungerer eller har dårleg ytelse fordi dei ikkje har investert i ein skikkeleg CAT6a kabel.

Selv Cat6 støtter 10gbit over langt over 10 meter, og det skal ikke så forbanna mye til å få til cat6, det er ritkig at 6a stiller større krav til terminering, og enten har skjerming eller saftigere dimensjon. Men du kan jo forsøke å terminere din egen fiber til et vegguttak og se om du får til det bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det finnes dårlige kabler, og? La oss ta Blue Jeans da, som sertifiserer alt de selger, koster fortsatt omtrent 10 kr meteren for Cat6A, mao er det ikke spesielt dyrt.

Har selv målt hjemme, og det er i henhold til relevante specs med unntak av der det var terminert for lite tett (dvs tvinnet opp for tidlig), normal nettverkskabel kjøpt i norsk butikk, ikke noe fancy.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jepp, vet du hva fiber koster meteren? Du får det under 5kr, handler du volum så får du det under 3kr.

Riktig, fiber får man billigere, men det underbygger ikke påstanden din om at cat-kabel er "altfor dyrt", kostanden er marginal i forhold til resten av nettverksoppsettet, i et normalt hjem har man sjelden over 200 meter feks, da er det en tusenlapp i forskjell, svært lite kontra resten av kostandene.

AtW

Lenke til kommentar

Nå har eg ikkje sagt det er dyrt, bare dårleg.

For 1Gbps så er tp kabler med RJ45 heilt greit. For 10Gbps eller raskare så vil du ha noko skikkeleg som er lagt for formålet.

Dette er et direkte sitat fra deg:

"CAT7 er ikke engang en standard som er godkjent av TIA(Telecommunications Industry Association)

Det vil uansett være altfor altfor dyrt og lite fleksibelt i forhold til fiber."

Å bruke fiber i ett normalt hjem er selve definisjonen på upraktisk, man må ha dedikerte nettverkskort i hver eneste maskin, og for omtrent alt som finnes som går på fastnett som ikke er en stasjonær eller dedikert nettverksutstyr er alternativene i praksis nesten ikke-ekssisterende (AP, VIdeokamera, bærbare, osv osv)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, vet du hva fiber koster meteren? Du får det under 5kr, handler du volum så får du det under 3kr.

Lurer på hva slags fiber du snakker om her?

30M, 98ft, LC to SC,Simplex, SingleMode,9/125,Optical Fiber Cable Patch Cord

Som kan klare både nedstrøm og oppstrøm i samme kabel (Tx: 1310nm RX:1550nm)

Tror dere slike kunne klart 2 Pentabit\s i overføringshastighet? Er kun utstyret på begge sider som er flaskehalsen?

Lenke til kommentar

Lurer på hva slags fiber du snakker om her?

30M, 98ft, LC to SC,Simplex, SingleMode,9/125,Optical Fiber Cable Patch Cord

Som kan klare både nedstrøm og oppstrøm i samme kabel (Tx: 1310nm RX:1550nm)

Tror dere slike kunne klart 2 Pentabit\s i overføringshastighet? Er kun utstyret på begge sider som er flaskehalsen?

Om singlemode-fiber i framtiden vil klare 2000 Terrabits overføringshastighet med riktig utstyr? Jeg vil tippe det vil være teknisk mulig å få til i framtiden ja.

AtW

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har etter hvert litt mange paralelle spor. :D

Justerer vi oss til nåtid er det vel 100 Gbit Ethernet-moduler som er kommersielt tilgjengelig for bruk på SMF-kabel.

Hver modul koster om trent det samme som en relativt OK bil.

https://www.senetic.no/product/CFP-100G-ER4=

Skal du ha 100 Gbit internt på datasenteret koster det en tidendedel og "kun" like mye som en liten bruktbil, men da brukes MMF:

https://www.senetic.no/cisco/transceivers/100gbase_cfp_modules/

Så kan du alternativt koble sammen to CFP-porter med en DAC-kabel til ca. 1000 (?) Kroner.

Selv har jeg hverken sett eller jobbet med switcher som har CFP-porter.

Men konkluderer at det jo er litt å gå på ift. prisnivået her før det er oppnåelig for privatkunder.

Jeg fastholder at jeg synes det virker riktigere å satse på fiberkabling i datasentere fremfor å bygge kablingssystem basert på TP.

Og forstår godt at ISPene kan foretrekke FTTH fremfor FTTB.

Når det gjelder kabling til arbeidsstasjoner internt i leilighet/hus ville jeg selv installert god Cat 6A UTP. Bruker du god kabel og terminerer den riktig så har du vel noe som holder i overskuelig fremtid.  I jobbsammenheng er vel 10GBase-T til arbeidsstasjoner relevant i miljøer som trenger god ytelse - 3D/VR/Videoredigering  - men det bør vel holde en stund?

Fiber-spredenett privat eller på kontoret er kanskje lite hensiktsmessig med mindre du bor eller jobber i et datasenter eller bestemmer deg for at du "trenger" 100 Gbit mellom server og gaming-PC. :)

Lenke til kommentar

Har spurt altibox om 10 gigabit utstyr får til svar det er for dyrt, man kunne kjøpt noe på bruktmarkedet som tidlig ha vært brukt for bedrifter.

Men problemet utstyret i altibox sine sentraler koster en årslønn i utgifter for 10 gigabit utstyr.

Derfor er 10 gigabit bredbånd så dyrt.

60 port 10G TOR switch reduant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3

Syns ikke det er så dyrt, men kanskje litt stort for en privatperson.

NETGEAR Nighthawk X6 - trådløs ruter - 802.11a/b/g/n/ac -

Dette er langt kraftigere utstyr en det altibox kommer med.

ja 10Gbit utstyr finnes vel stort sett  for proffmarkedet.E vel helst fiber man bruker på slike hastigheter. Man får vel 10Gbit på kobber kabel også. men da må man vel opp i cat 7 kabel  og nic`ene begynner å bli smådyre.

RJ45 er en plugg som brukes til TP-kabel.

Mener du TP-kabel?

Spør du nå om hvordan man kan få høyere hastigheter over en enkelt TP-kabel/et enkelt Ethernet-interface fremfor å bruke flere interface aggregert med LACP eller tilsvarende? I hvilken sammenheng og i forhold til hva? 

40GBASE-T over Cat.8 som er på vei nå?

10GBASE-T over Cat6A?

CAT7 er ikke engang en standard som er godkjent av TIA(Telecommunications Industry Association)

Det vil uansett være altfor altfor dyrt og lite fleksibelt i forhold til fiber.

Cat7 er ikke spesielt dyrt.

AtW

Bruker fiber heime eg og, men mest til lab. Leker meg med RDMA som er utrolig interessant og har ca lik latency som DMA.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabling til arbeidsstasjoner internt i leilighet/hus ville jeg selv installert god Cat 6A UTP. Bruker du god kabel og terminerer den riktig så har du vel noe som holder i overskuelig fremtid.  I jobbsammenheng er vel 10GBase-T til arbeidsstasjoner relevant i miljøer som trenger god ytelse - 3D/VR/Videoredigering  - men det bør vel holde en stund?

Det er mitt poeng også, fiber er suverent det, til datasentre som du sier er det flotters, men for å distribuere nett  et vanlig hjem, så er TP fortsatt vesentlig mer praktisk.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...