SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Det var en gang en 17 år gammel gutt som bodde i Oppegård/Kolbotn. Der bodde han med en 233mhz, 32mbram, voodoo 2 pc. En dag var han heldig nok til å få lov av sin mor, til å bruke penger på en ny pc. Da kjøpte han seg en 1,6Ghz, 256MBRAM pc med geforce 2 MX i. Etter langt og lenge, og lengre enn langt kom det endelig en snill mann fra dell og leverte pc'en. SolidBluR var overlykkelig. Åååå, som han elsket den pc'en. For første gang så han tribes 2 i full detalj uten hakking, for første gang kunne han gruse andre i UT og Q3 med mer enn 1 frame i sekundet. (selv om han banket dem før også) Gleden var stor, og nede i kjellerstua grodde bakdelen mer og mer inn i pc-stolen. Helt til en dag. SolidBluR fikk en kommentar om at maskinen hans ikke jobbet på det høye nivået den burde. Hva kunne feilen være? Innen denne tiden hadde SolidBluR kjøpt 256 ekstra ram og en cdbrenner til sin kjære, så den nå hadde 512MB RAM. Han kjørte 3dmark01 for første gang, og fikk 2200 marks. Han kunne ikke tro det. Burde ikke den rå kraften pc'en hadde få marks til å flomme på skjermen hans? Det viste seg at kortet slett ikke var av de beste. SolidBluR ga seg ut i verden (internett) for å lære seg mer om 3dkort. Helt til denne dag hadde han trodd at gf2MX var ett veldig bra kort. Ja, han hadde jo klart seg godt med ett voodoo2 12MB helt til han ikk sin nye pc. Trengte han ett nytt kort, eller var han bare i ferd med å bli bortskjemt? Uke etter uka leste han om 3dkort, helt til hodet hans ikke klarte mer; Det var dags for å kjøpe seg ett nytt kort. Det var ett spesiellt kort han hadde sett seg ut. Det hadde stått på hardware.no og blinket så forførerisk hver eneste dag; Palit Daytona geforce 3 ti200 128 MB DDR RAM. Og den prisen! For ett røverkjøp! I uke etter uke sparte han, helt til han hadde nok penger. Han sendte bestillingen. Det viste seg å ta lang tid før han fikk kortet. På toplines hjemmeside hadde det stått at det burde ta 1-5 dager før man fikk kortet, men det var ikke så. I mellomtiden hadde SolidBluR hørt fryktelige fortellinger om Palit, Topline og Daytona gf3ti200. Burde han ha bestillt kortet i det hele tatt? Men en mann (husker ikke hva han het, noe på x) oppmuntret SolidBluR med fortellinger om 500fps, om herlige overklokkinger, og SolidBluRs hjerte ble igjen fylt med ro. Det hadde gått omtrent 3 uker. SolidBluR hadde tenkt seg en tur til Svinesund for å kjøpe inn...varer... Men før han dro, gikk han inn på topline.no og fant ett teleonnummer. Han ringte, og snakket med en hyggelig mann fra topline. De sa at de hadde bare fått inn ca. 60 kort når de egentlig burde ha fått 800! SolidBluR ble sjokket! Men den snille mannen sa at de hadde to kort igjen. Og de var det bare og komme og hente. SolidBluR's øyne stod på vidt gap...skulle han få kortet i dag? Han hoppet ut i bilen og kjørte mot lillestrøm. (vel faren hans gjorde det ihvertfall, SolidBluR er enda 6 måneder fra å bli atten) Og der på bordet, lå to geforce 3 kort. Etter å ha stått bak en veldig treg mann som skulle vite alt her i verden om laptop-priser, slapp SolidBluR frem til disken. Der snakket han hyggelig med Topline-mennene, betalte 2000 kroner, og dro hjem. Og det var ett vakkert kort. Sort som den vakreste perle, robust som det hardeste sverd, alikevel nydelig som den fagreste prinsesse. SolidBluR kunne ikke slippe det av syne gjennom hele turen hjem. Han følte seg som Pippin og den sorte kulen fra Isengaard. Vel hjemme åpnet han raskt opp sin like vakre, sorte dell maskin, og røsket ut sitt gamle geforce2MX. Sakte men sikkert satte han i sitt nye kort. Deretter skudde han på maskinen og etter ca. 15 minutter var kortet installert og klar for en tur. Alt fælt han hadde hørt om kortet var feil. Det passet perfekt i maskinen og kjørte som Shadowfax selv. Helt til DEN testen. Han hadde satt på 3dmark01. Alt gikk bra helt til (uhhhrg...) Advanced pixel shading. Aldri hadde han sett slik flimmer! Vannet flimret som om det skulle være selveste lynguden TOR som badet i det. SolidBluR trykket fort på ESC. Og det ble stille. En ny test ble satt igang. Han lot den gå denne gangen. Scoren endte på noen marks under 6000. Hva? Burde det ikke ha blitt 7000? SolidBluR kjørte Chameleon demoen fra http://www.nvidia.com Den kjørte bra helt til kameleonen går fra brunt til skjelettaktig. Da gjorde den seg om til noe blått og stygt, ikke flott og nydelig i det hele tatt! SolidBluR var litt fortvilet. Jo visst, 6000 er en bra score, og kameleonen var da flott før den ene effekten, men det var ikke nok! Han ville ha mer! Eller hadde han bare blitt bortskjemt? -Michael Johnsen _________________ Dell P4 1,6 Ghz 512MB SDRAM pc-133 GeForce 3 ti200 128MB DDR (Kortet overklokket til ti500) http://www.pixeldesigns.net <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SolidBluR på 2002-02-24 17:28 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: SolidBluR på 2002-02-24 17:31 ] Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Hehe, går ut ifra at den posten er for lang til at noen gidder å lese den Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Neida, eg har lese den, fornøyeleg :smile: Eg er ikkje sikker på korleis P4+sdram påverkar scoren, men kan nok tenke meg til at scoren er heilt normal. Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Ok, men det er bare det at jeg hører hele tiden om folk med samme kort og like, ofte dårligere pc, som får høyere score. Hmmmm:) Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 nei da denne posten var ikke for lang!!!! den var rett og slett gøyal å lese igjennom kjipt det med den svidde kamelonen Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: On 2002-02-24 17:37, SolidBluR skrev:Hehe, går ut ifra at den posten er for lang til at noen gidder å lese den Tvert imot, riktig rørende var det. Hyggelig lesing selv om det ble litt trist mot slutten. Håper litt forskning på driverfronten løser feilene. Yoda Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Ble faktisk så fasinert ay jeg glemte å kommentere scoren. Har selv P4 og SDRAM + Asus V8200 GF3 og oppnår 6000 poeng. Yoda Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Jaja. Hvis du er fornøyd, da er jeg fornøyd! Vi kan jo egentlig ikke klage, kan vi vel? Det ville vært...bortskjemt... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 På madonion's website kan du sammenligne din 3d mark score med andre maskiner. Databasen er så omfattende at du finner mange personer som har så godt som lik PC som deg. btw slike innlegg er alltid artige å lese. Virka som du har holdt ut ganske lenge med 233'en :smile: Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Hehe...nesten 4 år. Gjennom tykt og tynt. Skal skjekke madonion-siden nå. Takk for tipset. Kanskje etter litt tweeking av kortet kommer det en "The Adventures of SolidBluR 2" Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Anders, kan du gi meg en link til siden der resultatene står? jeg lastet ned en pdf fil der de burde stå men den funka ikke. Ligger det online? (Sitter på en 100mhz, det er den eneste med internett her hos faren min...hehe ) Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: On 2002-02-24 18:02, Anders Leipsland skrev:På madonion's website kan du sammenligne din 3d mark score med andre maskiner. Databasen er så omfattende at du finner mange personer som har så godt som lik PC som deg. Skulle bare skjekke om jeg klarte å Quote. Jeg vet ikke helt hvordan man gjør det, men hvis denne meldingen vises, så klarte jeg det vel... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: On 2002-02-24 18:20, SolidBluR skrev:Anders, kan du gi meg en link til siden der resultatene står? jeg lastet ned en pdf fil der de burde stå men den funka ikke. Ligger det online?(Sitter på en 100mhz, det er den eneste med internett her hos faren min...hehe ) Jepps, dem ligger online. Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Takker, men jeg fant det ut selv. Her er derimot problemet: Som sagt sitter jeg på en 100mhz med internett, dermed kan jeg ikke sende inn 3dmarkscoren min herifra. Og jeg må sende inn score hvis jeg vil skjekke hvordan jeg gjør det i forhold til andre. God pc, 3dmark01 = ikke internett Dårlig pc, ikke 3dmark01 = internett U see? Takker alikevel for all hjelp! Lenke til kommentar
viranth Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 "SolidBluR var litt fortvilet. Jo visst, 6000 er en bra score, og kameleonen var da flott før den ene effekten, men det var ikke nok! Han ville ha mer! Eller hadde han bare blitt bortskjemt?" Wild guess...men ja!? =) Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 drømmer om 6000 jeg også har 2500 jeg Lenke til kommentar
Johan Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 hmm jeg får ca 800 poeng på min P4 1,3 GHz med TNT2 M64 Jeg kjøpte den PC-en fra Dell 15 januar 2001. Spranget gikk fra en 166 MHz med bare møl inni. Gjett om jeg ble imponert! I morgen får jeg mitt nyese Radeon8500 Retail, og kanskje en ny loddebolt. *Glede seg* Lenke til kommentar
NiceGuy Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Det er jo slik at en med god Hz på maskin ikke nødvendigvis får høyere score enn en med en sammensatt PC som er satt sammen av deler som passer ihop. Gode enkeltdeler, men litt halvdårlig på andre punkt bare punkterer en slik test. Det må nesten settes sammen opp mot ønsket effekt. Er du en gamer, så sett maskine sammen opp mot det: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Får 6565 poeng i 3DMark2001! Elsker den nye maskinen min. SolidBlur, du burde kanskje få deg noe DDR RAM eller no? Scores i 3DMark2001 er veldig avhengig av hovedkort, RAM og CPU. Ikke bare skjermkort. På den gamle maskina mi, når jeg satte i GeForce3-kortet (midlertidig, den gang da!), var hovedkort største begrensning. Så RAM og CPU. Den nye maskina mi, er bare kongerå... Mine maskiner: - Intel486SX@25MHz (i dagene til tidlige Pentium2'er) - Pentium@100MHz med 80MB RAM (i dagene til tidlige P3'er) - AMD Athlon 650MHz (i dagene til P3 500MHz! At last!) - Nå, siden jeg plutselig fikk altfor mye penger: AMD XP 1600+, med 512MB DDR RAM, ASUS GF3Ti200Pure osv. SolidBlur, lage nettverk eller.no mellom din&fatterns PC, slik at dere kan dele på nett-forbindelsen? (Det gjorde jeg! Mellom min gamle, nå familie&server-maskin, og min nye 1337-lamer-gamer-boks!) Lenke til kommentar
house Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 god herz kan ikke ha så mye så, jeg kan jo ikke engang kjøre 3dmark omtrent... greit jeg har en xp1800+ prosessor, MEEEEn... har ikke det frakkeste skjermkortet som er på markedet, sitter på ett ATI RAGE PRO 4mb ram fra 1997 ... siden jeg grilla mitt g-force så har jeg sitti på dette... kan lixom ikke skjønne hvorfor g-force'n min tok fyr, før satt jeg på en P-III 450 så hoppa jeg til en xp1800 ... tok overskjermkortet, kjørte kortet i rundt 1 døgn, da tok det fyr. å ja. DET TOK FAKTISK fyr, det var flamme der..... merkelig, noen som har hatt lignende opplevelser ? ville så gjerne ha oppklart hva som gjorde det på denne måten! Housey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå