Bryggeren Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Hei alle reiseglade mennesker! Sammen med en god kompis skal jeg endelig realisere drømmen om å oppleve Asia, nærmere bestemt Kambodsja og Vietnam. Har aldri vært i Asia. Turen starter i Phnom Penh hvor vi lander. Deretter skal vi sørover til Sihanouk hvor nyttår feires. Etterpå reiser vi vestover til Ha Tien, ferje til Phu Quoc. Herifra blir det litt tilfeldig, men videre reiserute er inn i Vietnam og til Ho Chi Minh. Dette er skissert tur. Har overnatting i Phnom Penh og Ho Chi Minh, også burde vi bestille på nytårsaften grunnet priser og tilgjengelighet på overnatting. Her ligger spenningen - reise uten å ha bestilt, booket og nødvendige stopp - man har frihet til å ta avstikkere og oppleve steder uten å ha regnet med de i utgangspunktet. Like spennende som skremmende for å være ærlig, da vi ikke har reiseerfaring fra Asia. Jeg lurer på to ting, og det er knyttet til ruta og fremgangsmåte: Er det noen steder "inbetween" som bare må oppleves? Hva er dine erfaringer i de to landene? Hvordan reiser man tryggest og billigst? Merk at trygg reisemåte går fremfor budsjett. Vi har litt å gå på. På forhånd takk for alle som har noe å komme med! Mvh Bryggeren. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) . Endret 17. desember 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Bryggeren Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Hei, tusen takk for grundig svar! Vi skal justere forventningene til Sihanouk... Siem Reap har vi kuttet da vi primært reiser sør, i begge landene. Templer vil vi gjerne se, fikk høre av ei venninne at dersom du har sett et tempel, så har du på en måte fått det med deg. Skal vurdere turen langs landebygda nordover - har du navn på et selskap som tilbyr dette? Dersom du har mer tips til Vietnam settes det stor pris på. Vi kommer nok til å være sør for HCM tiden vi tilbringer der. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Ikke baaare hør på veninner da, når det kommer til egne, personlige oppplevelser som omhandler reiser rundt i verden som mest sannsynlig vil forandre livet ditt ...men ja, jeg er til dels enig om man ikke har helt spesielle interesser for templer og historie behøver man ikke bruke halve turen på slikt - men Ankor er liksom selve definisjonen på templer da , bare for å ha sagt det, og dere er jo så nære men, nok om det Sihanoukville er et ferieparadis med badeturister og det som medfører. Jeg er ingen badeturist, men kan jo hende dere får det helt topp her Dere får også uttallige muligheter til å reise med båt over til div. øyer som jeg ikke selv har besøkt, men som andre reisende skryter av. Se opp for Sovjet street Er det noe de er flinke til i Kambodsja og Vietnam så er det "å frakte deg dit du vil, og på hvilken som helst måte som behager deg mest" Å ta en rutebuss her i Norge, i ukjent by, kan føles som en umulig oppgave sett i forhold til å reise hele vietnam på kryss og tvers. Her booker man (om man ikke er pensjonist og reiser i lag med 60 andre pensjonister som tror at "hele verden" koster "one dolla") ingenting på forhånd - det beste er å ha en grovplan slik dere allerede har, og deretter tar ting på sparket. -Planlegg å måtte forandre disse planene da det bestandig dukker opp uforutsette ting. I de store byene Hanoi, Hue, HCM bugner det av små turistselskaper som selger akkurat den turen du selv ønsker, og former den til det du er ute etter. Selskapene er til å stole på, de dukker opp, de plukker deg opp utenfor hotellet (bestandig litt sene) og er stort sett serviceinstilte i den grad at nordmenn nesten føler det litt voldsomt. - I Halong Bay ville jeg riktignok gjort en skikkelig research ang. båt-selskaper da det desverre er mye dritt her - selskaper som varierer fra 1-5 stjerner på tripadvisor osv. Her varierer prisene enormt alt etter "hvor turist du ser ut" og "scams" er veldig vanlig. -Motobiketurer er å anbefale. Dere kommer uansett ikke utenom en del turer bakpå disse scooterne som jeg selv anser som helt utrolige, på en positiv måte. -Her får man sett "landet", de tar snarveier innom krinkelkroker dere normalt sett ikke ville fått se ellers og man får en skikkelig "føling" med trafikken Om dere ikke leier dere scootere selv vil dere få muligheten til å leie scooter-guider som tar dere rundt hele byen, til de stedene dere ønsker å se - og det koster en slikk og ingenting å leie dem for en hel dag. -Kjøp støvmasker umiddelbart når dere kommer ned - gjelder spesielt for Kambodsja grunnet støvete veier Jeg kjenner et par av gutta i "Hue Riders" som plukker deg opp hvor som helst i Vietnam og tar deg dit du vil, fikser gjestehus og fantastisk lokal mat på veien. Min første tur var en 7-dagers med en av disse, hvor jeg leide meg en scooter og kjørte sammen med ham ifra Hanoi i nord til Hue i sentralvietnam. Uforglemmelig, måtte i senere tid ta denne turen på nytt alene. Sør for HCM er et ukjent område for meg ...har heller aldri møtt noen som har reist dit. Hva er planen nedi der? En fin mental planlegging på hva dere kommer til å møte når dere ankommer er å lese litt i disse 2 trådene: Kambodsja - Vietnam Lenke til kommentar
Bryggeren Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Takk for informativt svar. Skal gjennomgå reiseplan og ta i betraktning innspill du har kommet med, så kommer jeg tilbake til tråden. Igjen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå