Gjest bruker-384291 Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Hei! For noen dager siden solgte jeg en gjenstand på nettet til en fyr i utlandet. Han betalte meg da en del av den avtalte kjøpesummen og han sa at han skulle betale resten etter at han hadde fått gjenstanden. Men etter at han fikk gjenstanden nektet han å betale resten og ignorerer mine meldinger. Fyren har forresten gjort ting med gjenstanden som gjør at den har mistet den verdien hadde, og kan ikke bli solgt igjen i nærheten av samme pris. Gjenstanden er forresten en virtuell ting som jeg kan ta tilbake ganske lett, så jeg tenker å gjøre det. Hva har jeg egentlig rett til her? Kan jeg bare ta den tilbake, og kreve det han betalte som erstatning for det tapte ved gjenstanden i og med at den har mistet sin verdi? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Du har rett på å få fullført den transaksjonen som dere avtalte. Om avtalen ikkje blir oppfylt ved at den eine parten trekker seg frå avtalen så kan ein i utgangspunktet heve avtalen som innebærer at ein tilbakefører tingene til slik som dei var før avtalen blei inngått. Så den løysninga med å ta tilbake gjenstanden er mulig, men du kan kun beholde den delen av forskuddsbetalinga som utgjer verditapet, du kan ikkje nødvendigvis holde tilbake heile delbetalinga som "straff" for at du ikkje fikk betalt. Her kan du lett havne i ein situasjon der det er du som er skurken sidan du sitter igjen med både pengar og gjenstanden, og kjøparen sitter igjen med mindre enn han hadde før avtalen. Du kan sjølvsagt også gå til retten for å kreve inn betalinga, men den saksgangen er dyr og tidkrevande og vil sjeldan lønne seg med mindre verdien er høg. At personen du solgte til befinner seg i utlandet gjer dette berre meir tungvindt. Sidan du skriv det er ein virtuell ting så er vell denne nødvendigvis tilknytta ein tredjeparts tjenestetilbydar? I så tilfelle kan det være at den tjenestetilbydaren har erfaring med slike konflikter og at dei kanskje har ei ordning for å håndtere slike situasjonar. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. 3 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Eng med Henrik2k. Det er nok ikke helt etter boka, men han forsøkte å svindle deg først, og han er i et annet land, så jeg ville gjort det på den måten. 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Å gjøre seg selv til svindler er da ingen løsning! Dersom det er teknisk mulig burde man ta tilbake gjenstanden og sende en beskjed om at den gis returneres når det fulle beløpet er betalt. Endret 15. desember 2015 av Vegard# 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Hvor har dere det fra at man kan ta gjenstanden tilbake, folkens? Den klare hovedregelen er at man ikke har lov til å ta en gjenstand tilbake etter levering om man ikke har avtalt det spesifikt, jf. kjøpsloven § 54 fjerde ledd. Kjøpsloven regulerer ikke salg av programvare o.l. som ikke leveres på fysisk medium, men dette prinsippet gjelder nok uansett. 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-384291 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? anholdt? du solgte en gjenstand, han betalte ikke full pris og forringet gjenstandens verdi, du kan ta gjenstanden tilbake og du gjør dette helt riktig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? anholdt? du solgte en gjenstand, han betalte ikke full pris og forringet gjenstandens verdi, du kan ta gjenstanden tilbake og du gjør dette helt riktig. Nei, han kan ikke det. Lær deg grunnleggende juss før du skriver tull. 6 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? anholdt? du solgte en gjenstand, han betalte ikke full pris og forringet gjenstandens verdi, du kan ta gjenstanden tilbake og du gjør dette helt riktig. Nei, han kan ikke det. Lær deg grunnleggende juss før du skriver tull. trading av virtuelle gjenstander på nett med folk på andre siden av jorda som scammer deg faller ikke under noen form for juss, han vil aldri bli rettslig forfulgt og det er gentlemans agreement som gjelder.... lær deg å ikke bli lurt og utnyttet som en bitch før du skriver piss. Endret 26. mars 2018 av dysfunctional 5 Lenke til kommentar
Gjest bruker-384291 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? anholdt? du solgte en gjenstand, han betalte ikke full pris og forringet gjenstandens verdi, du kan ta gjenstanden tilbake og du gjør dette helt riktig. Nei, han kan ikke det. Lær deg grunnleggende juss før du skriver tull. Så hvis jeg tar gjenstanden tilbake og tar verditapet som erstatning og refunderer resten så er jeg " 100% ren"? Men er det de norske lovene som gjelder her eller? Dersom han skulle anmelde dette, ville myndighetene der tatt det på alvor? Jeg ønsker ikke at det skal oppstå en stor sak her som kan ødelegge framtiden min ved å få noe på rullebladet som svindel. Endret 26. mars 2018 av bruker-384291 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ta gjenstanden tilbake, ikke gi han noen penger tilbake, han brøt en avtale og bør straffes for det. Altså kan ikke jeg bli anholdt for dette? Eller blir det bare klønete i og med at han er fra landet "Kuwait", som er et arabisk land? Det er bare snakk om 2000 kroner i denne saken, så det ville kanskje blitt veldig kostbart og klønete for de å kanskje kontakte norske myndigheter osv? anholdt? du solgte en gjenstand, han betalte ikke full pris og forringet gjenstandens verdi, du kan ta gjenstanden tilbake og du gjør dette helt riktig. Nei, han kan ikke det. Lær deg grunnleggende juss før du skriver tull. Så hvis jeg tar gjenstanden tilbake og tar verditapet som erstatning og refunderer resten så er jeg "ren"? Men er det de norske lovene som gjelder her eller? Dersom han skulle anmelde dette, ville myndighetene der tatt det på alvor? Jeg ønsker ikke at det skal oppstå en stor sak her som kan ødelegge framtiden min ved å få noe på rullebladet som svindel. Svindel? det var jo han som forsøkte å svindle deg! Nei, myndighetene i hans land vil med 99.99% sjanse ikke ta opp noen slik sak og ikke vil du tape saken heller. Men at du kan bli rapportert til platformen gjenstanden ble tradet i er mer sannsynlig, hvorpå du må forklare at han ikke betalte full pris og forringet verdien i tillegg f.eks.... av nysgjerrighet, hvilken gjenstand er det snakk om her? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Dersom du tar tilbake gjenstanden og beheld betalinga så er det ulovlig sjølvtekt. Men det er klart at på samme måte som at det er vanskelig for deg å vinne fram i eit eventuelt rettslig oppgjer mot kjøpar, så vil det tilsvarande være vanskelig for kjøparen å komme vidare med ei eventuell anmeldelse av deg. Så det rådet du får vil nok kunne løyse ditt umiddelbare problem, og det kan godt hende at det går heilt fint utan vidare konsekvensar. Men det ikkje ei lovleg løysning. Det å trekke tilbake gjenstanden og behalde pengane er eit grovare lovbrudd enn det kjøparen har gjort seg skuldig i. Kjøparen har tross alt forhåndsbetalt fyrste avdrag og er no "berre" seint ute med det andre og siste avdraget. 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-384291 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Dersom du tar tilbake gjenstanden og beheld betalinga så er det ulovlig sjølvtekt. Men det er klart at på samme måte som at det er vanskelig for deg å vinne fram i eit eventuelt rettslig oppgjer mot kjøpar, så vil det tilsvarande være vanskelig for kjøparen å komme vidare med ei eventuell anmeldelse av deg. Så det rådet du får vil nok kunne løyse ditt umiddelbare problem, og det kan godt hende at det går heilt fint utan vidare konsekvensar. Men det ikkje ei lovleg løysning. Det å trekke tilbake gjenstanden og behalde pengane er eit grovare lovbrudd enn det kjøparen har gjort seg skuldig i. Kjøparen har tross alt forhåndsbetalt fyrste avdrag og er no "berre" seint ute med det andre og siste avdraget. Han er ikke seint ute med betalingen. Han bare begynte å ignorere mine meldinger og nekter dermed å betale resten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Rettslig sett så er det nettopp å være "sent ute med betalingen". Det er det som er grunnen til at du ikke har lov til å ta tilbake tingen. Henrik har for øvrig rett i at du sannsynligvis ikke vil få noen konsekvenser av at du tar tilbake tingen. Kanskje får han en dom mot deg i Kuwait, enten sivilrettslig eller strafferettslig. Vi utleverer ikke statsborgere til Kuwait, men i prinsippet kan det jo hende at du kan slite om du skulle befinne deg i et land som gjør det, eller du skulle ønske å reise til Kuwait. Mest sannsynlig ikke, siden internettkjøp av småting sjeldent løses på den måten. Men det kan du ikke vite med sikkerhet, for du kjenner ikke Kuwaits lovverk om disse tingene. Det gjør ikke jeg heller, og det gjør ikke Henrik2k heller. Men etter norsk rett har du altså ikke lov til å ta tilbake tingen etter at du har levert den, om du ikke på forhånd har avtalt en slik rett. 2 Lenke til kommentar
Gjest bruker-384291 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) . Endret 26. mars 2018 av bruker-384291 Lenke til kommentar
Gjest bruker-384291 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) . Endret 26. mars 2018 av bruker-384291 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 paypal? da får han sikkert pengene sine tilbake i samme farta også. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 nei du risikerer ikke noe på rullebladet men at du risikerer å bli rapportert til "LOL" samt "paypal" hvor du må forklare deg det kan hende. Men du har det på det rene spør du meg, du sendte ditt bidrag av handelen, han gjorde ikke, du tok det tilbake.... fair enough.... pluss at du tok 50% for at han ødela kontoen.... også fair ovenfor en game-master osv... worst case er at du må gi tilbake pengene tror jeg Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Å selge eller overlate kontoen til andre bryter mot ToS til league of legends, så ein kan risikere utestengelse eller ban. Ellers så vil kjøparen ha ein rimelig bra sak når han melder trådstarter for svindel, noke som fører til at paypal ikkje utbetalar den aktuelle summen, eller at paypal ikkje lenger vil ha trådstarter som brukar og sperrer han ute derifrå. Slik som paypal ser det så vil det virke som at trådstarter solgte ein ting og krevde betalt for denne, for deretter å ta den tilbake. Det vil sjølvsagt være mulig at kjøparen også anmelder saka enten i Kuwait eller i Norge, men sannsynlegheita for at det fører til ei sak som ikkje berre blir henlagt er svært liten. Men det er klart at kjøpssummen vil også være eit moment i den saka, både i forbindelse med kor sannsynleg det er at motparten anmelder for å få tilbake pengane men også i forhold til om politiet oppretter sak. Særlig aktuelt blir det om differansen mellom den fyrste delbetalinga og verdiforringelsen av den virituelle gjenstanden er stor. Det burde ikkje kome som ei overraskelse om kjøparen i Kuwait kjem til å ta steg for enten å få igjen pengane, eller ta tilbake spel-karakteren. Alternativt rapporterer kontoen med det formålet å få den banna frå LoL, kjøparen kjem heilt sikkert til å påta seg rolla som offer berre for å ha siste ordet i denne konflikta. Men med svært høg sannsynlegheit så får dette ingen konsekvensar for trådstarter, men det trådstarter har gjort bryter mot både lisensavtalen til LoL, brukaravtalen til PayPal og norsk lov. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå