Gå til innhold

valg av speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei, 

Nå har jeg godt rundt i ett halvt år og ønsket å kjøpe et kamera. Usikkerheten rundt hvilken jeg skal kjøpe har forhindret meg. 

Jeg har brukt Canon EOS 100d før og har god erfaring med den. Men jeg vil ikke at det skal være grunnlaget for innkjøpet. 

Brukes hovedsakelig til å ta bilder hjemme.

Noen som har noen idéer til en speilreflekskamera? og evt. hvor man kan få kjøpt den billigst? 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve bildebrikkene som brukes i speilrefleks er relativt like så det er to ting som jeg synes du skal ha som fundament for besluttingen Det ener er at kameraet skal være godt å holde i og det andre er at du skal synes det er enkelt å manøvrere i menysystemet.

Har du Canon fra før av kan det være naturlig å anbefale det samme merke da du antageligvis har optikk tilpasset det merke. Har du mer en det objektivet som fulgte med det forrige kamerahuset ditt? 

Lenke til kommentar

Jeg har gått fra 7D til 100D, egentlig gjorde jeg det i påvente av at 7D mkII skulle dukke opp men har enda ikke kjøpt 7D mkII siden 100D faktisk gjør jobben godt nok for meg.

Når det gjelder bildekvalitet har 100D samme sensor som 700D så hvis man vil oppdatere må det være på grunnlag av andre preferanser, et raskere kamera, et større kamera eller flere individuelle kontroller "knapper".

Skal det hovedsakelig brukes innendørs ville jeg ha vurdert type objektiv/er man vil få brukt for, personlig har jeg falt for Canon sitt relativ nye 24mm f/2.8 med stabilisering, man får akseptable bilder i relativ mørke omgivelser uten bruk av blits, eventuell kjøpe en ekstern blits og bruke den som et indirekte lys "blitse opp i taket" hvis det er mye bevegelser i motivene så som aktive barn.

Vil man ha noe bedre er det 6D som gjelder for innendørs fotografering, men skal man har noen objektiver kan det fort bli dyrt.

Er nok nettbutikkene som er billigst på kameraer, vet ikke hvor du bor men du kan finne rimeligste pris på prisjakt eller tilsvarende sider, bare husk at de aller billigete ofte er utenlandske selskaper som utgir seg for og være norske og man kan få problemer med en eventuell reklamasjon, jeg bruker som oftest en dedikert fotobutikk når jeg kjøper kamera/kamerautstyr.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt et nytt speilreflekskamera er faktisk 100D et av de jeg har vurdert for å kunne bruke de gamle EOS-objektivene jeg har, men har slått det fra meg da jeg ikke ønsker å gå opp i størrelse og vekt uten å få bedre bilder.

Til hjemmebruk er det viktigere med lyssterke objektiv (rundt f/2), da kan man ofte droppe blits.

Hadde det vært snakk om sportsfotografering eller fugletitting så ville nok bytte til et større kamera ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår trådstarter, så har h*n ikke kamera nå; men har brukt 100D før.

Det er mange argumenter for å velge Canon 100D; da det er kjent og det er et godt kamera. Andre gode alternativer er de rimelige modellene fra Nikon og Pentax, alternativt et speilløst system-kamera.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Good catch, tomsi42.

Egentlig alt av speilrefleks duger, men gjerne noe fra de siste 3-4 år. Objektiv er viktigst!

Det er mye (pent) brukt på finn.no, Nikon D3200/3300/5200/5300. Canon fra 550D, 100D, osv. Pentax av ymse slag. Sett en makspris, og finn noe som du liker, det er i grunnen det viktigste at du får noe som er sånn at du får lyst til å bruke det og ikke bare lar det ligge fordi du ikke blir fortrolig med det. Du kan lese deg skakk på tester uten at det har så mye å si, det aller meste gjør jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kikker på brukte kamera så ser man mange fantasipriser på Finn.

Bruktmarkedet på Foto.no har mer realistiske priser: 

https://foto.no/bruktmarked/

Vil man sjekke tidligere bruktpriser på fotoutstyr finner man det meste listet opp her: 

http://teambiathlon.no/index.php?module=price

Likevel kan man finne utgående kameramodeller til bedre priser i butikk hvis man følger litt med, eller gode lokketilbud på nye modeller og optikk.

Det beste kameraet er det man liker å bruke. Det blir ikke bilder av å ha et bra kamera i skuffen...

Kjenner man begrensningene og mulighetene til det kameraet man har så har man stor sjanse til å få teknisk bra bilder, blinkskuddene er det som oftest fotografen med rette blikket som bestemmer. (Selv satser jeg på flaks...)

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hvorfor må det være speilrefleks?

Det finnes mange gode løsninger som ikke er speilrefleks og det er ikke bare kameraet men også optikk som må taes med i vurderingen.

Det første du bør gjøre er  å tenke over hvor mye du vil betale for kamera + optikk og tenke gjennom hva slags optikk du trenger til den typen bilder du ønsker å ta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, 

vært opptatt med eksamen, så har ikke fått svar. 

Jeg har IKKE Canon 100d, men har god erfaring med den. Og i og med at jeg bare har brukt den (av nyere og moderne kameraer), så er jeg ikke kjent med resten av market. Men hvis canon 100d er en god kamera og det ikke var bare jeg som likte den, så går jeg kanskje for den. 

Bor for øvrig i Oslo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...