Gå til innhold

Følger Photoshop CC tutorial, men får ikke ønsket resultat

Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Jeg skal legge til bokeh i et bilde jeg har. Jeg følger

, men jeg kommer ikke i nærheten av størrelsen eller klarheten på ringene. Hvorfor ?

Her er utgangspunktet: post-68389-0-82016500-1450132780_thumb.jpg

Som dere ser er det masse lyspunkter på tavlen til venstre som jeg altså ønsker å lage noe ut av. Er bildet et dårlig utgangspunkt, eller hva kan jeg gjøre feil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Er det noe slikt du tenker på ?

Nei, slikt som det klarer jeg også, det jeg tenker på er slik som i videoklippet jeg linket til, altså noe ála dette:

post-68389-0-17672200-1450208357_thumb.jpg

Det nærmeste jeg kommer er dette, men da blir hele venstre siden totalt overflommet av lys, mens jeg får noen fine ringer på høyre side.

post-68389-0-55640900-1450208788_thumb.jpg

Eventuelt bare helt vanlig blur som her:

post-68389-0-32399000-1450208843_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er fordi punktene står så veldig tett at sirklene overlapper hverandre. Prøv med et bilde hvor det er færre lyspunkter.

Det er nok grunnen til at han ikke får det resultatet han ønsker ja. Men løsningen er vel heller å faktisk blende opp og ta bildene slik man ønsker dem, fremfor å styre med dette i etterbehandlingen. Spesielt på statiske motiver som her, hvor man har all verden av tid til å få det riktig. 

Jula er forresten en fin tid å leke med lys ute av fokus. Egenkutta blendere og juletrær:

godjul-web.1000x1000.jpg

Henning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Det er fordi punktene står så veldig tett at sirklene overlapper hverandre. Prøv med et bilde hvor det er færre lyspunkter.

Men løsningen er vel heller å faktisk blende opp og ta bildene slik man ønsker dem, fremfor å styre med dette i etterbehandlingen. Spesielt på statiske motiver som her, hvor man har all verden av tid til å få det riktig. 

Saken er at jeg faktisk brukte største blender i objektivet jeg hadde til rådighet, med planer om å få det som jeg ville i kameraet. Men da jeg kom hjem så jeg at det ble mye dybde likevel, så da tenkte jeg at jeg fikk prøve i photoshop. Fokuset var satt midt på stolpen i midten, og da skulle optimalt det som er 20 meter bortenfor, være blurret ut og få mer fremtredende bokehringer.

Vel vel, må vel ha bedre utstyr når jeg en dag får råd til eget utstyr, for blender F5.6 var tydeligvis ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Men løsningen er vel heller å faktisk blende opp og ta bildene slik man ønsker dem, fremfor å styre med dette i etterbehandlingen. Spesielt på statiske motiver som her, hvor man har all verden av tid til å få det riktig. 

Saken er at jeg faktisk brukte største blender i objektivet jeg hadde til rådighet, med planer om å få det som jeg ville i kameraet. Men da jeg kom hjem så jeg at det ble mye dybde likevel, så da tenkte jeg at jeg fikk prøve i photoshop. Fokuset var satt midt på stolpen i midten, og da skulle optimalt det som er 20 meter bortenfor, være blurret ut og få mer fremtredende bokehringer.

Vel vel, må vel ha bedre utstyr når jeg en dag får råd til eget utstyr, for blender F5.6 var tydeligvis ikke godt nok.

Jo 5.6 er jo ikke all verden, men det kan være mulig å få til litt dersom du hadde beveget deg en del nærmere stolpen, siden avstanden til stolpen også ser ut til å være endel så blir det enda vanskeligere å få omgivelsene ute av fokus. De fleste kamerasystemer har en billig fastlinse, det kan nok være verdt å se på, en fin julegave kanskje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Jeg stod maks 2 meter unna stolpen, men men. Bedre utstyr er ønskelig, men så var det pengene. Jeg ønsker meg et Olympus OM-D EM-5 MKII evt. Olympus OM-D EM-1 MKII når det kommer. Så ønsker jeg meg Olympus 7-14mm F2.8 PRO og Olympus 40-150 F2.8 PRO med 1.4 mellomring. Da kunne jeg fått til en del tøffe bilder ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Hvis bokeh-ringer er alt du er ute etter så ville jeg nok sett på kameraer med større sensor og objektiver med større blender, men ellers vil jeg tro disse kameraene og objektivene er feiende flotte. 

Henning

Det er kun ikke-informerte personer som fortsatt tror man trenger fullformat for dette. Micro-four-thirds holder i massevis.

Her er et bilde tatt med et Olympus micro-four-thirds kamera, og for å få en kul effekt, er det brukt et asferisk objektiv:

post-68389-0-09362400-1450285994_thumb.jpg

En ulempe med fullformat er at om du f.eks bruker et F0.95 objektiv kan du ende opp med så lav dybdeskarphet at du faktisk burde senke blenderåpningen for å få nok av bildet i fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...