Gå til innhold

Sette strøm på z-wave batterisirene


Anbefalte innlegg

Jeg har et par Vision ZM1601 sirener, kjøpt på Clas O:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZM1601,-sirene-med-blits-/36-5751

 

Disse bruker veldig mye batteri (burde ha tenkt meg det, da de må lytte på nettverket). Jeg har noen 6V strømforsyninger liggende og tenkte å koble disse til. Sirenene bruker 4xAA batterier.

 

Men så hadde det vært kjekt om jeg fortsatt kunne brukt batterier, slik at sirenene vil fungere hvis strømmen går...

 

Vil det la seg gjøre? Vil jeg sette strøm på (de alkaliske) batteriene og skape brannfare? Kan jeg evt. lodde på dioder slik at jeg forhindrer strøm å "gå til" batteriet?

 

Spørsmålet faller kanskje ikke inn under hjemmeautomasjon, men det er vel noen med litt peil på elektro her også vil jeg tro :)

 

Som en liten kuriosistet: Jeg satt inn fire ferske batterier av samme merke i hver av de to sirenene. De ligger foreløpig i skapet, men er inkludert i nettverket. Den ene sirenen var i dag helt tom for strøm, den andre har fortsatt over 60% igjen. Hva kan grunnen være? Disse sirene ruter signal videre. Det er mulig at nettverket har valgt den ene til å rute, slik at den bruker mer strøm? Jeg kan ikke finne ut dette med controlleren min (Zipabox Duo).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være mulig å finne ut hvilke noder som ruter gjennom en enkelt node, men jeg kan ikke svare for Zipabox.

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe et par slike, men det kunne ikke falle meg inn at de kun gikk på batteri. Ja, det er klart det bruker mye strøm! Jeg tror ikke det er en god idé å prøve å få til både faststrøm og batterier selv. Hvis det brenner så brenner alarmen blir en litt for tåpelig ironi til at det er verdt å prøve det... ;)

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å finne ut hvilke noder som ruter gjennom en enkelt node, men jeg kan ikke svare for Zipabox.

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe et par slike, men det kunne ikke falle meg inn at de kun gikk på batteri. Ja, det er klart det bruker mye strøm! Jeg tror ikke det er en god idé å prøve å få til både faststrøm og batterier selv. Hvis det brenner så brenner alarmen blir en litt for tåpelig ironi til at det er verdt å prøve det... ;)

Jeg tror ikke Zipato har kommet "så langt". Jeg får kjørt network heal, men ser ikke noe topologiinfo noe sted. Zipato mangler også feil/debug-logg, noe som kan drive selv den tålmodigste til vanvidd.

 

Sirenen kommer også i en annen utgave med netttilkobling (den jeg burde ha kjøpt), men jeg var ung, naiv og uvitende på det tidspunktet (6 mnd siden :) )

 

Det blir litt dyrerere, men Tronika har den (og så er det i tillegg Z-wave Plus)

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/833-innendors-sirene-zm1602-5.html

 

Uansett, tror jeg kobler dette opp uten batterier, så jeg slipper brann i brannalarmen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...