Gå til innhold

Snodig OS-feil: Kan ikke skrive filen N:\$Mft

rofl2

Anbefalte innlegg

Snodig OS-feil: Kan ikke skrive filen N:\$Mft

(N: er en ekstern MyBook USB disk)

Meldingen kom da jeg startet i morges,så ikke noe unormalt igår.

Meldingen får jeg omigjen når jeg restarter maskinen. Jeg benytter Win XP Sp3 og aner ikke hva som har skjedd, jeg vet bare at jeg har vært borti det samme fenomenet tidligere også.

Det gjør forsåvidt ikke så mye, men jeg ville likevel bli kvitt meldingen om det skulle være mulig.

Det hender jeg tar ut setter inn igjen strømkabelen fra MyBook, da kommer den in igjen, den bruker å forsvinne fra listen over disker når det er gått litt lang tid sden forrige aksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil på MFT kan være enten en logisk feil (som feks. checkdisk skulle kunne løse) eller en fysisk feil på disken.

Ville ha forsøkt å kjøre checkdisk først.

PS. Du har vel ikke en XP maskin koblet til nettet på noen måte?  Sikkerhetsrisiko deluxe.

Lenke til kommentar

Hjelp! Jeg har mye lagret men får ikke tak i det! Er det noe jeg kan gjøre? Får ikke kjørt Fdisk.

Systemet får ikke skrevet N:\$Mft og spør om jeg kan skrive det et annet sted. Alt ligger nok der, mapper og filer pent og pyntelig - men.

Når jeg går inn med MSDOS kan jeg finne en tekst fil og åpne den, så da er ikke alt helt baluba, men jeg vet ikke hvor langt det er mulig å komme ennå.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Fdisk finnes ikke i XP lenger.  Det er et DOS verktøy.

Åpne opp Min Datamaskin.

Høyreklikk på disken og velg egenskaper.  Gå til Verktøy og trykk på Sjekk nå (tror det heter det, lenge siden jeg har brukt XP).  Kryss av for begge alternativene og start.

Igjen, jeg håper ikke du har koblet den PC-en til internett?

XP er ikke sikkert å bruke på nettet lenger, iom. at det ikke gis ut sikkerhetsfixer til det lengre.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som har skjedd men nå er disken helt død og jeg klarer ikke engang og få åpnet MyBook-boksen. Kanskje en hermetikkåpner er løsningen. Fdisk? Jeg forsøkte CHKDSK i DOS. Fdisk er vel for partisjonering?

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Det var du som sa "Får ikke kjørt fdisk" lenger opp, derfor jeg nevnte at Fdisk ikke finnes i XP. Chkdsk er det samme som jeg forklarte over hvordan du starter fra GUI.

Det er forresten ikke DOS i XP i det hele tatt, men et kommandolinjeverktøy som ligner på dos.

Lenke til kommentar

Du har så rett så rett, men jeg hadde nok ikke anelse om hva jeg hadde kommet bort i. Jeg vet ikke hva som har skjedd etterpå, men nå får jeg overhodet ikke kontakt med disken. Men i hovedsak var vel det meste av det jeg hadde der gamle kopier av disker jeg har reinstallert OS på igjennom mange år + mye annet jeg har tatt vare på, men aldri fått bruk for. Så når først galt skulle være så har det ikke skjedd så mye skade. Kanskje godt å få ryddet likene ut av kottene;)

Men jeg har jo også lært noe nytt!

BTW, kanskje forumet også burde hatt en kategori "røykere"? :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...