Gå til innhold

Hvordan dokumentere mottatt pengegave?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har mottatt pengegave (større beløp) fra utlandet via Western Union, som jeg tok ut kontant fra Western Union. Men jeg har mistet hentelappene så jeg har ingen dokumenter å legge ved selvangivelsen når jeg skal opplyse om mottatt gave når selvangivelsen kommer neste år. Så jeg lurer på om det er et krav å legge ved slik dokumentasjon eller om det er tilstrekkelig å kun angi hva du har fått? Den jeg har.mottatt pengegaven fra er død, så vedkommende kan liksom ikke skrive en bekreftlese i etterkant heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det beste du kan gjøre er å skrive et notat i kommentarfeltet og bli flinkere til å ta vare på papirer senere.

Vet ikke hvor stor gaven er, men om den ikke er godt over sekssifret gidder sikkert ikke skatteetaten mase med det.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det dreier seg om til sammen 200 000 kr som er kommet 5x40 000 i løpet av første halvåret.

Jeg har papirer, men aner ikke hvor de er blitt av. Mistenker at jeg har klart å kaste dem da jeg foretok siste opprydding i papirer...

Men det er vel kanskje mulig å spørre Western Union om å printe ut kopier? De skal vel ha alt elektronisk? Eller er det mulig å bare henvise skattetaten til å skaffe disse papirene selv fra Western Union? Virker så masete å måtte forholde seg til WU hele tiden

Lenke til kommentar

I selvangivelsen trenger du bare oppgi at du har mottatt gave i den og den størrelsesorden. Vil du avverge de mest vanlige spørsmålene kan du opplyse om at den ble overført via WU, og hvilken anledning gaven er mottatt i.

Skatteetaten forholder seg til deg. Ligningsloven etablerer at plikten til å kaste lys over forholdene dine ligger på deg.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...